رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد

دلایل بروز نوسان ارز در روزهای اخیر

چند روز پیش 100 قلم کالا از فهرست کالاهای وارداتی ممنوعه برای واردات توسط مرزنشینان و ملوانان حذف شد. همتی این اقدام را یکی از دلایل نوسان ارز در روزهای اخیر می‌داند.

02 اسفند 1397
کد خبر : 17704
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌کل بانک مرکزی، آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوان را از دلایل بروز نوسان ارز در روزهای اخیر دانست و اعلام کرد: از هیات وزیران با فوریت تجدیدنظر در این مصوبه را خواهم خواست.

عبدالناصر همتی پس از بازگشت از سفر چین، روز پنجشنبه در یادداشت اینستاگرامی دلایل رشد نرخ ارز در روزهای اخیر را تشریح کرد و نوشت: در سه روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات همراه با رشد نرخ ارز بود. درحالی‌که از اوایل هفته با مجوز صادره به آن بخش از صادرکنندگانی که در خصوص نحوه بازگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد عملکرد خوبی داشته‌اند، قاعدتاً بایستی شاهد عرضه بیشتر ارز و کاهش نرخ آن می‌بودیم.

«چرا این‌گونه شد؟ یک دلیل برمی‌گردد به مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان.»

رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجناس غیرضروری در موقعیت زمانی تحریم را افزایش داده و قطعاً موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات،.... و متعاقباً در بازار ایران شده است.

همتی افزود: از هیات وزیران با فوریت تجدیدنظر در این مصوبه را خواهم خواست؛ باید روش دیگری برای این کار یافت. امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است.

رئیس‌کل بانک مرکزی درعین‌حال تأکید کرد: البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده که البته، اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تعلیق بسیار زیاد است.

چند روز پیش مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از تصویب آیین‌نامه خروج 100 قلم کالا از 1339 قلم کالاهای ممنوعه برای مرزنشینان در مناطق مرزی و ملوانان و همچنین آیین‌نامه ورود 48 قلم کالای موردنیاز مرزنشینان با معافیت 100 درصدی حقوق ورودی برای مواد خوراکی و 50 درصدی مصارف خانگی خبر داد.

به گفته شهریار حیدری، این اقدام با هدف ایجاد رونق در فعالیت‌های تجاری مناطق مرزی تصویب شد و بر این اساس، ازاین‌پس مرزنشینان، ملوانان و شرکت‌های تعاونی مناطق مرزی استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان می‌توانند بدون نیاز به ثبت سفارش نسبت به ورود 100 قلم کالا از فهرست 1339 قلم از کالای ممنوعه گروه چهارم اقدام کنند.

حیدری اظهار داشت: با تصویب هیات دولت مقرر شد واردات 48 قلم کالا توسط مرزنشینان، ملوانان و شرکت‌های تعاونی مناطق مرزی از 100 درصد معافیت حقوق ورودی برخوردار شده و برای کالاهای غیرخوراکی نیز از تسهیلات 50 درصد معافیت بهره‌مند شوند.

در همین رابطه