رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

سیدحسین سلیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ایران در دوره پسابرجام، حضور فعال‌تری در ICC دارد

سلیمی، عضو هیئت‌‌رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی می‌گوید: در دوره پسابرجام، ایران حضور فعال‌تری در ICC دارد؛ انتخاب یک هندی به ریاست این سازمان فرصت خوبی است و ما باید بانک‌های خود را به استانداردهای بین‌المللی ارتقا دهیم.

22 تیر 1395
کد خبر : 2431
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سلیمی، عضو هیئت‌‌رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی می‌گوید: در دوره پسابرجام، ایران حضور فعال‌تری در ICC دارد؛ انتخاب یک هندی به ریاست این سازمان فرصت خوبی است و ما باید بانک‌های خود را به استانداردهای بین‌المللی ارتقا دهیم.

سیدحسین سلیمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

 پنجاه و یکمین رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی، سانیل باهارتی میتال (Sunil Bharti Mittal)، غول بزرگ مخابراتی هندی، است. فرصتی‌که، می‌تواند به فعالیت بیشتر ایران در ICC منتهی شود. ایران و هند همواره دارای روابط دوستانه و نزدیک بوده‌اند و این کشور آسیایی، در دوره تحریم‌ها همراه اقتصادی ایران بود. شاید این حضور فرصتی باشد برای ارتقای سطح همکاری بین این دو کشور و اینکه راه ایران برای الحاق به WTO هموارتر شود. سیدحسین سلیمی، عضو هیئت‌‌رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «در تمام دنیا، اتاق‌ها، اتاق بازرگانی بین‌المللی دارند. تا دهه 1990 میلادی اتاق بازرگانی بین‌المللی، یک نهاد اقتصادی اروپایی بوده است. بنابراین در جلسات این کمیته‌ها بیشتر اروپایی‌ها شرکت می‌کردند و آمریکایی‌ها و آسیایی‌ها فعالیت چندانی در این بخش نداشتند. البته ایران هم حدود چند دهه است که در این نهاد عضو است ولی زمانی به دلیل جنگ و زمانی به دلیل تحریم‌ها حضور فعالی در این ارگان اقتصادی نداشتیم.»

سلیمی می‌گوید: « ICCکمیته‌های متعددی دارد؛  و کارهای متعددی انجام می‌دهد؛ ولی اصلی‌ترین وظیفه این نهاد در جهت مانیتور کردن قوانین بین‌المللی بانکی، تجاری، بیمه‌ای و حمل‌ونقل است که ما را به WTO سوق می‌دهد. یعنی کلیه قوانینی که در بانک‌های دنیا اعمال می‌شود، کلیه تاییدیه‌ها، آیین‌نامه‌ها و گشایش اعتبار در صادرات و واردات کالا که به ارتباط بین‌المللی بانک‌ها کمک می‌کند در کمیته‌های بین‌المللی ICC بررسی می‌شود.» عضو هئیت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید که در سال 1979 رئیس ICC از ایران بود. هندوستان، ایران و ترکیه معمولا در ICC فعالیت قابل‌توجهی داشتند. اما از سال 1990 آسیا به‌خصوص چین، هنگ کنگ و سنگاپور در اتاق بازرگانی بین‌المللی بسیار فعال شدند و آمریکایی‌ها نیز فعالیت خود را در ICC آغاز کردند.

عضو هیئت‌‌رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، تصریح کرد: «این نهاد قوانین و مقررات را بررسی می‌کند و آن را به اعضای داخلی اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و حتی تدریس می‌کنند. اگر کسی می‌خواهد در سطح بین‌المللی ورود داشته باشد باید حتما به این قوانین آشنایی داشته باشید و قواعد و مقررات WTOرا بشناسد. برای همین، سازمان به شرکت‌هایی که در سطح بین‌المللی کار می‌کنند آگاهی می‌دهد.»

