رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری اتاق ایران

تیم اقتصادی دولت هماهنگ است

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: بخش خصوصی انتظار بیشتری از دولت دارد ولی ظرفیت‌های و توان مالی ما محدود است. ما برای فرصت‌های پسابرجام برنامه داریم.

02 تیر 1395
کد خبر : 2026
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: بخش خصوصی انتظار بیشتری از دولت دارد ولی ظرفیت‌های و توان مالی ما محدود است. ما برای فرصت‌های پسابرجام برنامه داریم.

محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت

آیا اعضای ارکستر سمفونیک دولت یازدهم نوای خوشی برای اقتصاد کشور می‌نوازد؛ یا هر کسی کوک ‌ناکوک خود را می‌نوازد؟ عده‌ای از فعالان اقتصادی و اقتصاددان‌ها  نگران عمرمفید باقیمانده دولت هستند که چطور سپری شود. آنها می‌گویند از نیمه‌دوم سال سایه سنگین رقابت‌های انتخاباتی بر اقتصاد خواهد بود و بنابراین رکود در اقتصاد عمیق‌تر می‌شود. به‌نظر می‌رسد، فعالان اقتصادی کمتر شور و اشتیاق سابق را نسبت به عملکرد اقتصادی دولت دارند. یا انتقاد خود را صریحتر به زبان می‌آورند: «تیم اقتصادی دولت با هم و با برنامه دولت هماهنگ نیستند.» محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری اتاق ایران، به این سوال پاسخ می‌دهد‌:«برنامه اقتصادی دولت دست خود ما هست. چطور ممکن است ما، (تیم اقتصادی دولت)، برنامه‌ای را تدوین کنیم ولی خود ما به آن معتقد نباشیم.» او این نقدها را سیاسی می‌داند که برای زمین زدن دولت و تیم اقتصادی آن منتشر می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه، در جلسه‌ای که فعالان بخش خصوصی با معاون اول رییس‌جمهوری داشتند به عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت باهمدیگر اشاره کردند؛ می‌گوید:‌ «بخش خصوصی انتظار دارد که ما بیشتر کار کنیم و نمود این کارها در اقتصاد خصوصی بیشتر باشد؛ البته همه ما هم این انتظار را از خود داریم. ولی بالاخره توان کشور، محدودیت‌های مالی و شرایط تحریم که تازه آن را پشت سر می‌گذاریم اجازه حرکت و برداشتن‌های گام‌های بلند را نمی‌دهد.»

او به سرمایه کم بانک‌ها اشاره می‌کند: «بانک‌های ما سرمایه کافی ندارند؛ یا خود بانک‌ها توان مانور بالایی ندارند . 10-12 سال است که بانک‌ها افزایش سرمایه نداشتند.» نعمت‌زاده وضعیت اقتصادی ایران را به لیوانی تشبیه می‌کند که باید بخش پر و خالی لیوان را باهم دید: «شما اگر فقط بخش خالی لیوان را ببینید، مدام نواقص در ذهنتان برجسته خواهد شد ولی اگر بخش پر لیوان را ببینید حتما متوجه کارهای بزرگ اقتصادی دولت خواهید شد.»

او در پاسخ به اینکه، عده‌ای معتقدند برگترین نقدی که به دولت یازدهم وارد است این‌است‌که دولت برنامه منسجم و مشخصی برای بهره‌برداری از فرصت‌های پسابرجام ندارد گفت: «ما قطعا خودمان برنامه منسجمی داریم؛ پارسال این برنامه را منتشر کردیم. این برنامه‌ها بر اساس اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است و برای اجرای آن تلاش می‌کنیم.»

نعمت‌زاده درباره نقش پژوهشکده‌های اقتصادی و اتاق‌های فکری اقتصادی در تنظیم  این برنامه‌ها می‌گوید: «ما در تنظیم برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظرات بخش‌های متعدد استفاده کرده‌ایم. هم به نظرات  اقتصاددان‌های دانشگاه‌ها توجه کرده‌ایم و هم در تیم مشاوره و هم‌اندیشی از نظرات آنها استفاده می‌کنیم و هم از نظرات اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استفاده می‌کنیم و هم از همکاران سابق ما، در این تیم حضور دارند. ما جلسات ماهانه منظمی برگزار می‌کنیم. این جدا از اعضای تشکل‌هاست که به‌طور مداوم با آنها جلسه داریم و از نظرات، پیشنهادها و انتقادهای آنها در تدوین برنامه‌ها و مقررات در حوزه صنعت، معدن و تجارت استفاده می‌کنیم.»

در همین رابطه