رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق اصناف در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

تا اقتصاد مردم‌محور نشود، چرخ تولید نمی‌چرخد

جامعه ۲۱ میلیون نفری اصناف با رکود دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند و صحبت از حضور سرمایه‌گذارهای خارجی هر روز داغ‌تر می‌شود. با این‌حال علی فاضلی می‌گوید از حضور آن‌ها استقبال می‌کند. او هم‌چنین اصلاح ساختار نظام پولی و بانکی را مهم‌ترین خواسته اصناف از مجلس عنوان می کند.

05 تیر 1395
کد خبر : 2072
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

۲۱ میلیون نفر، جمعیت افرادی است که جامعه اصناف کشور را تشکیل می‌دهند. صنف‌های مختلفی که از ساختمان‌سازها گرفته تا خرده فروش‌های مواد غذایی، شامل آن می‌شوند. البته حال معیشت اعضای این جامعه هم مانند دیگر بخش‌های اقتصاد خوب نیست. به تازگی محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر از تعطیلی ۷۰۰ واحد طلافروشی در تهران به خاطر رکود خبر داده است. حالا علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف می‌گوید این رکود تنها منحصر به یک صنف نیست.

فاضلی درباره وضعیت اصناف به «پایگاه خبری اتاق ایران» چنین توضیح می‌دهد:«رکود بحثی واقعی در جامعه است و در تمام صنوف هم دیده می‌شود. محدود به یک صنف خاص  نیست. بخشی از این را ناشی از فشارهای بین‌المللی می‌دانم، ولی باید پذیرفت که بخش مهمی را هم خودمان خوب مدیریت نکرده‌ایم. آنجایی که بحث ارزاق عمومی مردم و در کنار آن هم بحث لوازم ضروری مردم مثل پوشاک مطرح می‌شود، بازار تقریبا طی طریق می‌کند و مشکل زیادی ندارد. اما در بعضی اصناف سخت با مشکل روبرو هستیم.»

رئیس اتاق اصناف، وضعیت صنعت ساختمان را یکی از بحرانی‌ترین صنعت‌ها می‌داند و چنین توضیح می‌دهد:«یکی از صنعت‌هایی که می‌توان برای ایجاد اشتغال و رونق به آن تکیه کرد، بخش ساختمان است. ما ۳۲ اتحادیه صنفی با ۲۸۰ رسته صنفی در بخش ساختمان داریم. به دلایل گوناگون این بخش با رکود خیلی بدی مواجه شده است. یقیناً بخش عظیمی از نیروی کار در کشور ما، چه به عنوان سرمایه‌گذار و چه به عنوان نیرو و خدمات متضرر شده است. ما خیلی از قوانین هم‌ارز را داریم که عرصه را برای کارآفرینان سخت کرده است. اما این اشکال کار ماست که نتوانسته‌ایم رونق ایجاد کنیم، همه تقصیرات را هم به گردن دولت نیندازیم.»

فاضلی ادامه می‌دهد:«همه باید دست به دست هم دهیم، دولت در کنار مردم، مردم در کنار تشکل‌ها، تشکل‌ها در کنار بنگاه‌ها، بنگاه‌ها در کنار مجلس. متاسفانه این هارمونی خیلی به چشم نمی‌خورد. بخشی از این معضلات در حال حل شدن است. رفع تحریم بخشی از این مشکلات را شاید حل کند، ولی تمام‌شان را حل نمی‌کند. هم نگاه دولت و هم نگاه مجلس، باید استفاده بهینه از مزیت‌های داخلی باشد. چنین اتفاقی نیفتاده است، عبور از رکود و بحران باید با تکیه بر نیروهای مردمی باشد. تا اقتصاد ایران مردم‌محور نشود، هیچ باری از روی دوش تولیدکننده و مصرف‌کننده برداشته نخواهد شد.»

در شرایطی که اصناف با رکودی عمیق دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بحث حضور سرمایه‌‌گذارهای خارجی در ایران، هر روز داغ‌تر می‌شود. فاضلی در پاسخ به این سوال که آیا ورود خارجی‌ها برای اصناف داخلی تهدید به حساب می‌آید؟ می‌گوید:«به هیچ عنوان. ما استقبال می‌کنیم و اصلا حضور آن‌ها را به عنوان تهدید نمی‌شناسیم. مثلا نگاه بعضی‌ها این است که اگر سرمایه‌گذارها در قالب فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به کشور بیایند، بنگاه‌های کوچک در نظام توزیع آسیب می‌بینند. ما برای مسائل این‌چنینی راهکار داریم. تجمیع اتحادیه‌های صنفی و فروشگاه‌های کوچک صنفی و تشکیل نهادهای کلان در ساختار اقتصادی کشور، می‌تواند راهکاری مناسب باشد. ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. ضمن اینکه از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنم، خیلی قائل به این نیستم که آن‌ها بخواهند برای ایجاد اشتغال به کشور بیایند. برای همین باید با برنامه به استقبال این فرصت برویم.»

رئیس اتاق اصناف، اصلاح نظام پولی و بانکی را مهم‌ترین خواسته اصناف و بخش خصوصی از مجلس می‌داند و می‌گوید:«مجلس دهم را در حمایت از دولت ساعی می‌دانم و مطمئن هستم هماهنگی بین دولت و مجلس برای حل مشکلات اتفاق خواهد افتاد. کار اصلی این است که ساختار نظام پولی و بانکی کشور به صورت واقعی در خدمت تولید قرار گیرد. باید بپذیریم با این سیاست‌هایی که امروز جاری است، تولید ملی کشور شکل نخواهد گرفت. صنایع بزرگ قدرت اداره خودشان را ندارند. رویکرد ما باید به سمت صنایع خرد باشد. اگر برای اصلاح ساختار نظام پولی و بانکی فکر کردیم و برنامه ریختیم، موفق خواهیم بود.»

در همین رابطه