رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

فعال اقتصادی هندی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ایرانی‌ها تجار خوبی هستند

گوپال لاچاند چابریا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از تجربه حضور شرکت هندی خود در ایران می‌گوید. این شرکت حدود یک قرن است که با ایران همکاری می‌کند.

22 تیر 1395
کد خبر : 2426
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هندی است اما فارسی را به خوبی صحبت می‌کند اما زمانی‌که پایگاه خبری اتاق ایران از او درخواست گفت‌وگو می‌کند، می‌گوید: «من فقط برای روابط تجاری به فارسی صحبت می‌کنم، برای مصاحبه فقط به انگلیسی صحبت کنیم.» البته زبان انگلیسی را هم به خوبی فارسی و هندی صحبت می‌کند. گوپال لاچاند چابریا تاجر هندی و مدیرعامل شرکت ال‌جاوی است. این شرکت سال‌هاست که با ایران همکاری دارد و در زمینه مواد غذایی، محصولات کشاورزی، خودرو و گردشگری فعالیت می‌کند. آقای گوپال می‌گوید ایرانی‌ها تجار بسیار خوبی هستند و اصول تجارت و کسب‌وکار را می‌دانند. خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایران پای صحبت‌های این فعال تجاری بین‌المللی نشسته‌است.

شما چند سال است که در ایران فعالیت تجاری می‌کنید؟

ما در بیش از 45 سال گذشته با ایران همکاری داشته‌ایم. من نسل دومی هستم که در این کسب‌وکار مشغول هستم؛ پدرم پیش از من آغازگر راه بوده‌است. به این ترتیب ما به صورت کلی حدود 80 تا 100 سال است که در این کسب‌وکار فعالیت می‌کنیم. ما همکاری‌ها مختلفی با ایرانی‌ها داریم. ما شریک تجاری خوبی برای ایرانی‌ها خواهیم بود و ارزهای خارجی بسیاری با خود به این کشور می‌آوریم. ما پول زیادی به ایران می‌فرستیم. در عین‌حال محصولات بسیاری را به ایران صادر می‌کنیم. من اکثر اوقاتم را در ایران می‌گذرانم. به این ترتیب من فرهنگ ایرانی را خوب می‌شناسم.

روابط تجاری شما با ایرانی‌ها از کجا آغاز شد؟

پدر من در گذشته با زاهدان روابط تجاری داشته‌است و از آنجا روابط خود را با ایرانی‌ها آغاز کرده‌است. در واقع او در آن دوران از طریق پاکستان به زاهدان متصل می‌شده‌است و به این ترتیب با ایران ارتباط برقرار کرده‌است. رفته‌رفته پای او به تهران باز می‌شود. در سال‌های 1930 تا 1940 او روابط خود را با ایران گسترش داد. در سال 1960 نیز من به آن‌ها ملحق شدم. در حال حاضر نسل سوم ما که پسر من است وارد این کار شده و همکاری خود را با ایرانی‌ها آغاز کرده‌است. اکنون به دنبال همکاری‌های بیشتری با ایران هستیم.

فعالیت تجاری را در ایران را به عنوان یک فرد خارجی چگونه می‌بینید؟

ایرانی‌ها تجار خوبی هستند؛ آن‌ها اصول کسب‌وکار را می‌دانند. ایرانی‌ها نحوه تجارت را به خوبی می‌دانند. آن‌ها بیزنس را به خوبی درک می‌کنند و می‌دانند که ما به صورت فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستیم. ما در خوراک و پوشاک خیلی شبیه به هم هستیم. حتی زبان ما در بسیاری از واژگان مشترک و مشابه است. به نظر من این تکنولوژی یا اینترنت نیست که ما را به هم نزدیک می‌کند بلکه شخصیت‌ها و فرهنگ ماست که ما را به هم نزدیک می‌کند. از آن‌جا که فرهنگ ما به هم مرتبط است می‌توانیم عملکرد اقتصادی بهتری نیز داشته باشیم.

موانع همکاری شما با ایران چیست؟

من به صورت شخصی هیج مانعی ندارم. اما دوستانم از پرداختی‌ها و بازگشت سرمایه خود شکایت دارند چرا که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها هیچ سیستم بانکی درستی برای همکاری وجود ندارد. البته اکنون که تحریم‌ها به صورت کلی برداشته شده قرار است همه‌چیز از پایه و اساس تغییر کند. همه هیات‌های تجاری که به ایران می‌آیند نیز خوشحال هستند و به دنبال فرصت‌های جدید برای فعالیت تجاری با ایران هستند. به این ترتیب تنها مشکل همین سیستم بانکی است و به جز آن همه‌چیز خوب پیش می‌رود.

نقش زنان را در فعالیت‌های تجاری چگونه دیده‌اید؟

من همیشه حضور زنان را در فعالیت تجاری تشویق کرده‌ام. در گذشته نیز شاهد فعالیت تجاری زنان ایرانی بوده‌ام که ارزش افزوده بسیاری را به تجارت و کسب‌وکار این کشور اضافه می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه