رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اطلاعات شفاف و به‌موقع پایه اصلی حکمرانی اقتصادی است

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، ایجاد سامانه یکپارچه شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را برای فضای اقتصادی کشور مفید دانست و تاکید کرد که در واقع اطلاعات شفاف، به‌موقع و دقیق پایه اصلی حکمرانی برای اقتصاد است.

08 اسفند 1397
کد خبر : 17778
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، ایجاد سامانه یکپارچه شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را برای فضای اقتصادی کشور مفید دانست و تاکید کرد که در واقع اطلاعات شفاف، به‌موقع و دقیق پایه اصلی حکمرانی برای اقتصاد است.

مهدی پازوکی، اقتصاددان.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ششم اسفند ماه و در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۱۳۹۸ وزارت اقتصاد و دارایی را مکلف کردند با همکاری سازمان برنامه و بودجه کل کشور، زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌برداری از سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را فراهم کند.

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره این سامانه اطلاعاتی به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: داشتن سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی اتفاق مبارکی در فضای اقتصاد کشور است. در واقع اطلاعات شفاف، به‌موقع و دقیق پایه اصلی حکمرانی برای اقتصاد است.

او دلیل این گفته را چنین تبیین می‌کند: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در فضای اقتصادی دنیا به‌عنوان یک پیش فرض وجود دارد، شفافیت اطلاعات است. در بستر اقتصاد دنیا دارایی‌ها و اطلاعات مردم، شرکت‌ها، سرمایه‌داران، دولتمردان، فعالان مختلف اقتصادی اعم از تجار و تولیدکنندگان، اطلاعات زمین و مسکن، تولیدات داخل، مقدار و اقلام وارداتی و صادراتی همه و همه در اختیار دولت‌ها قرار دارد. اما این اطلاعات هرگز در اختیار برنامه‌ریزها و قانون‌گذاران ما نیست.

به گفته پازوکی، دولت‌ها با این اطلاعات برای اقتصاد برنامه‌ریزی می‌کنند و می‌توانند اقتصاد را در کنترل خود داشته باشند و حکمرانی کنند.

پازوکی ادامه می‌دهد: این اطلاعات اقتصادی باید در اختیار همگان قرار گیرد تا با نگاه جامع به تحولات و تغییرات برنامه‌ریزی کنند، قانون‌گذاری یا سیاست‌گذاری کنند، یا برای شروع کسب و کار خود اقدام کنند. در این فضا، فعالان اقتصادی اطمینان لازم برای سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کنند و اقتصاد به پیش می‌رود.

به گفته پازوکی، کارکرد دیگر شفافیت اقتصادی در حوزه مالیات و نظام اخذ مالیات است. اما شفافیت اطلاعات در کشور ما دچار اشکال است و بسیاری از اطلاعات اقتصادی حتی در اختیار دولت هم نیست و دولتمردان با بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی از وضعیت واقعی اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کنند، یا برای دریافت مالیات اقدام می‌کنند. در بستر اقتصاد شفاف نظام مالیاتی می‌تواند کارکرد دقیقی داشته باشد، برای همین داشتن سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی اتفاق مبارکی است که باید منتظر آن ماند که به سامان برسد.

در همین رابطه