رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رییس اتاق اراک

یا نرخ سود بانکی را پایین آورید و یا انتظار رونق نداشته باشید

صنعت در استان مرکزی برای ادامه حیات با رکود دست‌‌وپنجه نرم می‌کند. محمدرضا جعفری رییس اتاق اراک نرخ سود بالای تسهیلات بانکی را از عمده مشکلات رونق اقتصادی می‌داند.

01 تیر 1395
کد خبر : 2013
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: جنس مشکلات اراک بیشتر صنعتی است. در حال حاضر وضع اقتصادی استان متاثر از وضع تحریم ها و رکود است؛ البته دولت عزم خود را برای خروج واحدهای متوسط و کوچک از رکود جزم کرده است.

او با اشاره به تزریق منابع 16 هزار میلیارد تومانی ادامه داد: حدود 500 میلیارد تومان از این پول سهم استان اراک است، البته نرخ سود هم بالاست و انتظارمان این بود این سود حدود 15 تا 16 درصد باشد.

رئیس اتاق اراک با بیان اینکه واحدهای اقتصادی استان با ظرفیت پایین فعالیت می کنند، اظهار کرد: انتظار واحدها این است که در سطح مصرف کننده وارد فاز رونق شویم. دولت هم قصد دارد این اتفاق بیفتد و تزریق نقدینگی می‌تواند به صورت مقطعی و کوتاه مدت موثر باشد.

به گفته جعفری، بخش بازرگانی اراک موثرتر از بخش صنعت است. اما این بخش هم گلایه از وضعیت رکود و فشارهای مالیاتی دارند که شرایط فعالیت اقتصادی را برایشان سخت کرده است. البته به اعتقاد او، مشکل عمده در سطح عرضه نیست بلکه در سطح تقاضاست. جعفری ادامه می‌دهد: کارخانجات کالا تولید کرده‌اند و کالاها گوشه انبار مانده است. تزریق نقدینگی هم کمک نمی‌کند، چون مشتری نداریم. مردم باید توانمند شوند تا بتوانند کالا بخرند و خدمات بگیرند. مشکل عمده در بخش مصرف است تا بخش عرضه.

رئیس اتاق اراک هم‌چنین با اشاره به ساختار فرسوده صنعت اظهار کرد: خصوصا صنایع استان مرکزی به دلیل تحریم ها، فرسوده شده‌اند. به روز کردن آن‌ها هم با نرخ سود تسهیلاتی که دولت می‌دهد، امکان‌پذیر نیست . با این نرخ سود بانکی خیلی نمی‌توان در بخش صنعت انتظار رونق داشت.

جعفری با تاکید بر اینکه دولت در مهار تورم کار بسیار بزرگی کرده است، افزود:باید قبول کرد که واحدهای صنعتی تحت فشار هستند. انتظار داریم دولت شرایط را به سمتی ببرد که بستر برای رونق صنعت فراهم شود؛ چون معتقدیم اگر صنعت زمین گیر شود، خیلی سخت می توان آن را احیا کرد.

او همچنین با اشاره به ورود 2.5 میلیارد دلا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اظهار کرد: تا در فضای کسب وکار داخلی رونق ایجاد نکنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه گذاری خارجی در ایران موثر باشد. اگر سرمایه گذاری خارجی در بحث نفت و گاز باشد توجیه اقتصادی دارد، در غیر اینصورت بعید است این همه رفت و آمدها منجر به گشایش خاصی شود.

در همین رابطه