رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

در صدر یک هیات تجاری از بخش خصوصی

رئیس اتاق ایران همراه رئیس‌جمهور به بغداد رفت

هیات 30 نفره فعالان بخش خصوصی به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همراه حسن روحانی به بغداد سفر کرد.

20 اسفند 1397
کد خبر : 17962
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات 30 نفره فعالان بخش خصوصی به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همراه حسن روحانی به بغداد سفر کرد.

اعضای هیات عالی‌رتبه سیاسی-اقتصادی ایران قرار است طی 3 روز با مقام‌های دولتی و بخش خصوصی عراق دیدار و مذاکره کنند.

حضور در همایش تجاری ایران و عراق و مذاکرات رو در رو با تجار و فعالان اقتصادی عراقی محور برنامه هیات تجاری اتاق ایران خواهد بود.

هیات اتاق ایران در سفر به عراق متشکل از فعالان اقتصادی در حوزه‌های خدمات فنی-مهندسی، محصولات غذایی، پوشاک، فولاد، سیمان، پتروشیمی و معدن است. روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان‌های هم‌مرز با عراق نیز در این هیات حضور دارند.

عراق، همسایه استراتژیک و بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه است که بخش قابل‌توجهی از صادرات کالایی کشورمان را به خود اختصاص داده است. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد عراق به اولین مقصد منطقه‌ای و بعد از چین دومین مقصد جهانی صادرات کالا و خدمات ایران تبدیل شده است. آمار گمرک از تجارت 10 ماهه کشور نشان می‌دهد در این دوره زمانی ارزش صادرات غیرنفتی ایران به عراق به 7 میلیارد و 515 میلیون دلار رسیده که فقط 9 میلیون دلار کمتر از صادرات به چین است. دو کشور هدف‌گذاری مبادلات تجاری 20 میلیارد دلاری را در برنامه خود دارند.

غلامحسین شافعی پیش از سفر به بغداد در گفت‌وگو با پایگاه‌ خبری اتاق ایران، ضمن اشاره به اهمیت توسعه تجارت با عراق، استفاده از مسیر این کشور برای رسیدن به بازار سوریه را نیز حیاتی دانست و گفت: با توجه به برنامه‌های آینده ایران برای مشارکت بیشتر در فعالیت های اقتصادی در سوریه، پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ایجاد یک پیمان سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه بر پایه تجارت آزاد است.  

 

موضوعات :
در همین رابطه