رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در راستای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی استان

جشنواره پسته در کرمان برگزار می‌شود

09 تیر 1395
کد خبر : 2164
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان از برگزاری جشنواره پسته در رفسنجان خبر داد.

مهدی سیاوشی، رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان در جمع اعضای این کمیسیون گفت: سهم استان کرمان از جذب گردشگر بسیار بیش از 200 هزار نفر کنونی در سال است که همه باید برای تحقق این موضوع تلاش کنند.

سیاوشی، با تاکید بر برگزاری جشنواره های موضوعی در کرمان برای جذب گردشگر فرهنگی افزود: البته در حال حاضر جشنواره های خرما، پسته، گل محمدی و گردو در کنار جشنواره موسیقی نواحی در استان برگزار می شود اما می توان با مدیریت بهتر تعداد این جشنواره ها را افزایش داد.

وی افزود: در شهریور ماه سال جاری جشنواره پسته در رفسنجان برگزار می شود که همزمان با این رویداد، جشنواره ورزش‌های بومی و محلی کشور نیز در این شهرستان برگزار خواهد شد تا فرصت مناسبی برای استفاده تورهای گردشگری باشد. سیاوشی، با اشاره به وجود امنیت کامل در استان و راه‌اندازی و استقبال خوب گردشگران از هتل کپری قلعه‌گنج تصریح کرد: همچنین راه اندازی 60 خانه بوم گردی در برخی مناطق روستایی استان یک اقدام مناسب برای جذب گردشگر بوده که به خوبی مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است.

رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان گفت: ارائه خدمات بین راهی به دلیل عدم وجود مجتمع‌های بین‌راهی مناسب در طول سال‌های گذشته گردشگران را با مشکل روبرو کرده بود که اکنون شرایط بهتر و زمان دریافت مجوز برای احداث مجتمع‌های بین راهی از یک سال به سه ماه کاهش یافته که امیدواریم این مسئله در ارائه خدمات بین راهی بهتر به گردشگران تاثیرگذار باشد. وی همچنین، به راه‌اندازی اندیشکده تدبیر گردشگری ایران در کرمان اشاره کرد و افزود: با توجه به تجربه موفق اتاق کرمان در راه‌اندازی اندیشکده تدبیر آب ایران به عنوان یکی از مراکز مهم مورد مشورت وزارت نیرو، امیدواریم اندیشکده گردشگری نیز با ترکیبی از فعالان این حوزه در دولت، بخش خصوصی، اساتید دانشگاه و خبرگان تشکیل و راهگشا نیز باشد.

در ادامه این نشست، پیروز ارجمند، مسئول کمیته گردشگری فرهنگی با بیان اینکه کرمان ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر شهری، روستایی، بومی و عامه‌پسند دارد، گفت: گردشگری فرهنگی ذاتا جستجوگری است و به همین دلیل باید اطلاعات لازم در مورد اماکن، آیین ها و اقوام مختلف را به گردشگران ارائه داد. ارجمند، با تاکید بر بهره‌بردن بیشتر از جشنواره موسیقی نواحی کرمان برای جذب گردشگر بیان کرد: کرمان به لحاظ چند فرهنگی بودن، در کشور منحصر به فرد است و به جز قوم ترکمن سایر اقوام ایرانی در این استان پهناور زندگی می کنند.

وی در ادامه به برخی موانع رشد گردشگری در کرمان اشاره کرد و گفت: وسعت کرمان باعث شده نتوانیم آیین‌های مختلف استان را در جایی جمع کنیم و گردشگر فرهنگی هم نمی تواند زمان زیادی برای تحقق این موضوع اختصاص دهد. ارجمند تصریح کرد: نبود زیرساخت های لازم در برخی نقاط و عدم ارائه خدمات بین راهی مناسب در محورهای منتهی به کرمان از جمله یزد- کرمان، عدم بسته بندی و بهداشت مناسب محصولات عشایری استان، تسلط نداشتن رانندگان کرمانی به زبان انگلیسی و عدم وجود برخی خودروهای مناسب و ویژه برای گردشگران، وجود نداشتن کتاب و یا کاتوگ جامع گردشگری و همچنین اپلیکیشن گردشگری در استان، عدم برگزاری متعدد جشنواره های موضوعی، عدم وجود سیستم حمل و نقل ریلی مناسب و عدم هویت بصری مشخص و مناسب و معماری قابل قبول در کرمان، از جمله موانع گردشگری در استان است.

مسئول کمیته گردشگری فرهنگی افزود: تنوع قومی و آب و هوایی، وجود موزه ها و گالری های منحصر به فرد از جمله موزه صنعتی، وجود چهار فرودگاه فعال در استان، همگرایی و همدلی بسیار خوب بین مسئولان حاکمیتی و دولتی و... از جمله مزیت های استان کرمان برای جذب گردشگر است که باید از این فرصت ها استفاده کرد.

در همین رابطه