رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در شورای گفت و گوی استان یزد مطرح شد؛

شروع فعالیت جدی مبارزه با قاچاق کالا

12 تیر 1395
کد خبر : 2219
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و رییس اتاق یزد، برگزار شد.

محمد میرمحمدی، استاندار یزد با اشاره به اینکه یکی از مسائل موثر در بخش صنعت، پدیده قاچاق کالا است گفت: گزارشات منعکس شده به وزارت صنعت ومعدن، معاونت ریاست جمهوری، هیات دولت و حتی به مقام معظم رهبری نیز حاکی از نقش گسترده و مخرب قاچاق بر صنعت و تولید کشور است.

وی در ادامه افزود: پدیده کالای قاچاق است که واحدهای تولیدی را فلج کرده، باید برای مبارزه با آن راهکارهای موثری در نظر گرفته شود و با هم فکری تمام دستگاهها به دنبال ایجاد فضایی باشیم تا عرصه بر قاچاقچیان تنگ شود.

استاندار یزد مبارزه با قاچاق را نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی دانست و اظهار داشت: در زمینه مبارزه با قاچاق، خریداران مراقب باشند تا جنس قاچاق خریداری نکنند، مغازه دارها کالاهای قاچاق در مغازه به فروش نرسانند و با حساسیت مراقب وارد نشدن جنس قاچاق به مغازه خود باشند و همه فروشندگان و عرضه کنندگان باید به پدیده قاچاق حساس و بر خرید نکردن کالای قاچاق توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به شروع فعالیت جدی مبارزه با کالای قاچاق در استان گفت: در گذشته این حساسیت در بین عرضه کنندگان در خرید کالا کم بوده است و آنها با توجه به روال گذشته، خرید های خود را انجام می دادند و کالاهایی نیز از قبل در مغازه داشته اند که باید بدانیم با این افراد چگونه برخورد کنیم.

عالی ترین مقام اجرایی استان بر ضرورت مشارکت اصناف واتحادیه ها در این مسئله تاکید و عنوان کرد: نماینده اصناف به دلیل آشنایی با مغازه دارها، می تواند با نیروی انتظامی همکاری کرده و اگر افراد متدین و مومن بازار هستند این کار توسط خود صنف دنبال شود و در صورتی که اصناف نیز خود به مغازه داری گمان فروش کالای قاچاق دارند از طریق نیروی انتظامی عمل شود .

استاندار یزد گفت: رویه مبارزه با قاچاق کالا نباید به فرهنگ حفظ آبروی مردم یزد آسیب برساند چون دارای مزایای بیشماری است و اگر در حال حاضر رویه مبارزه با قاچاق در یزد ، آسیب زننده این فرهنگ  ارزشمند است باید آن را تغییر داد.

وی خواستار  تشکیل کمیته ای با حضور اصناف و اتحادیه های استان و نیروی انتظامی برای رفع مسائل و مشکلات در این زمینه شد .

استاندار یزد پارک علم وفناوری را یکی از کانون های اساسی استان و کشور دانست و خاطر نشان کرد: یکی از نیازهای ضروری کشورهای در حال پیشرفت پارک علم وفناوری است تا فکر و ایده پردازی در آن شکل گرفته و بتواند محصولات دانش بنیان را با هزینه کمتر و کیفیت بهتر عرضه کند.

وی ادامه داد: پارک علم وفناوری به دنبال خلق ایده و فکر جدید در شرایط موجود است که نیازهای جامعه را رصد و درصدد عرضه آن با روشی متفاوت است.

میرمحمدی  بر استفاده از ایده های جوانان در این مراکز تاکید و اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با توسعه فعالیت های پارک علم وفناوری، دستاوردهای بهتری برای کشور و استان داشته باشیم .

عالی ترین مقام اجرایی استان در خصوص مشکل مطرح شده در بحث تامین اجتماعی حوزه معدن اظهار داشت: اگر در شرایط رکود، اصلاح قانونی صورت گرفت باید به آن عمل کرد در غیر اینصورت باید بر اساس قانون جاری عمل نمود .

میرمحمدی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد : پیمانهای منعقد شده در حوزه معدن باید مدت دار بوده و اگر فعالیت مازاد بر این مدت انجام می شود باید به اطلاع  تامین اجتماعی برسد  و لیستی به تامین اجتماعی به منظور عدم قطع بیمه آنها ارسال شود .

دوره های مختلف آموزشی در اتاق بازرگانی

محمد رضا قمی، رییس اتاق یزد نیز گزارشی از عملکرد این شورا اراده کرد و گفت: در راستای شورای گفتگو تاکنون پنج جلسه کارگروه جهاد کشاورزی با حضور مسئولین و متولیان امور کشاورزی و دامی استان برگزار شده است که نهایتا منجر به امضای تفاهم نامه ای بین واحدهای تولید کننده در این بخش و اتحادیه صنوف مربوطه برای توسعه تولید در بخش کشاورزی و امور دامی شده است.

قمی در ادامه افزود: همچنین جلسه کارگروه خدمات شورای گفتگو با حضور ریاست اتاق اصناف و معاون اداره صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولین در خصوص روش بازدید از واحدهای صنفی برای مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شد و رایزنی های مورد نیاز انجام گرفت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد اظهار داشت: سه دوره آموزشی در خصوص سرفصل های مدیریت موفق در فضای رقابتی پسا تحریم، مدیریت کسب و کار و بهره وری و تغییرات در قانون مالیات های مستقیم برای اعضای شورای گفتگو برگزار شده است. در دوره آموزش تغییرات در قانون مالیات های مستقیم 300 نفر شرکت داشته اند.

وی در ادامه افزود: در خصوص اقتصاد مقاومتی با حضور دانشگاه یزد و اساتید و دانشجویان آن، مرکزی را راه اندازی کرده ایم تا ابعاد اجرای اقتصاد مقاومتی در سطح استان و کشور بررسی شود. بنا داریم نتایج این کارگروه را در قالب کتابچه هایی برای استفاده مراکز مختلف تحقیقاتی و صنعتی استان و کشور منتشر سازیم.

گفتنی است گزارش عملیاتی شدن تکمیل زنجیره تولید بخش کشاورزی ، طرح مشکلات بحث تامین اجتماعی در حوزه معدن و پیمانکاران معادن دولتی، ارائه گزارش اهداف و فعالیت پارک علم وفناوری و طرح مشکلات اصناف در خصوص نحوه مبارزه با قاچاق کالا از دستورکارهای این جلسه بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

موضوعات :
در همین رابطه