رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وال‌استریت ژورنال خبر داد

ترسِ نفت از برگزیت ریخت

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران،‌ سرمایه‌گذاران دوباره به کالاهایی که در رفراندوم بریتانیا سقوط کرده بودند، روی آوردند.

12 تیر 1395
کد خبر : 2203
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت نفت در روز جمعه با افزایش ناگهانی همراه شد و به بالاترین میزان خود در بیش از یک ماه گذشته رسید. این اتفاق به دنبال برطرف شدن ترس و نگرانی‌ها از خرج بریتانیا از اتحادیه اروپا افتاد. برگزیت تأثیر بسیاری روی قیمت نفت گذاشته بود.

خریداران همچنان به سوی بازار باز می‌گردند و کالاهایی مانند نفت را انتخاب می‌کنند؛ کالاهایی که پس از اعلام رأی بریتانیایی‌ها، سقوط قیمت داشتند. بسیاری از تحلیل‌گران بانکی بر این باورند که اقتصاد بریتانیا بسیار کوچک است و اثرات آن بر کاهش رشد اقتصادی جهان بسیار محدود است؛ به این ترتیب تقاضای نفت نیز دستخوش تغییرات چندانی نخواهد شد.

قیمت نفت خام ایالات متحده امریکا با 1.4درصد افزایش به 48.99 دلار در ازای هر بشکه رسید. نفت برنت حوزه دریای شمال نیز با 1.3درصد افزایش قیمت به 50.35دلار در ازای هر بشکه رسید.

جین مک‌گیلان تحلیل‌گر ارشد نفت در وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «اثرات اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به صورت عمیق کمی دیرتر خودش را نشان می‌دهد. در سه تا شش ماه آینده هیچ‌چیز تغییر اساسی نخواهد داشت.»

شاخص دو نیز با 24واحد افزایش به 17953 واحد رسید. شاخص اس‌اند‌پی 500 و شاخص نزدک نیز هر کدام 0.3 و 0.5 درصد افزایش ارزش داشتند.

ریک نیوی کارشناس سهام انرژی می‌گوید: «می‌توانم بگویم این تازه آغاز ماجراست؛ اما در ادامه وضعیت به ثبات خواهد رسید.»

تحلیل‌گران در بارکلیز هشدار داده بودند که عدم قطعیت در بازار می‌تواند به تقاضای نفت آسیب وارد کند. این موسسه پیش‌بینی خود در مورد تقاضای نفت در سال 2016 را از 1میلیون و 200هزار بشکه در روز به 1میلیون و 100هزار بشکه در روز کاهش داد. اوایل سال برآورد این موسسه 1میلیون و 300هزار بشکه در روز بود.

این موسسه گزارش داد: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا درد دیگری را وضعیت تقاضای جهانی برای نفت در سال 2016 وارد کرد. نفت با عدم قطعیت سیاسی همراه می‌شود و در ماه‌های آینده کاهش قیمت را تجربه می‌کند.»

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که قیمت نفت در چند ماه آینده به دلیل کاهش عرضه نفت، افزایش خواهد یافت. بخشی از این ماجرا از کاهش تولید نفت در ایالات متحده امریکا ناشی می‌شود. تولید نفت امریکا در ماه آوریل 220هزار بشکه در روز کاهش یافت. این بزرگ‌ترین کاهش تولید امریکا از سپتامبر 2008 بود.

جیسون کمل می‌گوید: «به نظر من پایه و اساس بازار جهانی نفت به نفع تولیدکننده باقی خواهد ماند چرا که به سمت افزایش قیمت نفت حرکت می‌کند.»

در همین رابطه