رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

روایتی از زندگی 26 کارآفرین ایرانی به روی پرده نقره‌ای می‌رود

اکران مستند «پنبه تا آتش» در اتاق ایران

مجموعه مستند «کارستان» روایتی است از 26 کارآفرین بنام کشور که اولین فیلم این مجموعه به نام "پنبه تا آتش" روز شنبه در اتاق ایران رونمایی می‌شود.

25 تیر 1395
کد خبر : 2494
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مجموعه مستند «کارستان» روایتی است از 26 کارآفرین بنام کشور که اولین فیلم این مجموعه به نام "پنبه تا آتش" روز شنبه در اتاق ایران رونمایی می‌شود.

نمایی از پشت‌صحنه مستند «پنبه تا آتش» که روایت زندگی «علی‌اصغر حاجی‌بابا» را به تصویر کشیده است.

نشان دادن موضوع و مسائل اقتصادی در سینمای ایران خلاصه شده در نشان دادن فقر و دویدن ها و به هیچ جا نرسیدن هایشان. نهایت ابتکار این فیلمها برای خروج از کلیشه نیز نشان دادن از عرش به فرش آمدن و ورشکستگی آنها بوده است. تصویرهایی که شاید مخاطبان با دیدن آنها به وضع اقتصادی خود امیدوار شوند و خدایشان را شکر گویند که هستند افرادی به مراتب نیازمندتر و گرفتارتر از آنها. اما ماجرا به همینجا ختم نمی شود؛ آن سوی ماجرا جوانانی هستند که با دیدن نرسیدن های افراد امثال خودشان به خوشبختی و رفاه مالی در فیلمها، مایوس تر از قبل می شوند و بی هیچ انگیزه و امیدی به فعالیتهایشان ادامه می دهند.

آنچه سینمای ایران کم دارد، حکایت و روایت از آدمهای عادی مثل خود ماست؛ آدم هایی که تلاش در زندگی آنها محور اصلی بوده،  کسانی که حرمت کار کردن را رعایت کردند و در نهایت نوعی منفعت اجتماعی را برای مردمشان به ارمغان آوردند. احتمالا واژه "کارآفرین" واژه ای نام آشناست که برای توصیف این افراد مناسب است. جای این کارآفرینان و زندگی آن‌ها تاکنون در سینمای ایران خالی بوده است و به جز برخی گزارش‌های مختصر تلویزیونی، تصویر و حکایتی از آنها در تاریخ سینمای ایران ثبت نشده است. همان‌هایی که اگر نشان داده شود تصویرشان و تشریح شود کارهایشان، می‌تواند نوید بخش و الگودهنده باشد برای جوانانی که چشم به عرصه سینما دوخته اند تا کسانی مانند خودشان را در آن‌ها پیدا کنند. کسانی مانند خودشان، یعنی کسانی که بدون حمایت و پشتوانه مالی توانستند خود و جامعه شان را منتفع سازند.

«کارستان» همان مجموعه فیلم‌هایی است که می‌خواهد تصویر این افراد را در تاریخ سینمای ایران ثبت کند. سری فیلم‌های مستند کارستان با موضوع فضای کارآفرینی در ایران حدود 3 سال پیش با ایده رخشان بنی اعتماد، کارگردان بنام کشور شروع شده و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، مدیریت پژوهش آن را به عهده دارد. این مجموعه با حمایت بخش خصوصی و از شهریور 94 وارد مرحله تولید شد. قرار است 26 فیلم مستند در این مجموعه تولید شود و در فاز اول آن 6 فیلم وارد مرحله تولید شده که یکی از آن ها به سرانجام رسیده و 5 فیلم دیگر در مرحله تدوین قرار دارند. فیلم "پنبه تا آتش" نام اولین فیلم این مجموعه است که به کارگردانی بهرام عظیم پور و تهیه کنندگی رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب به مدت 52 دقیقه آماده نمایش است و به روایتی از زندگی و کار علی اصغر حاجی‌بابا، بنیان‌گذار صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژها پرداخته است. مدیریت پژوهش این فیلم را نیز فیروزه صابر و زهرا عمرانی از بنیاد کارآفرینی زنان برعهده داشته‌اند. 

فیلم مستند «پنبه تا آتش» به روایت زندگی و کارِ صنعت‌گر و کارآفرین نخبه‌ی کشور «علی‌اصغر حاجی‌بابا» می‌پردازد. او که کار خود را از دوران کودکی و با شغل لحاف‌دوزی آغاز کرده، در جریان زندگی پرتلاطم و پر از فرازونشیب خود توانسته راه کسب و کار مستقل و شخصی خود را در صنعت پیدا کرده و حرفه‌ی خود را به همراه خانواده توسعه دهد. این فیلم روایت هشتادوچهار سال زندگی و تلاش بی وقفه‌ی علی‌اصغر حاجی‌بابا در کوران کار، مبارزات سیاسی، مشکلات اقتصادی و موانع اجتماعی گوناگون از زبان خود ایشان، نزدیکان و همکارانش است.

«پنبه تا آتش» به دلیل ارتباط ویژه آن با موضوع صنعت، روز شنبه با حضور نویسنده و کارگردان آن در اتاق ایران رونمایی می‌شود.

در همین رابطه