رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

معرفی جانشینان احتمالی ترکیه

تا زمان بازنگشتن امنیت کامل به خاک ترکیه این کشور توانایی این‌که در حوزه ترانزیت باقی بماند را نخواهد داشت و گزینه‌های جایگزین در چنین شرایطی بررسی می‌شوند.

30 خرداد 1395
کد خبر : 1954
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری معتقد است تا زمان بازنگشتن امنیت کامل به خاک ترکیه این کشور توانایی این‌که در حوزه ترانزیت باقی بماند را نخواهد داشت و این امری طبیعی است که گزینه‌های جایگزین در چنین شرایطی بررسی شوند.

محمدجواد عطرچیان تصریح کرد: متاسفانه پس از چند بار سابقه سو‌ء قصد به کامیون‌های ایرانی در خاک ترکیه بار دیگر در روزهای گذشته شاهد تکرار این اتفاق بودیم. موضوعی که دولت ترکیه مسوول مستقیم آن است و باید نسبت به جلوگیری از آن اقداماتی جدی انجام دهد.

به گفته وی، بحث پرداخت غرامت به کامیون‌هایی که در خاک ترکیه با حادثه روبه‌رو شده‌اند به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی ایران پیگیری می‌شود که البته متاسفانه تاکنون از سوی ترکیه با پاسخی قانع‌کننده مواجه نشده است.

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری افزود: ترک‌ها یا باید امنیت کشور خود را تامین کنند و یا با در نظر گرفتن امکاناتی نسبت به اسکورت کامیون‌های ایرانی اقدام کنند.

عطرچیان با بیان این‌که پس از ماه رمضان جلسه‌ای میان ایران، گرجستان و بلغارستان برگزار خواهد شد تا کریدورهای جدیدی که ایران را به اروپا وصل می‌کنند مشخص شوند، اظهار کرد: از طریق دریای سیاه، ایران می‌تواند مسیر ترانزیتی بسیار مناسبی را تا قلب اروپا داشته باشد.

وی همچنین از مسیر آذربایجان، بلاروس، لهستان، آلمان نیز به عنوان یکی‌دیگر از گزینه‌های ترانزیتی ایران برای اتصال به اروپا نام برد و تاکید کرد: هرچند این مسیرها قدری طولانی‌تر از مسیر ترکیه خواهند بود، اما با توجه به این‌که کامیون‌داران نسبت به دوگانه امنیت و یا کوتاهی مسیر انتخاب کنند قطعا امنیت شاخصی مهم‌تر خواهد بود.

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری همچنین به مذاکرات ایران با کشورهای خارجی برای کاهش هزینه‌های سفر کامیون‌داران ایرانی به این کشورها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشورهای گرجستان و آذربایجان بحث لغو روادید برای کامیون‌داران ایرانی را رسما کلید زدند و مذاکره با ارمنستان برای نهایی شدن این طرح نیز ادامه دارد.

عطرچیان خاطر نشان کرد: در نظر گرفتن گزینه‌های جایگزین و متنوع برای ترانزیت ایران اهمیت بالایی دارد و از این‌رو کریدورهای جدید که ایران را به اروپا متصل می‌کند در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوشی از آنها شنیده شود.

در همین رابطه