رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

برگزیت نفت را نشان گرفت

اوپک اعلام کرد: قبل از انجام رای گیری مردم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا ، کارشناسان بخش انرژی در خصوص آینده نفت و گاز این کشور هشدار داده بودند.

12 تیر 1395
کد خبر : 2218
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دوشرکت نفتی بزرگ و فعال در میادین نفتی انگلیس، بی پی و شل، هنوز هیچ اعلام نظری در خصوص آثار احتمالی اتفاقات اخیر این کشور در فعالیت های خود در صنعت نفت ارائه نکرده اند. ولی براساس پیش بینی موسسه آرگوس، میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت انگلستان در سال 1226 حدود یک میلیارد پوند خواهد بود. این در حالی است که در پنج سال گذشته میانگین سالانه سرمایه گذاری حدود 2 میلیارد پوند بوده که براین اساس حفظ تولید در سطح فعلی برای انگلستان دور از انتظار است.

در هفته منتهی به 14 ماه ژوئن، قیمت های نفت خام تحت تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار داشتند، این امر سبب شد تا روند صعودی قیمت معکوس شود. با این حال، در هفته مذکور، متوسط قیمت های نفت خام برای سبد اوپک تقویت شدند. سطح ذخیره سازی های نفت خام امریکا در هفته منتهی به 17 ژوئن همانند هفته های قبل با کاهش روبرو شد و این بار با 920 هزار بشکه کاهش به 530/63 میلیون بشکه تنزل یافت.

این در حالی است که تولید نفت خام نیز در آمریکا کاهش یافته و شرایط برای واردات بیشتر نفت خام فراهم شده است. ولی علیرغم مهار آتش سوزی ها در جنگل های کانادا، واردات نفت خام از کانادا به امریکا کمتر شده است. شرکت Syncrude  که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام از شن های رستی کانادا است، تحویل نفت به مشتریان خود را تا 58 درصد کاهش داده است.

 اداره گمرک چین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که واردات نفت خام این کشور از روسیه در ماه می به بالاترین سطح خود یعنی 1/24 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم یک حد نصاب جدید برای واردات نفت خام چین از روسیه است و با توجه به توافقات بدست آمده در حاشیه ملاقات اخیر روسای جمهور دو کشور، انتظار می رود مناسبات مسکو و پکن در زمینه انرژی به روند فزاینده خود ادامه دهد.

براساس این گزارش، واردات نفت خام چین از عربستان در ماه مه با 33 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به میانگین 961 هزار بشکه در روز رسید. همچنین در این ماه، چین بطور متوسط روزانه 620 هزاربشکه نفت خام از ایران وارد کرد که این رقم حدود 12 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

صادرات نفت خام عربستان در ماه آوریل به پایین ترین سطح خود طی شش ماه گذشته رسید که دلیل اصلی این امر، کاهش خرید نفت از سوی پالایشگاه به دلیل ورود به فصل تعمیرات عنوان شده است. همچنین، افزایش تقاضای نفت از سوی نیروگاهها، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کاهش حجم صادرات نفت خام این کشور در ماه آوریل است.

براساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی JODI ، صادرات نفت خام عربستان در ماه آوریل با 100 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه پیش از آن به 7/44 میلیون بشکه در روز رسید. طبق این آمار، مصرف مستقیم نفت از سوی نیروگاههای عربستان افزایش یافته و این امر موجب کاهش توان صادراتی این کشور شده است. براین اساس، در ماه آوریل، روزانه حدود 501 هزاربشکه نفت خام در نیروگاهها برای تولید برق به مصرف رسید که این رقم در مقایسه با ماه مارس حدود 222 هزار بشکه در روز بیشتر بوده است.

در همین رابطه