رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

227نماینده در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار افزایش قیمت گندم شدند

نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور تاکید کردند: تعیین قیمت 2 هزار تومانی برای گندم از تکرار تجربه تلخ قاچاق گندم که تاثیرات سو غیر قابل پیش بینی فراوانی دارد جلوگیری می کند.

01 اسفند 1397
کد خبر : 17698
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

227 نماینده مجلس در نامه ای به رییس جمهور خواستار افزایش قیمت گندم شدند و تاکید کردند: تعیین قیمت 2 هزار تومانی برای گندم از تکرار تجربه تلخ قاچاق گندم که تاثیرات سو غیر قابل پیش بینی فراوانی دارد جلوگیری می کند.احمد امیرآبادی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس این نامه را قرائت کرد.
در این نامه آمده است: طی سه دهه اخیر قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی فراز و فرودهایی داشته است، به گونه ای که در برهه های مختلف زمانی همچون سال های 79 تا 83 و 92 تا 95 که نرخ خرید گندم متناسب با تورم و همچنین شرایط بازار بوده است تولید این محصول اساسی روند صعودی را تجربه نموده که در سال 83 و 95 در تولید گندم خود کفا شده است.
این نامه می افزاید: در برهه های زمانی دیگر از جمله سال های 87 تا 91 و 96 تا 97 شاهد عدم افزایش قیمت گندم بوده ایم که نتیجه آن قاچاق گندم به دیگر کشورها و فروش گندم به واحده های دام وطیور و در نهایت خروج میلیون ها دلار ارز از کشور شد.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: باتوجه به تجربه 7 میلیون تن گندم و قاچاق آن در برهه های مختلف زمانی انتظار می رفت در سال جاری باتوجه به اختلاف قابل توجه قیمت گندم با کشورهای هماسیه و تورم 55 درصدی محصولات تولیدات کشاورزی دولت نرخ عادلانه ای را برای خرید گندم داده شود.
این نامه می افزاید: کم توجهی دولت نسبت به 96 و 97 و همچنین اختلاف قیمت های داخلی با گندم کشورهای همسایه زمینه برای قاچاق گندم به خارج از کشور فراهم کرده است،طبق محاسبات کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس قیمت مناسب با متناسب با نرخ تورم بخش کشاورزی هزار و 930 تومان است در این نامه خطاب به رییس جمهوری آمده است: به خصوص از شخص جنابعالی تقاضا داریم با تعیین قیمت 2 هزار تومانی برای گندم از تکرار تجربه تلخ قاچاق که تاثیرات سو غیر قابل پیش بینی فراوانی دارد و در نتیجه خروج میلیون ها دلار ارز با تسهیل به موقع جلوگیری کنید.

در همین رابطه