رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با ابوالفضل روغنی

سال 95، سال مساعدتری برای صنایع است

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است: تنها مشکل بنگاه‌ها به کمبود تقاضا خلاصه نمی‌شود. وقتی بنگاهی دچار ضعف نقدینگی باشد، نمی‌تواند تولید مناسبی داشته باشد. آنچه در بازار موجب کاهش تقاضا شده بحث نقدینگی است.

29 تیر 1395
کد خبر : 2600
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است: تنها مشکل بنگاه‌ها به کمبود تقاضا خلاصه نمی‌شود. وقتی بنگاهی دچار ضعف نقدینگی باشد، نمی‌تواند تولید مناسبی داشته باشد. آنچه در بازار موجب کاهش تقاضا شده بحث نقدینگی است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران ضن ابراز امیدواری از وضعیت صنعت در سال 95 گفت: جرقه‌های کوچکی در بخش صنعت به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد تغییراتی در بازار ایجاد شده و به سمت بهتر شدن شرایط حرکت می‌کنیم.

روغنی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، اظهار کرد: اگر مشوق‌های پیشنهای دولت عملیاتی شود و منابع در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار بگیرد،‌ حتما تاثیر مثبت خود را بر آنها خواهد گذاشت.  البته ما شک داریم که اصلا چنین پولی وجود داشته باشد.

او با اشاره به طرح ناموفق بنگاه‌های زود بازده در دولت گذشته اظهار کرد: این تجربه که دولت بخواهد با تزریق نقدینگی به بنگاه‌ها کمک کند در دولت قبل وجود داشت و منجر به هدر رفتن پول شد. بنابراین باید از این تجارب گذشته درس گرفت و با برنامه ریزی به بنگاهها تسهیلات ارائه شود. اگر پول‌ها به صورت هدفمند به بنگاهها تزریق شوند آثار مثبتی دارد. اما اگر اینکه صرفا حرکتی تبلیغی باشد و بگوییم برای بنگاهها کاری انجام شده، نمی‌تواند آثار مثبتی برای صنعت کشور به ارمغان آورد.

بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی رکود در بخش تقاضاست نه تولید. بنابراین تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی نه تنها راه حل مناسبی برای رونق گرفتن این واحدها نبوده بلکه منجر به بدهکار شدن آنها به بانکها می‌شود.

روغنی در این باره توضیح می‌دهد: این موضوع که در بخش تقاضا مشکل وجود دارد، درست است، اما تنها مشکل بنگاه‌ها به کمبود تقاضا خلاصه نمی‌شود. وقتی بنگاهی دچار ضعف نقدینگی باشد، نمی‌تواند تولید مناسبی داشته باشد. آنچه در بازار موجب کاهش تقاضا شده بحث نقدینگی است. بازار با کمبود تقاضا رو به رو شده که همین امر روند تولید بنگاه‌ها را مختل کرده است.

او ادامه داد: بیشتر صنایع در کشور به سختی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. سرانه مصرف دارو در کشور بسیار بالاست و داروسازان تولید مناسبی دارند. صنایع غذایی نیز ضمن تولید رقابت زیادی باهم دارند و سودشان کم شده است اما سایر صنایع مثل لوازم خانگی،کاغذ، بسته‌بندی، سیمان، نساجی و ... به سختی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و دچار مشکل تولید هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران کمبود تقاضا در بخش بازار را مشکل بیشتر کشورهای دنیا دانست و توضیح داد: به جز کشور آلمان و فرانسه تقریبا سایر کشورهای اروپایی در زمنیه تولید و تقاضا مشکل دارند و بازار آمریکا نیز رو به رشد است. این نشان می‌دهد کاهش تقاضا در سطح بین‌المللی مطرح است و همه دنیا با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند اما وضعیت ایران در این زمینه بدتر است. ایران با دو بیماری هم زمان مواجه است. رکود تورمی؛ یعنی رکودی که در کنار آن تورم هم ممکن است وجود داشه باشد. اقتصاد کشور ما 80 درصد دولتی است یعنی باید در بخش دولتی تقاضا بوجود آید تا بتوان حرکتی را در بازار شاهد بود. دولت نیز درحال حاضر به دلیل وضعیت نفت، درآمد خوبی ندارد.

روغنی در پایان ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری درسال‌آینده افزود: در مجموع  به نظر می‌رسد سال 95 سال مساعدتری برای صنایع باشد؛ هرچند مشکلاتی مثل وارد شدن به انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم که می‌تواند تاثیرات نامطلوبی روی روند فعالیات اقتصادی کشور داشته باشد چرا که بنگاه‌ها در نزدیکی انتخابات تا حدودی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

موضوعات :
در همین رابطه