رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم بهمن‌ماه 1397

نرخ تورم کشورهای عضو OECD، برآورد بانک جهانی از تأثیرات اقتصادی کمبود آب در برخی مناطق جهان و پیش‌بینی کمیسیون اروپا از نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال‌های 2019 و 2020 جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی منتشر شده در یک هفته اخیر بوده‌اند.

23 بهمن 1397
کد خبر : 17546
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

6 درصد

بانک جهانی: کمبود آب در برخی مناطق جهان (از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا) می‌تواند تولید ناخالص داخلی کشورهای این مناطق را تا 6 درصد کاهش دهد.

1 میلیارد نفر

بانک جهانی: حدود 1 میلیارد نفر از جمعیت جهان به برق دسترسی ندارند که تقریباً یک‌سوم از این افراد در کشور هند زندگی می‌کنند.

1.6 میلیون نفر

بانک جهانی: سالانه 1.6 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بهداشت ضعیف جان خود را از دست می‌دهند.

20 درصد

سازمان بین‌المللی کار: بیش از 20 درصد از جوانان گروه سنی 16 تا 24 سال جهان، نه شاغل هستند و نه به تحصیل یا مهارت‌آموزی اشتغال دارند.

1 میلیارد کودک

سازمان بین‌المللی کار: بیش از 1 میلیارد کودک در سراسر جهان تحت پوشش هیچ برنامه حمایت اجتماعی مؤثری قرار ندارند.

3 میلیارد دلار

نشریه فوربس: انتظار می‌رود درآمد صنعت گردشگری کوبا در سال جاری میلادی از مرز 3 میلیارد دلار عبور کند.

1 میلیارد دلار و 500 شغل

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت خودروسازی فورد آمریکا قصد دارد با سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری در خط تولید خودروهای شاسی‌بلند و اسپرت در دو باب از کارخانه‌های خود در شهر شیکاگو، 500 شغل جدید ایجاد کند.

12.7 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت نفتی بریتیش پترولیوم موفق شد در سال 2018 به 12.7 میلیارد دلار سود خالص دست یابد؛ این در حالی است که کارشناسان سود خالصی در حد 11.9 میلیارد دلار را برای این غول نفتی پیش‌بینی می‌کردند.

39.3 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت آلفابت (مالک گوگل) طی سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی 39.3 میلیارد دلار درآمد داشته است.

1.3 و 1.6 درصد

دپارتمان اقتصاد و دارایی کمیسیون اروپا: پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری و سال آینده میلادی به ترتیب به 1.3 و 1.6 درصد برسد.

1.6 میلیارد خودرو

بلومبرگ: در سال 2040 حدود 1.6 میلیارد خودرو در خیابان‌ها و جاده‌های جهان مشغول تردد خواهند بود که یک‌سوم از این خودروها را خودروهای برقی تشکیل خواهند داد.

1.8 میلیارد یورو

بلومبرگ: به گفته منابع آگاه، دولت ایتالیا قصد دارد به‌منظور کاهش بدهی‌های خود 1.8 میلیارد یورو از املاک و مستغلاتش را به فروش برساند.

1 میلیون نفر و 6 میلیارد دلار

بلومبرگ: روزانه به طور متوسط بیش از 1 میلیون نفر و حدود 6 میلیارد دلار کالا به‌صورت قانونی وارد خاک آمریکا شده یا از آن خارج می‌شوند.

4 درصد

بلومبرگ: «کوین هاسِت» رئیس شورای مشاوران اقتصادی دولت آمریکا پیش‌بینی می‌کند که دستمزد کارگران این کشور در سال جاری میلادی بیش از 4 درصد نسبت به سال گذشته رشد خواهد کرد.

35.3 درصد

بلومبرگ: سهم زغال‌سنگ از منابع انرژی مصرف‌شده برای تولید برق در آلمان طی سال گذشته میلادی 35.3 درصد بوده است اما آلمانی‌ها قصد دارند در افق 2038 این رقم را به صفر برسانند.

2.7 میلیارد دلار

رویترز: شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا در حال انجام بررسی‌ها و مذاکرات لازم جهت سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری در کشور برزیل ظرف 5 سال آینده است. این در حالی است که جنرال موتورز اخیراً حدود 4 هزار نفر از کارکنان خود در آمریکا و کانادا را اخراج کرده است.

2.4 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): در ماه دسامبر سال 2018 شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشورهای عضو OECD حدود 2.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است.

2.06 تا 3.37 میلیارد دلار

ای‌مارکتر (eMarketer): در سال 2018 مجموع هزینه صرف‌شده برای تبلیغات تلویزیونی در آمریکا 2.06 میلیارد دلار بوده است که انتظار می‌رود در سال 2020 این رقم به 3.37 میلیارد دلار برسد.

در همین رابطه