رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کتاب جهانی از اعداد منتشر شد

اطلاعاتی که هر فعال اقتصادی باید بداند

جهان از نگاه اعداد می‌تواند به فعالان اقتصادی کمک کند دنیایی از معانی را در قالب اعداد و ارقام داشته باشند.

24 خرداد 1395
کد خبر : 1807
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«1.7» یک عدد ساده است که ظاهراً به تنهایی هیچ معنایی ندارد؛ اما اگر بدانید شاخصی وجود دارد به نام شاخص «فرار مغزها» که در این عدد نشان داده شده چطور؟ بر اساس این شاخص هر چه عدد به 1 نزدیک‌تر باشد به این معناست که تعداد افراد با مهارتی که کشور خود را به قصد زندگی در دیگر کشورها ترک می‌کنند بیشتر است و هر چه به 7 نزدیک‌تر باشد به این معناست که تعداد کسانی که فرصت‌های داخلی را دنبال می‌کنند بیشتر است. اکنون عدد 1.7 را در کنار نام کشور میانمار قرار بدهید و رتبه یک را در این شاخص به آن بدهید. به همین راحتی این عدد ساده، دنیایی از معانی را در خود جای می‌دهد. میانمار رتبه نخست را در فرار مغزها به خود اختصاص داده‌است و این می‌تواند نشان‌دهنده دنیایی از معانی در مورد اقتصاد این کشور باشد. به همین خاطر است که گاهی یک عدد ساده می‌تواند معانی بسیاری را با خود منتقل کند. عدد 1.7 تنها یکی از هزاران عددی است که در کتاب «جهانی از اعداد» آورده شده‌است.

«جهانی از اعداد» یکی از مجموعه کتاب‌های اکونومیست است که به تازگی منتشر شده و ترجمه آن از سوی نشر کارآفرین در دسترس مخاطبان فارسی‌زبان قرار گرفته‌است. این کتاب در دو بخش اصلی نوشته شده‌است. بخش نخست «رتبه‌بندی‌های جهانی» نام دارد. در این بخش ابتدا از حقایقی در مورد کشورها شروع شده‌است. بزرگ‌ترین کشورها، بلندترین کوه‌ها، طویل‌ترین رودخانه‌ها و وسیع‌ترین صحراها تنها بخشی از حقایقی است که در مورد کشورهای مختلف در قالب اعداد در این کتاب آورده شده‌است. پس از آن مهم‌ترین حقایق در حوزه «جمعیت» آورده شده‌است. جدیدترین اعداد از اندازه و رشد جمعیت گرفته تا بیشترین و کمترین متوسط‌های سنی در این بخش از کتاب نوشته شده‌است. اقتصاد جهان، آمار تورم، نرخ ارز، بدهی و رشد تولید ناخالص داخلی بخش دیگری است که در قالب اعداد و ارقام در این کتاب آورده شده‌است. وضعیت انرژی، صنایع و خدمات و کشاورزی از موارد دیگری است که در قالب اعداد آمده‌است.

اعداد دیگری نیز در بخش رتبه‌بندی کشورها آورده شده که از جذابیت بیشتری برخوردار است. بیشترین تعداد زنان در مجلس، کمترین بیسوادها، شلوغ‌ترین شبکه‌های جاده‌ای، بیشترین هزینه سلامت، آمار فروش موسیقی و فیلم و بیشترین برندگان جام جهانی تنها بخشی از اطلاعات جالبی است که در این کتاب به صورت عدد مطرح شده‌است. آمار بیشترین قتل، دزدی و زندانی یا بیشترین مصرف‌کنندگان سیگار از جمله دیگر موارد است.

بخش دوم این کتاب به طور ویژه به آمار اقتصادی در مورد 68 کشور جهان از جمله ایران پرداخته شده‌است. ارقام در این بخش از اطلاعات پایه‌ای در مورد کشور یعنی از مساحت آن، پایتخت و ارز آن کشور آغاز شده‌است و سپس به اقتصاد، ساختار اشتغال و وضعیت تجارت و جامعه آن کشور پرداخته شده‌است. در این بخش اطلاعاتی نیز در زمینه تراز پرداخت‌ها، ذخایر و بدهی، وضعیت بهداشت و آموزش در آن کشور نیز ارائه شده‌است.

بدون شک هر سرمایه‌گذاری برای آغاز سفر و سرمایه‌گذاری در یک کشور ابتدا به آمار و اطلاعات موجود اقتصادی در مورد آن کشور مراجعه خواهد کرد و با زیر و رو کردن شاخص‌ها اطلاعات جامعی در مورد آن کشور به دست خواهد آورد که از این طریق می‌تواند تصمیمات مهمی در زمینه سرمایه‌گذاری در آن کشور بگیرد. این کتاب با اعداد خود می‌تواند چشم سرمایه‌گذاران را نسبت به وضعیت اقتصادی کشورها باز کند و نقش مهمی را در تصمیم‌گیری‌های آن بازی کند. جهانی از اعداد می‌تواند مرجعی برای تحلیل‌های اقتصادی فعالان در این عرصه باشد.

موضوعات :
در همین رابطه