رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

برجام در یک سال گذشته دستاوردهای مثبتی داشته است

حتما قدم های مثبتی برداشته شده است و دستاوردهای زیادی در این مدت داشته ایم که مهم ترین آن ایجاد و گسترش بسیار زیاد ارتباطات بین المللی با کشورها و مجامع بین المللی است .

21 تیر 1395
کد خبر : 2403
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حتما قدم های مثبتی برداشته شده است و دستاوردهای زیادی در این مدت داشته ایم که مهم ترین آن ایجاد و گسترش بسیار زیاد ارتباطات بین المللی با کشورها و مجامع بین المللی است .

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران

در آستانه سالگرد توافق هسته ای ایران و 1+5 که به عنوان برجام ( برنامه جام اقدام مشترک) شناخته می شود قرار گرفته ایم و حالا با گذشت یک سال سوالات مطرح است که مهم ترین آن دستاوردهای این اتافق بزرگ برای دیپلماسی کشور است، دستاوردهای برجام چه بوده است؟ آیا ایران در استفاده از این تحول موفق بوده است؟ چقدر بسترهای داخلی برای اجرای برجام و استفاده حداکثری از توافق هسته ای مهیا بوده است؟ و... این ها سوالاتی هستند که آن ها را با فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق ایران و رئیس کمیته جذب سرمایه گذاری کمیته پسابرجام اتاق تهران درمیان گذاشته ایم، سوالاتی که او در نهایت با خوش بینی نسبت به آینده پاسخشان را می دهد.

فکر می کنید که حالا که در آستانه سالگرد توافق هسته ای قرار داریم، چقدر موفق در یکسال عمل کرده ایم و آیا دستاوردی داشته ایم؟

اول از همه باید بگوییم که یک سال از توافق هسته ای گذشته است و نه از زمان شروع اجرا و اجرایی شدن برجام زیرا این موضوع از ماه فوریه کلید خورد و بنابراین از اجرایی شدن برجام حدود 6 ماه می گذرد و نکته مهمی که دوست دارم برآن تاکید کنم این است که ظرف این ماه ها قدری انتظارات بیش از اندازه در جامعه شکل گرفته است ( که بخشی از آن از سوی مسئولان و بخشی هم رسانه ها ایجاد شده است) تا جایی که ذهن ها به سمتی بود که افراد فکر می کردند با رسیدن به توافق همه مشکلات به خصوص اقتصادی به صورت کلی کنار خواهد رفت که این اشتباه بود. واقعیت این است که در کنار تحریم های خارجی ما با تحریم های داخلی و سوء مدیریت ها هم درگیر بودیم و این هم ضربه بزرگی به کشور وارد کرده است.

شما باتوجه به ارتباطاتتان در یک سال گذشته با گروه های مختلف اقتصادی خارجی و داخلی، فکر می کنید آیا دستاوردی از برجام به دست آمده است؟ و آن دستاورد چه بوده؟

بله حتما قدم های مثبتی برداشته شده است و دستاوردهای زیادی در این مدت داشته ایم که مهم ترین آن ایجاد و گسترش بسیار زیاد ارتباطات بین المللی است با کشورها و مجامع بین المللی است، تعدد ورود و سفر هیات های خارجی و مذاکرات با هیات ها و سفر گروه های ایرانی نمونه ای از این گام مثبت است.

اما آیا توانسته ایم از فرصت یک ساله گذشته استفاده کنیم؟

ببنید استفاده کردن از این شرایط به وجود آمده همش دست ما نبوده است و برخی از مشکلاتی که همچنان وجود دارد مثلا در مبادلات بانکی همچنان با محدودیت هایی رو به رو هستیم و تحریم ها به صورت کامل برداشته نشده است؛ شما توجه داشته باشید طبق اعلام سازمان ملل و نهادهای بین المللی و حتی خود طرف های مذاکره کننده ایران به تعهداتش در ماه های گذشته پایند بوده است اما در مقابل مشخص نیست که طرف مقابل چقدر به تعهداتش عمل می کند و شاهدیم هر از چندی چیزی را بهانه می کنند برای این که به درستی و کامل براساس توافق صورت گرفته عمل نکنند، از همین رو درباره این که چقدر ما در استفاده از شرایط بعد از تحریم ها موفق بوده ایم باید بگویم که همه چیز دست ما نبوده است و در این بین با کارشکنی های آمریکا، لابی اسرائیل در این کشورها و... رو به رو بودیم الان هم که شاهد بودید دبیرکل سازمان ملل و خانم مرکل صحبت هایی را داشتند.

علاوه بر این کارشکنی ها فکر می کنید در داخل کشور چقدر در یک سال گذشته فضا و شرایط برای استفاده بهتر از توافق هسته ای صورت گرفته مهیا بود؟

مهم ترین مسئله ای که ما در داخل با آن رو به رو هستیم مسئله استاندارد سازی های لازم و برداشتن موانع است که در این راه و مسیر قدم برنداشته ایم و ای کاش این کار را همزمان با مذاکرات هسته ای یا در ماه های پیش از شروع اجرای برجام انجام می دادیم، واقعیت این است که بسترهای لازم برای اجرایی شدن برجام آن چنان که باید و شاید در کشور فراهم نیست، نکته ای که خارجی ها هم بر آن تاکید می کنند، مثلا در سفری که اخیرا به لندن داشتم و گفت و گوهایی که با مسئولان بانک های بین المللی آن ها بر این نکات تاکید می کردند، رئیس بانک بین المللی HSBC در کنار اشاره به این که هنوز مشکلات بانکی و محدودیت ها وجود دارد به من می گفت در داخل کشور شما باید گام هایی برای شفافیت بانک ها، قوانین بانکی کشورتان و استانداردسازی ها انجام دهید تا امکان و شرایط حضور بانک های بین المللی در ایران فراهم شود.

در همین رابطه