وی با اشاره به اینکه ما در دوره‌ای طولانی از زمان جنگ تا زمان تحریم‌ها، به‌شدت فعالیت محدودی داشتیم؛ تصریح می‌کند: «الان که می‌خواهیم در سطح بین‌المللی حضور و فعالیت داشته باشیم باید آشنایی خود را با این حوزه‌ها بیشتر کنیم. از طرف دیگر حضور یک هندی در مسند ریاست، می‌تواند برای ایران آغاز یک فعالیت جدی در ICC باشد و طلیعه شروع فعالیت بیشتر و حضور بیشتر در ICC باشد.» سلیمی می‌گوید: « این عدم‌ ارتباط بین‌المللی باعث شده که ما با این قوانین فاصله معناداری داشته باشیم. یکی از این قوانین قانون پولشویی است؛ وزارت اقتصاد و دارایی دستورالعمل آن را صادر کرده و این به قانون تبدیل شده است؛ همه بانک‌ها باید این را رعایت کنند. سال‌هاست که بانک‌های بین‌المللی این اصل را رعایت می‌کنند ولی ما الان می‌خواهیم با بانک‌های بین‌المللی ارتباط برقرار کنیم، می‌بینیم که چه جاهایی ضعف و مشکل وجود دارد. بانک‌های ما باید واحدهای کامپلاینس داشته باشند؛ money laundering و (Financial Action Task Force on  Money Laundering – FATFیا «اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی» را در سیستم‌های خود اعمال کنند. همه کشورها برای تجارت از این قانون تبعیت می‌کنند. مثلا بانک‌ها، با کشورهایی که تروریست هستند، مبادلات تجاری ندارند. این آیین‌نامه‎‌ها را ICC می‌گیرد و در داخل آن را به اعضای خود و داوطلبان آموزش می‌دهد.»

سلیمی می‌گوید حضور ما در دوره پسابرجام در صحنه بین‌المللی به‌لحاظ ماهوی متفاوت است ولی قبلا ما را خیلی به بازی نمی‌گرفتند. شرایط در این دوره فرق کرده است؛ طوری که خانم تذهیبی، رئیس کمیسیون بانکی مالی در سمینار مکزیکو، رئیس جلسه انتخاب شده بودو برای کمیته حمل و نقل هم شانس ما زیاد است. حضور ما در این مجامع خیلی مهم است و ما برای تجارت بین‌المللی باید قوانین بین‌المللی را به کار بگیریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: «ICC  و WTO همیشه با همدیگر حرکت می‌کنند و در تمام جلسات ICC نماینده‌ای از WTO نیز حضور دارد. همچنین ICC نفوذ خیلی خوبی در WTO دارد. بنابراین فعال شدن ایران در ICC می‌تواند در امر الحاق نیز تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر ICC از لحاظ استفاده از تجربیات دیگر کشورها که در گذشته بهWTO پیوسته‌اند نیز برای ما اهمیت دارد.»

او درباره سرمایه‌گذاری‌ و روابط تجاری خارجی با ایران می‌گوید : «اتاق بازرگانی بین‌المللی به‌طور مستقیم در این امور دخالت ندارد ولی تسهیل‌گر این امور است. برای اینکه موانع اصلی سرمایه‌گذاری در ایران، عدم انطباق قوانین ایران با قوانین و مقررات بین‌المللی است. نقش ICC نقش مستقیم در امور نیست ولی ما قوانین و مقررات را انطباق داده و آموزش می‌دهیم. یا ما در کمیته حکمیت در زمان اختلاف‌ بین ایران و دیگر کشورها ورود کرده و مشکلات را بررسی می‌کنیم. مهمترین نقش ICC ، نقش حکمیت است که در زمان اختلاف بخش خصوصی با هم یا با دولت و دولت‌ها، این کمیته ورود می‌کند و قوانین بین‌المللی را اعمال می‌کند.»

سیستم بانکی ما چقدر با قوانین و مقررات بین‌المللی منطبق است؟ سلیمی پاسخ می‌دهد: «قوانین و مقررات ما با قوانین بین‌المللی فاصله بسیاری دارد. آنها با بازل سه کار می‌کنند ولی ما هنوز در اجرای بازل یک در سیستم بانک‌ها مشکل داریم. البته ما قبلا ارتباط بین‌المللی نداشتیم و یا سرمایه‌ها خیلی اندک بود ولی بعد از این باید خود را به این استانداردها برسانیم. باید میزان سرمایه و قوانین خود را به استانداردهای لازم برسانیم. روی همین اصل بانک مرکزی ورود کرده و تمام بانک‌ها را موظف کرده تا دارایی‌های غیربانکی خود را کاهش دهند و بانکداری را اعمال کنند تا سرمایه خود را افزایش دهند تا ما بتوانیم زمانی بازل سه را اعمال کنیم.»

در همین رابطه