رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از بازار داغ قاچاق

طرح‌های مبارزه با قاچاق به نتیجه می‌رسد؟

داغ بودن بازار قاچاق باعث به تکاپو افتادن بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی برای مبارزه با آن شده و پیشنهادات مختلفی در این راستا مطرح شده است.

21 تیر 1395
کد خبر : 2385
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

این روزها بحث از قاچاق کالا و ارز به قدری داغ است که در تمامی صفحات خبرگزاری‌های رسمی کشور هر روز اخباری از آن به چشم می‌خورد. این تاکید و فشار همه‌جانبه به ضرورت کاهش واردات کالای قاچاق از سوی بخش دولتی و خصوصی و مردمی شاید کار را برای قاچاقچیان سخت‌تر کند و آنها را برای یافتن راه چاره به فکر اندازد.

طرح‌های مختلف برای مبارزه با این امر نیز اجرا شده است. آخرین آن طرح ضربتی جمع‌آوری کالای قاچاق در بازار مروی بود که البته این امر واکنش کسبه بازار را به همراه داشت. البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اجرای چنین طرح‌هایی مُسکن هستند و به صورت مقطعی جواب می‌دهند، در صورتیکه این مشکل باید ریشه‌ای حل شود.

طرح‌های دیگری همچون کدینگ کالا نیز از دو سال قبل مطرح شده است. به گفته مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آیین‌نامه کدینگ کالا تعیین شده و در حال نهایی شدن است، اما نمی‌توان برای اجرای آن زمان قطعی اعلام کرد، چرا که ابتدا باید موارد اولویت‌دار تعیین تکلیف شوند. او تاکید کرده است که مشکل ما کدینگ کالا نیست و مشکل آن است که دروازه‌های کشور به روی کالای قاچاق باز است و به وفور این کالا وارد کشور می‌شود.

راه‌حل‌های مختلفی از سوی کارشناسان اقتصادی و بخش خصوصی از یک‌سو و بخش دولتی از سوی دیگر برای کاهش واردات کالای قاچاق ارائه شده است.

عده‌ای معتقدند که اگر دولت خود را کوچک کند و هزینه‌هایی را به بخش خصوصی منتقل کند راحت‌تر می‌توان از پس تهیه بودجه برای کاهش ورود کالای قاچاق برآید.

همچنین محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران بازنگری در قانون مبارزه با قاچاق و فرهنگ سازی در خرید کالای قاچاق را از ملزومات مبارزه با این امر می‌دانند.  

یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده نیز اسکن کالاهای وارداتی بوده است که البته به گفته محمود بهشتیان، مشاور رئیس کل گمرک اجرای این امر محال است و نمی‌توان همه کالاها را از طریق دستگاه ایکس‌ری کنترل کرد. او همچنین گفته است: دستگاه‌های اشعه ایکس ایکس ری گمرک شهید رجایی در روز بین 350 تا 400 کانتینر را اسکن می‌کند و این تعداد به نسبت کانتینرهای ورودی بسیار کم است؛ چرا که گمرک بر اساس توان و بودجه نسبت به خرید دستگاه‌ ایکس‌ری اقدام کرده است و هر کدام از این دستگاه‌‌ها 20 میلیارد تومان هزینه دارد.

باید منتظر ماند و دید با وجود حجم عظیمی از پیشنهادات و توصیه‌ها برای کاهش قاچاق، نهایتا چه طرحی با عملیاتی شدن خود به این هدف جامه عمل خواهد پوشاند.

در همین رابطه