رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

نایب رییس اتاق ایران در نشست با مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست عنوان کرد؛

توجه به محیط زیست نیازمند نگاهی فراملی است

غلامحسین شافعی در نشست با مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست بر اهمیت مسائل محیط زیستی به عنوان موضوعاتی فراملی تأکید کرد.

26 تیر 1395
کد خبر : 2507
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شافعی در نشست با مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست بر اهمیت مسائل محیط زیستی به عنوان موضوعاتی فراملی تأکید کرد.

غلامحسین شافعی، نایب رییس اتاق ایران در نشست با مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست گفت:در مراودات جهانی توجه به محیط زیست نه یک مسئله منطقه‌ای و ملی بلکه یک مسئله جهانی است و به دلیل تغییر وتحولات ایجاد شده و تسلط زندگی ماشینی  محیط زیست با تهدید جدی روبرو شده است.

شافعی افزود:مشکلات زیست محیطی به عنوان یک تهدید آینده بشریت را با تهدید روبرو کرده است و  در کشورهای توسعه یافته مسئله آب و محیط زیست مورد توجه جدی قرار گرفته است.

رئیس اتاق مشهد به بحران آب در خراسان رضوی به عنوان یک تهدید زیست محیطی اشاره کرد و ادامه داد:خراسان رضوی مقام اول دشت‌های بحرانی در کشور را به خود اختصاص داده است، به طوریکه اکنون افت سطح آب‌های زیرزمینی در این استان از مرز هشدار گذشته و به کمتر از یک متر کاهش یافته است.

شافعی تاکید کرد: تاسیس صندوق ملی محیط زیست از مصوبات برنامه چهارم توسعه است که در دولت‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته  و دولت یازدهم به آن توجه جدی به عمل آورده است.

تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است

به گفته مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر شده بخشی از ردیف‌های مالی دولت، به صندوق ملی محیط‌زیست اختصاص یابد. اما به علت مشکلات اقتصادی، تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است.

هومان لیاقتی، رییس صندوق ملی محیط زیست که به دعوت اتاق مشهد در نشست با فعالان اقتصادی شرکت کرده بود، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی محیط‌زیست کشور درصدد است تا عوارض محیط‌زیستی به صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود؛ چراکه صندوق ملی محیط‌زیست یک نهاد عمومی غیردولتی است که در راستای حفظ محیط‌زیست فعالیت می‌کند.

وی گفت: تمرکز برنامه‌های صندوق ملی محیط‌زیست، بر طرح‌های رفع آلودگی‌ها و بهبود کیفیت محیط‌زیست کشور است.

مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست افزود:درحال‌حاضر عوارض محیط‌زیستی کشور به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد در حالی که باید به حساب صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود.

وی با بیان اینکه مشکل واریزی صندوق ملی محیط‌زیست باید از طریق قانون برطرف شود، افزود: درحال‌حاضر، قانونی برای الزام واریز کردن عوارض مالیاتی به این صندوق وجود ندارد. به همین دلیل، سازمان حفاظت محیط‌زیست و دفتر حقوقی این سازمان با همکاری مجلس شورای اسلامی درصدد اصلاح آن است.

لیاقتی درباره اختصاص بخشی از ردیف‌های مالی دولت به صندوق ملی محیط‌زیست گفت: در مجلس شورای اسلامی، مصوب شده که از ردیف‌های مالی دولت، بخشی به صندوق ملی محیط‌زیست اختصاص یابد اما به علت مشکلات اقتصادی، تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است.

وی گفت: نهادهای مالی یا صندوق‌های حفاظت از محیط زیست در اغلب کشورهای جهان به ویژه در کشورهای درحال توسعه، به منظور مقابله با فرایندهای تخریب محیط زیست تاسیس می‌شوند و به عنوان یکی از راهکارها برای  نظام مند نمودن و تخصیص بهینه  منابع مالی در راستای برنامه های حفاظت از محیط زیست به شمار می‌روند.

لیاقتی ایفای نقش مکمل در اجرای فعالیت‌های محیط زیستی هنگام محدودیت منابع مالی، کاهش فشارهای سیاسی داخلی و بین المللی و امکان تعامل بیشتر با سازمان‌های بین المللی محیط زیست، تسریع و تخصیص بهتر منابع مالی برای حفاظت از محیط زیست، امکان تجمیع منابع حاصل از جرایم آلودگی و تخریب، مالیات ها و عوارض را از ضرورت‌های ایجاد صندوق ملی محیط زیست عنوان کرد.

 وی همچنین تسریع در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های محیط زیستی، کمک به صنایع کوچک آلاینده که با محدودیت منابع مواجه هستندف فراهم کردن تسهیلات لازم برای حفاظت از محیط زیست برای نهادهای مردمی، شفاف سازی یارانه ها و کاهش بار تسهیلات تکلیفی به بانک ها  را از دیگر فواید ایجاد صندوق محیط زیست دانست.

در همین رابطه