رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سند همکاری ایران و ژاپن برای مدیریت حوضه آبریز سفیدرود امضا شد

شفاف سازی منابع و مصارف آب در سطح حوضه آبریز سفیدرود بر مبنای شرایط طبیعی و شرایط بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب، اولین بند این سند همکاری است.

29 خرداد 1395
کد خبر : 1909
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سند نهایی همکاری‌های فنی فاز دوم پروژه توسعه ظرفیت مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب در حوضه سفیدرود، توسط مهندس حاج‌رسولی‌ها، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و ماساهیرو اوکی (Masahiro UEKI) سرپرست تیم اعزامی آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) امضا و مبادله شد.

در این نشست که با حضور کارشناسان جایکا، معاون حفاظت و بهره‌برداری و مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه برگزار شد، طرفین ضمن اهتمام بر رعایت پایبندی به تمامی مفاد سند تدوین شده و زمان بندی پیشنهادی، نسبت به همکاری مشترک و عملیاتی نمودن اهداف و ارائه گزارش‌های لازم در طول انجام پروژه تاکید کردند.

برپایه این سند همکاری که مدت زمان اجرای آن 4 سال پیش بینی شده است موارد زیر با مشارکت فعال ذی‌نفعان استان‌های مختلف پیگیری خواهد شد:

1. شفاف سازی منابع و مصارف آب در سطح حوضه آبریز سفیدرود بر مبنای شرایط طبیعی و شرایط بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب

2. تقویت مهارت‌های ایجاد اجماع، برنامه‌ریزی و تدوین راهکارهای اجرایی در ارتباط با موضوع تخصیص آب برای بخش‌های مختلف با اولویت تأمین آب شرب، بهره‌برداری از سدها، طرح‌های توسعه منابع آب، آب زیرزمینی، کیفیت آب، صرفه‌جویی آب و غیره.

3. تصمیم‌گیری و ایجاد اجماع بین ذی‌نفعان مختلف در خصوص راهکارهای ارائه شده در سطح شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز سفیدرود.

4. اولویت بندی مسائل و مشکلات حوضه و عملیاتی کردن برنامه‌های مورد توافق در سطح حوضه آبریز

بر اساس این گزارش، هیات کارشناسی جایکا در مدت حضور خود در ایران، نشست‌های مختلف فنی در سطح معاونت‌ها و دفاتر تخصصی شرکت مدیریت منابع آب با هماهنگی دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه برگزار کردند و ضمن بازدید از طرح‌های منابع آب در استان‌های واقع در حوضه سفیدرود، نشست‌های مشابهی را با کلیه ذی‌نفعان استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، اردبیل، گیلان، قزوین، البرز، تهران و همدان به منظور آگاهی از نظرات و جلب اعتماد و نیز مشارکت فعال آن‌ها در طول اجرای پروژه داشتند.

در همین رابطه