رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

نفت جهانی، قیمت 80 دلار را نشانه گرفته است؟

پس از سقوط قیمت جهانی نفت در اکتبر سال گذشته میلادی که باعث شده بهای هر بشکه نفت برند از بالای 87 دلار به حوالی 50 دلار برسد، حالا معادلات بازار تغییر کرده و قیمت نفت در روند صعودی قرار گرفته است. برخی از تحلیلگران هدف قیمتی نفت در بازارهای جهانی را محدوده 80 دلار عنوان می‌کنند.

27 بهمن 1397
کد خبر : 17626
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تحولات بازار نفت دوباره رشد قیمت‌ها را رقم‌زده و دوباره فرضیه افزایش بهای طلای سیاه تا حوالی 80 دلار را تقویت کرده است. در این شرایط قیمت نفت جهانی برای نخستین بار از 20 نوامبر 2018، به بالاتر از 66 دلار رسیده است.

اوایل اکتبر 2018 بود که قیمت هر بشکه نفت برنت در سایه هراس بازار از حذف نفت ایران به بالای 87 دلار نیز رسید اما در ادامه از یک‌سو با عدم موفقیت آمریکا در صفر کردن صادرات نفت کشورمان و از سوی دیگر با شکل‌گیری انتظار افزایش عرضه نفت به بازار از سوی معامله‌گران روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد.

به دنبال این اتفاق، تکاپوی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای توافق کاهش تولید شدت گرفت و هرچند در این مسیر توافقاتی حاصل شد اما بازهم نتوانست از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند به‌گونه‌ای که قیمت هر بشکه نفت برنت در 26 دسامبر 2018 برای لحظاتی به 50 دلار رسید.

پس‌ازاین افت بی‌سابقه، کاهش دکل‌های نفتی آمریکا و بالا گرفتن تنش‌های سیاسی ایالات‌متحده با ونزوئلا مقدمات رشد قیمت را فراهم آورد و در یک دوره 10 روزه دوباره بهای نفت خام را به حوالی 60 دلار در هر بشکه رساند تا دوباره بازار در برزخ قیمتی و بماند.

از اواسط ژانویه 2019 اما، معاملات نفت در بازارهای جهانی با تمایل به رشد قیمت ادامه پیدا کرد و از نظر تکنیکال برای صعود به حوالی 80 دلار آماده شد تا اینکه دیروز در آخرین جلسه معاملاتی هفتگی بازارهای جهانی، قیمت نفت رکود 66 دلار را شکست و بالای این قیمت تثبیت شد.

بررسی تحولات مرتبط با بازار نفت نشان می‌دهد کاهش تولید نفت خام از سوی کشورهای عضو اوپک یکی از عوامل اصلی تقویت قیمت نفت بوده است چراکه بر اساس گزارش اوپک تولید نفت اعضای این سازمان در ژانویه حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۸/ ۳۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این مسئله به معنای پایبندی حدود ۸۶ درصدی اعضای این سازمان به توافق فریز نفتی است که توانسته پیش‌بینی بازار درباره اضافه عرضه را تغییر دهد و معامله گران را در موقعیت خرید قرار دهد.

تحلیلگران گلدمن ساکس نیز اخیراً از احتمال ادامه‌دار شدن رشد قیمت نفت و رسیدن آن به مناطق بالای ۷۰ دلار در سال 2019 خبر داده بودند چراکه از نظر آنها سیاست اوپک برای کاهش تولید و در مقابل آن تداوم رشد تقاضای جهانی برای نفت زمینه را برای بالا رفتن قیمت جهانی نفت مهیا کرده است.

در کنار این دو عامل که تحلیلگران گلدمن ساکس مدنظر قرار داده‌اند، سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ایران و ونزوئلا به‌عنوان دو تولیدکننده باسابقه نفت و اثرگذار در اوپک نیز رشد قیمت‌ها را تحریک کرده است چراکه باوجود محقق نشدن شعار آمریکا برای صفر کردن نفت ایران، صادرات نفت آن بیش از یک‌میلیون بشکه در روز کاهش داشته و از عرضه بازار کاسته است.

فعلاً تکنیکالیست‌های بازار جهانی نفت معتقدند نمودار قیمتی نفت در حال تکمیل الگوی سر و شانه معکوس است که هدف قیمتی آن به محدوده 80 دلار برای هر بشکه می‌رسد. در این شرایط تداوم کاهش تولید نفت اوپک، بده بستان‌های سیاسی اروپا و ایران برای پایبندی به برجام بدون آمریکا و همچنین تحولات داخلی ونزوئلا می‌تواند 3 محرک اصلی بازار نفت باشد.

در همین رابطه