رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان

مبادلات تجاری بین کرمان و اندونزی به‌طور مستقیم برقرار شود

به گفته رئیس اتاق کرمان، امیدواریم مبادلات تجاری بین کرمان و اندونزی به‌طور مستقیم برقرار شود تا با کوتاه شدن دست واسطه‌ها، زمان و هزینه کمتری به فعالان اقتصادی تحمیل شود.

18 اسفند 1397
کد خبر : 17913
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری اندونزی با حضور در اتاق کرمان، با فعالان اقتصادی این استان دیدار کرد. موضوع این دیدار بررسی زمینه‌های همکاری بین کرمان و اندونزی بود.

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان در این نشست از زمینه‌های ارتباط فرهنگی و تجاری بین کرمان و اندونزی گفت: باید همکاری‌های کمی و کیفی با اجرای برنامه‌های قابل‌اندازه‌گیری برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده، صورت گیرد.

او از سفیر اندونزی خواست با توجه به چند ماه مذاکره در ایران، موانع موجود بر سر راه توسعه را اعلام کند تا برای رفع آن‌ها تلاش شود.

طبیب زاده، دلیل پیشرفت کشور اندونزی را وجود نیروهای توانمند و علاقه‌مندی چون سفیر این کشور در ایران دانست: توجه سفیر اندونزی در ایران به استان کرمان و علاقه‌مندی به موضوع‌های مشترک دو طرف، می‌تواند بنای تجاری مستحکمی را بنا کند.

به گفته طبیب زاده سفیر اندونزی تابه‌حال سه بار از کرمان دیدن کرده و در فاصله این دیدارها روابط تجاری بین فعالان این استان و هیات تجاری اندونزی برقرارشده است؛ این بار هم این هیات از کارخانه‌های روغن خوراکی سیرجان دیدن کردند.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: امیدواریم مبادلات تجاری بین کرمان و اندونزی به‌طور مستقیم برقرار شود تا با کوتاه شدن دست واسطه‌ها، زمان و هزینه کمتری به فعالان اقتصادی تحمیل شود. امیدواریم در نخستین گام بتوانیم در ماه رمضان آینده، خرمای کرمان را بر سر سفره‌های مردم اندونزی ارسال کنیم.

طبیب زاده در ادامه به شباهت‌های فرهنگی بین کرمان و شهر بنگکولو اندونزی اشاره کرد و گفت: پیوند فرهنگی در آیین‌های مشابه بین دو طرف به‌خوبی احساس می‌شود و ایرانی‌ها به‌خوبی از اندونزی یاد می‌کنند.

شهردار کرمان نیز در ادامه این نشست با اشاره به جشنواره هنر چاپ روی پارچه در اندونزی گفت: در کرمان نیز هنر سوزن‌دوزی بر روی پارچه (پته) وجود دارد که در این زمینه می‌توانیم نمایشگاه‌های مشترک برگزار کنیم. مهران عالم زاده گفت: زمینه همکاری در قالب برگزاری نمایشگاه مشترک عرضه محصولات دو شهر کرمان و بنگولو وجود دارد. همچنین این آمادگی وجود دارد که در دهه اول محرم هم‌زمان با برگزاری آیین‌های مذهبی گروه‌های تعزیه از کرمان به بنگکولو اعزام شوند.

عالم زاده، گفت: موسیقی محلی کرمان و شهرهای مختلف استان نیز جز رویدادهای هنری محسوب می‌شوند که می‌توانند در کشور اندونزی برنامه اجرا کنند.

سفیر اندونزی در ایران هم در ادامه این نشست گفت: برای آشنایی با کرمان برنامه‌ریزی‌های لازم را در بازدیدهای مختلف انجام داده‌ایم و به نقاط مشترک برای برقراری رابطه تجاری بین کرمان و اندونزی دست‌یافته‌ایم.

 اوکتاوینو علیمودین، افزود: در حال حاضر مبادلات تجاری ایران و اندونزی به 700 میلیون دلار رسیده و می‌تواند تا پایان نوروز امسال به 800 میلیون دلار برسد.

او ادامه داد: کارخانه لاستیک بارز کرمان، کائوچو موردنیاز خود را به‌طور مستقیم از اندونزی وارد می‌کند؛ در سیرجان هم کارخانه تولید روغن سرخ‌کردنی وجود دارد که می‌توانیم مواد اولیه موردنیاز آن را از اندونزی به کرمان و ایران وارد کنیم.

علیمودین گسترش روابط گردشگری بین ایران و اندونزی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: به‌جز محصولات کشاورزی و مسائل شهری، علاقه‌مندی در بین مدیران و تجار برای آشنایی با سیستم آبیاری مزارع و باغات با قنات‌های استان کرمان وجود دارد تا بتوانند با استفاده از این تجربه زمینه‌های همکاری مشترک را تعریف کنند.

 علیمودین، از برگزاری نشست مشورتی بین ایران و اندونزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در این نشست تمامی نکات برای همکاری بررسی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه باید وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اقدامات لازم برای صادرات خرما به اندونزی را انجام دهند، بیان کرد: از سوی دیگر بسته‌بندی خرما باید به‌گونه‌ای باشد تا زمان رسیدن محموله صادراتی به اندونزی، خرما فاسد نشود.

سفیر اندونزی در ایران، گفت: مشکلات حوزه مبادلات مالی و بانکی یکی از مواردی است که باید برای رفع آن تلاش کرد. در صورت حل این مشکلات، علاوه بر فعالیت‌ها در حوزه کائوچو و روغن پالم، درزمینهٔ قهوه و محصولات کشاورزی نیز بخش خصوصی اندونزی به ایران سفر و امکان برقراری روابط تجاری را بررسی می‌کند.

شهردار بنگکولو نیز در ادامه این نشست گفت: قبل از سفر به ایران، ذهنیت مناسبی از این کشور نداشتم اما اکنون این کشور را مکانی امن و بسیار زیبا می‌بینم.

 حلمی حسن هارون، گفت: در شهر بنگکولو 270 هزار تن کائوچو تولید می‌شود که شاید در آینده بتوانیم مبادلات تجاری در این زمینه را افزایش دهیم.

او ادامه داد: از نظر فرهنگی شباهت‌های فرهنگی و مذهبی خوبی بین ایران و اندونزی وجود دارد به‌طوری‌که در دهه اول محرم برنامه‌های عزاداری ویژه‌ای داریم که گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

موضوعات :
در همین رابطه