رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مجمع جهانی اقتصاد گزارش می‌دهد

پیشتازی ادامه‌دار چین در حوزه خودروهای برقی

فروش خودروهای برقی در چین از سال 2015 تاکنون همواره بالاتر از میزان آن در آمریکا بوده است و در سال 2018 چینی‌ها بیش از 3 برابر آمریکایی‌ها خودروی برقی خریده‌اند.

05 اسفند 1397
کد خبر : 17727
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در سال‌های اخیر تقاضا برای خودروهای برقی در چین رشد چشمگیری داشته است، به‌طوری که در سال 2018 بیش از 1.25 میلیون خودروی برقی (شامل خودروهای تمام‌برقی و خودروهای برقی هایبرید) در چین به فروش رفت که این رقم در قیاس با سال 2017 حدود 62 درصد افزایش نشان می‌دهد.

اگر این نکته را در نظر بگیریم که در پایان سپتامبر 2018 (اوایل مهرماه 1397) تنها حدود 4 میلیون خودروی برقی در خیابان‌های سراسر جهان مشغول تردد بوده‌اند، بهتر مشخص می‌شود که چین چه جایگاه ممتازی در عرصه خودروهای برقی دارد.

بازار جهانی خودروهای برقی طی سال‌های اخیر رشدی تصاعدی را تجربه کرده است. رشد 6 برابری اندازه این بازار از سال 2013 تا پایان سال 2018 به‌خوبی گویای این واقعیت است که این خودروها به‌سرعت در بین مصرف‌کنندگان محبوب شده‌اند. بخش زیادی از این رشد خارق‌العاده مرهون رشد تقاضا در چین است. فروش خودروهای برقی در چین از سال 2015 تاکنون همواره بالاتر از میزان آن در آمریکا بوده است و در سال 2018 چینی‌ها بیش از 3 برابر آمریکایی‌ها خودروی برقی خریده‌اند. انتظار می‌رود این اختلاف در سال‌های آینده حتی بیشتر شود.

در سال گذشته میلادی 28.1 میلیون خودرو در چین به فروش رسید که تنها 4 درصد از آنها خودروهای برقی بوده‌اند که این نسبت کوچک برای راضی کردن دولت چین کافی به نظر نمی‌رسد؛ اگرچه در آمریکا و اروپا نیز به ترتیب تنها 2 و 3 درصد از سهم بازار در اختیار خودروهای برقی بوده است. دولت چین قصد دارد شرایطی را فراهم کند که سهم خودروهای برقی از بازار خودرو این کشور در سال جاری میلادی به 10 درصد و در سال آینده به 12 درصد افزایش یابد. برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه از قبل انجام شده و از اوایل بهار گذشته به اطلاع همه رسیده است.

البته دستیابی به این اهداف هم باعث نخواهد که چین از لحاظ نسبت فروش خودروهای برقی به کل خودروها جایگاه نخست جهان را تصاحب کند زیرا کشور نروژ همچنان در این زمینه پیشتاز است و با شتاب بالایی به مسیر رو به رشد خود ادامه می‌دهد. با این حال چین به دلیل برخورداری از فاکتور جمعیت، همین حالا هم بزرگترین مصرف‌کننده خودروهای برقی در جهان به شمار می‌آید.

مطمئناً بزرگ بودن بازار چین و استقبال روزافزون مردم این کشور از خودروهای برقی مهم‌ترین عاملی بوده که شرکت تسلا موتورز رو بر آن داشته است تا از حدود سه هفته قبل کار احداث یک کارخانه بزرگ را در شانگهای آغاز کند. این کارخانه قادر خواهد بود سالانه 500 هزار دستگاه خودروی برقی تولید کند که گفته می‌شود تمرکز آن بر روی تولید خودروهای مدل3 تسلا برای بازار داخلی چین خواهد بود.

تلاش برای گسترش استفاده از خودروهای برقی اکنون به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های زیست‌محیطی دولت‌ها تبدیل شده است، به‌طوری که تاکنون حدود 20 کشور –که چین نیز یکی از آنهاست- برنامه‌هایی را برای کنار گذاشتن تدریجی خودروهای درون‌سوز و جایگزین کردن آنها با خودروهای برقی اعلام کرده‌اند.

شدت گرفتن نگرانی‌ها از گرم شدن کره زمین تنها دلیلی نیست که سیاستمداران را به حمایت از خودروهای برقی کشانده است؛ شواهد حاصل از پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که آلودگی‌های ناشی از سوختن بنزین آثار زیان‌باری بر سلامت، امید به زندگی و حتی ضریب هوشی افراد دارد.

کشورهای جهان به‌ویژه قدرت‌های بزرگ اقتصادی مانند چین، توسعه خودروهای برقی را با جدیت دنبال می‌کنند. انجمن خودروسازان چین پیش‌بینی کرده است که در سال جاری میلادی 1.6 میلیون خودروی برقی در این کشور به فروش خواهد رسید که این موفقیت، گام بزرگی در راه بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی چین خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که جهان در زمینه استفاده از خودروهای برقی تنها در آغاز راه قرار دارد.

در هر صورت باید اذعان داشت که رشد قابل‌توجه فروش خودروهای برقی، آن هم در شرایطی که بازار خودرو در جهان روزهای پررونقی را پشت سر نمی‌گذارد، اتفاق بسیار امیدبخشی قلمداد می‌شود.

در همین رابطه