رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

۳۵ میلیون نفر از جمعیت ایران تابستان امسال درگیر تنش آبی هستند

در تابستان سال ۹۵ تعداد شهرهای درگیر تنش آبی به ۳۰۱ شهر با حمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر رسیده است.

31 خرداد 1395
کد خبر : 1985
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در تابستان سال ۹۵ تعداد شهرهای درگیر تنش آبی به ۳۰۱ شهر با حمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر رسیده است.

حمیدرضا جانباز؛مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

«حمیدرضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: تکمیل 26 تصفیه خانه فاضلاب در اقصی نقاط کشور از پروژه های مهم امسال است که از این تعداد، سه تصفیه خانه در شهریار، مشهد و کرمانشاه در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهند رسید.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 24 درصد از مشترکین آب کشور بیش از 20 مترمکعب در ماه مصرف آب دارند که قرار است در قالب طرحی بزرگ با استفاده از نظام تعرفه گذاری، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و در نهایت با تغییر الگوی مصرف این میزان را به 22.5 درصد کاهش دهیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز قیمت آب با اعمال تعرفه های پلکانی برای مشترکین پرمصرف بیشتر از مشترکین کم مصرف است و در همین قالب تلاش می کنیم با مشترکین پرمصرف برخورد شود.

وی ادامه داد: برای تابستان سال جاری برخورد با مشتریکن پرمصرف را در قالب اخطار و قطع انشعاب آب پیگیری می کنیم.

جانباز از آماده بودن 144 طرح در بخش انتقال آب و احداث تصفیه خانه های آب و فاضلاب برای واگذاری به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در مرحله تصویب دستورالعمل نحوه واگذاری هستیم که با نهایی شدن این دستورالعمل در خصوص تعداد دقیق این طرح ها و نحوه مشارکت بخش خصوصی اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه "موضوع تنش آبی در کشور بسیار مهم است"، گفت: در تابستان سال 94 از مجموع یکهزار و 136 شهر تحت پوشش خدمات آب، 547 شهر با جمعیت بیش از 50 میلیون نفر در تنش ابی بودند و در مجموع میزان منابع نسبت به مصارف آب کمبودی 22 درصدی داشت اما در تابستان سال 95 تعداد شهرهای درگیر تنش آبی به 301 شهر با حمعیتی بالغ بر 35 میلیون نفر رسیده است و عمده شهرهای بزرگ ما در سال جاری در معرض کمبود آب هستند.

وی افزود: شهرهایی چون شیراز، بوشهر، کرمان اصفهان و یزد بیشترین بحران ها در زمینه میزان دسترسی به اب در تابستان سال جاری را خواهند داشت.

جانباز  با بیان اینکه "در حال حاضر هیچ برنامه ای برای افزایش تعرفه آب مصرفی وجود ندارد"، گفت: برای گذر از تابستان و مقابله با کم آبی در کنار تمامی برنامه ریزی های انجام شده از سوی مجموعه وزارت نیرو، نیازمند همکاری و همراهی مردم در کنترل مصرف آب هستیم.

در همین رابطه