رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران وضعیت حمل و نقل هوایی

هواپیمای جدید می‌آیند، قدیمی‌ها بازنشسته می‌شوند

خبرها از نهایی شدن قرارداد ایران‌ایر با شرکت هواپیماسازی بوئینگ حکایت دارد. این اخبار مصادف شده است با اظهارات عباس آخوندی درباره هواپیماهای فرسوده و تاریخ گذشته.

02 تیر 1395
کد خبر : 2051
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
خبرها از نهایی شدن قرارداد ایران‌ایر با شرکت هواپیماسازی بوئینگ حکایت دارد. این اخبار مصادف شده است با اظهارات عباس آخوندی درباره هواپیماهای فرسوده و تاریخ گذشته.

هواپیمای بوئینگ 777

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است شرکت های هوایی ایران 266 فروند هواپیما در اختیار دارند که 100 فروند آن زمینگیر است. او همچنین گفته که میانگین سن 166 فروند هواپیمایی که هم اکنون در کشور پرواز می کنند حدود 23 سال است و براساس استانداردهای بین المللی باید در مدت یک سال آینده از رده خارج شوند.

به گفته آخوندی، فقط ۱۲ هواپیما با سال تولید ۲۰۰۰ به بعد داریم که این رقم حکایت از قدیمی بودن هواپیماهای موجود می‌کند؛ اما سوال اینجاست که اگر مذاکرات ایران و بوئینگ به نتیجه نمی‌رسید و قرار بر ورود بوئینگ‌ها نبود، آیا آمار و ارقام هواپیماهای فرسوده اعلام می‌شد و یا حمل‌و‌نقل با آن‌ها بدون نوسازی همچنان ادامه داشت؟

آخوندی با اشاره به خرید هواپیما توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) از شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفته است: با بوئینگ در آغاز راهی هستیم که با شرکت هواپیماسازی ایرباس داشتیم، امیدواریم با استفاده از روش های بین المللی ناوگان هوایی فرسوده ایران را نوسازی کنیم. ما موافقت اولیه را داشتیم و مذاکرات اولیه انجام شده است و حالا در آغاز راه با ایرباس قرار داریم.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته با انتشار بیانیه ای امضای قرارداد خرید 100 فروند هواپیما را از بوئینگ تایید و اعلام کرده است.
همچنین جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید امضای این قرارداد گفته است: مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ به طرف ایرانی، بر اساس تعهدات برجام صادر شده است. ما بر اساس برجام تعهد داشتیم مجوز فروش این هواپیماها و هر تجارت مشروع دیگری را برای ایران صادر کنیم، البته هواپیماها به شرط فروخته شده و نباید به طرف سومی که از آنها برای مقاصد ممنوع و نظامی استفاده کند، منتقل شود.

ایرانی‌ها در طول دهه‌های گذشته کمتر تجربه سوار شدن به هواپیماهای نو را داشته‌اند، اما با توجه به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی به نظر می‌رسد این صبر طولانی برای رسیدن به هواپیماهای نو سرانجام در نوروز سال آینده به پایان خواهد رسید. پایانی که شروع استفاده شرکت‌های هواپیمایی داخلی از نوین‌ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را رقم خواهد زد.

موضوعات :
در همین رابطه