رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

کودتای نافرجام، نفت را گران کرد

بازار نفت که با ترکیدن یک ترقه در خاورمیانه سر به فلک می‌گذارد، شب گذشته با کودتای نافرجام ترکیه افزایش قیمت موقتی را تجربه کرد.

26 تیر 1395
کد خبر : 2510
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بازار نفت که با ترکیدن یک ترقه در خاورمیانه سر به فلک می‌گذارد، شب گذشته با کودتای نافرجام ترکیه افزایش قیمت موقتی را تجربه کرد.

کودتای بخشی از نیروهای ارتش در ترکیه با دخالت مردم و نیروهای پلیس نافرجام ماند. عکس: رویترز

نفت کالایی استراتژیک است؛ کوچک‌ترین تنش می‌تواند قیمت آن را از عرش به فرش و یا از فرش به عرش به برساند. در این بین خاورمیانه به دلیل سهم مهمی در عرضه نفت جهان دارد، نقش مهمی در این بازار ایفا می‌کند. حتی اگر یک ترقه در خاورمیانه بترکد در بازار نفت زلزله می‌آید. اغلب افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت می‌َشود چرا که تولید و عرضه نفت را به خطر می‌اندازد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شب گذشته گوشه دیگری از منطقه خاورمیانه دستخوش آشوب شد که بی‌تأثیر بر قیمت نفت نبود. ارتش ترکیه کودتا کرد؛ هر چند این کودتا ناموفق بود اما قیمت نفت را افزایش داد. البته این افزایش قیمت احتمالاً موقتی خواهد بود. به دنبال افزایش قیمت‌های جهانی نفت، قیمت بنزین نیز در ایالات متحده امریکا افزایش یافت.

قیمت نفت به دنبال خبر کودتای ترکیه افزایش یافت. هرچند این کودتا بنا بر اخبار به دست آمده در حال حاضر شکست‌خورده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نفت برنت حوزه دریای شمال 1.01درصد افزایش قیمت داشته و به 48.09 دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. نفت دبلیوتی‌آی که شاخص نفتی ایالات متحده امریکاست نیز با 0.72درصد افزایش به قیمت 46.28دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است.

البته بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از بلومبرگ نشان می‌دهد قیمت نفت برنت در حال حاضر به 47.61دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. قیمت نفت دبلیوتی‌آی نیز به 45.95دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. به این ترتیب کودتای نافرجام تأثیری نافرجام نیز روی قیمت نفت داشت.

ترکیه تولیدکننده اصلی نفت در جهان به شمار نمی‌آید. اما این کشور یکی از مهم‌ترین مراکز خطوط لوله به شمار می‌آید. قیمت نفت معمولاً به دنبال افزایش تنش‌ها و ناآرامی‌ها در خاورمیانه، افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش‌های سی‌ان‌بی‌سی، شب گذشته در همه‌جای آنکارا صدای گلوله تفنگ و جت‌های جنگنده‌ای که بر فراز آسمان ترکیه پرواز می‌کردند به گوش می‌رسید. نخست‌وزیر ترکیه بن‌علی ییلدریم شب گذشته اعلام کرد نیروهای ارتشی در این کشور سعی دارند دولت را کنار بزنند.

قیمت نفت به صورت کلی در دو هفته اخیر روندی افزایشی داشته‌است. یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در دو هفته اخیر، کاهش تولید نفت در ایالات متحده امریکا بوده‌است. دلیل دیگر افزایش قیمت نفت نیز به چشم‌انداز رشد اقتصادی و تقاضای از سوی چین مربوط می‌شود؛ این کشور روندی صعودی برای تقاضا را در پیش گرفته‌است.

البته بر اساس گزارش‌های به دست آمده از موسسه بیکرهیوز، تعداد دکل‌های حفاری نفت در ایالات متحده امریکا برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته‌است. سال گذشته تعداد دکل‌های حفاری نفتی فعال در ایالات متحده امریکا 638 مورد بود اما در حال حاضر با وجود افزایش‌های هفتگی تنها 357 دکل حفاری نفتی در ایالات متحده امریکا فعال است.

افزایش تعداد دکل‌های حفاری نفتی که در حال حاضر در ایالات متحده امریکا در جریان است، اثرات خود را در اوایل سال آینده بر بازار جهان نفت نشان خواهد داد.

بر اساس پیش‌بینی‌های بانک مریل‌لینچ امریکا، قیمت نفت برنت تا پایان سال 2016 به 55دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. هنوز نگرانی‌هایی در مورد افزایش عرضه نفت نسبت به تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت نفت وجود دارد.

در حال حاضر کودتای نافرجام ترکیه باعث افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده امریکا شد.

در همین رابطه