رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اتاق کرمان عنوان کرد

نگاه مجلس و دولت به گردشگری معطوف شود

در این بخش گردشگری با کمترین منابع می‌توان بیشترین درآمدزایی و اشتغال را ایجاد کرد و از سوی دیگر در این بخش پتانسیل ها، ظرفیت ها و موقعیت های جغرافیایی منحصر به فردی وجود دارد.

29 تیر 1395
کد خبر : 2602
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، نگاه مجلس و دولت باید به سمت گردشگری معطوف شود زیرا در این حوزه با کمترین منابع می‌توان بیشترین درآمدزایی و اشتغال را ایجاد کرد و از سوی دیگر در این بخش پتانسیل ها، ظرفیت ها و موقعیت های جغرافیایی منحصر به فردی وجود دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، در نشست کمیسیون گردشگری اتاق کرمان افزود: نگاه دیگر یک نگاه بلند مدت در برنامه ریزی است اینکه یک سند راهبردی در حوزه گردشگری وجود ندارد شاید به دلیل عدم مطالبه مجلس و بخش خصوصی از دولت برای تدوین این سند بوده است. پورابراهیمی، با تاکید بر اینکه باید حوزه گردشگری را به صورت ویژه در برنامه ششم توسعه دید، خاطرنشان کرد: پیش نویس های مد نظر در این زمینه را به نمایندگان مجلس ارائه دهید تا بتوانند آنها را از طریق کمیسیون اقتصادی و یا در برنامه ششم دنبال کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: گردشگری در سال های گذشته، به هر دلیل خواسته یا ناخواسته و به ویژه به دلایل استفاده از ظرفیت های کشاورزی و صنعت و معدن که پایدار و بلندمدت نیستند، جزء اولویت ها نبوده اما امروز با نگاه به محدودیت های بخش های دیگر، تغییر رویکرد به سمت گردشگری را می بیینم هر چند این حرکت در حال حاضر بسیار کند است.

وی در ادامه عدم حرکت اقتصاد کرمان را فریز بودن 80 درصد منابع بانکی، جایگزین شدن ملک به جای وجه نقد و وجود معوقات بانکی، عنوان کرد و اظهار داشت: راه اندازی گردشگری سلامت در استان کرمان علاوه بر اینکه می توان بسیار درآمدزا باشد، مشکلات این حوزه را نیز حل خواهد کرد. پورابراهیمی، در پاسخ به مطرح شدن مشکلات گردشگری توسط فعالان این حوزه افزود: بازنگری در بحث مالیات بر ارزش افزوده را چه در اجرا و چه در اصلاح قانون پیگیری می کنیم و پیگیری وجود خط ریلی مناسب بین کرمان- تهران یکی از اولویت های نمایندگان استان در این دوره از مجلس است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در مدت بازسازی فرودگاه کرمان به هیچ وجه نباید فرودگاه تعطیل و حتما باید باند موقت و دومی راه اندازی شود، اظهار داشت: همچنین برای برقراری خط پرواز خارجی برای رونق گردشگری در استان آماده همکاری هستیم. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پیشنهاد یکی از فعالان گردشگری مبنی بر تشکیل وزارتخانه گردشگری بیان کرد: این موضوع نیازمند بررسی و کارشناسی است و می توان آن را در برنامه ششم مطرح کرد.

پورابراهیمی، از اتاق کرمان درخواست کرد نقشه راهبردی گردشگری پنج ساله استان را تهیه کند و مرکز تحقیقات گردشگری را نیز تشکیل دهد. وی مشکلات حوزه تامین اجتماعی در گردشگری و سایر حوزه ها را یکی از مشکلات اساسی کشور دانست و گفت: معتقدم قانون کار و تامین اجتماعی امروز بدتر از تحریم ها و چالش اصلی کشور ماست و به اقتصاد و کارگر بسیار ضربه وارد کرده است. وی ادامه داد: در ارزیابی های صورت گرفته، ایران از نظر سخت گیری قانون کار رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده و به همین دلیل این قانون نیازمند اصلاح ساختار اساسی است.

مهدی سیاوشی، رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان به ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری استان پرداخت و گفت: در حاشیه ماندن گردشگری کرمان به مدت 12 سال، باعث شد که استان هایی مانند یزد جای کرمان را بگیرند و از سوی دیگر به دلیل عدم حضور گردشگر، هتل داری، رستوران داری و خدمات بین راهی ما نیز رشد نکرد و عقب ماند.

سیاوشی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و پس از اجرایی شدن برجام، با کاهش ایران هراسی در دنیا، سیل گردشگران به سمت ایران راه افتاد و کرمان نیز از این موضوع برخوردار شد اما در این بین استان های یزد، فارس و اصفهان با تشکیل یک مثلث طلایی، به نوعی گردشگران بیشتری را جذب می کنند و سهم کرمان در این موضوع کم است. وی با بیان اینکه به طور معمول کرمان در برنامه گروه‌های توریست خارجی که از ایران بازدید می کنند جایی ندارد، ادامه داد: در سال جاری یک گروه توریست خارجی با زمینه فعالیت فرش به ایران آمدند اما کرمان را با وجود سابقه تاریخی در صنعت فرش در برنامه های خود جای ندادند.

سیاوشی تصریح کرد: در ادامه یک گروه از موسسه گردشگری آمریکا در سفر به ایران، از 9 استان کشور بازدید کردند اما به کرمان نیامدند و همچنین قرار است کنوانسیون راهنمایان گردشگری جهان با حضور 500 نفر از بهترین تورلیدرهای دنیا در تهران برگزار شود که حضور در کرمان جزء برنامه های آنها نیست که در این رابطه نامه ای را از اتاق کرمان به مسوولان برگزاری این کنوانسیون ارسال کرده ایم. وی با اشاره به برگزاری برنامه هایی مانند ابرماراتن کویر، نمایشگاه عکس گردشگری و نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی استان برای معرفی و مطرح شدن هر چه بیشتر نام کرمان در سطح ملی و بین المللی افزود: باید برای جذب گردشگر بیشتر، به توسعه زیرساخت ها از جمله هتل و مراکز اقامتی اهمیت ویژه داد که این موضوع عمدتا به سیستم اجرایی استان بر می گردد.

رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان، به اختلاف بین اصناف و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور و استان اشاره کرد و گفت: اصناف در این قضیه دخالت می کنند و سلیقه ای برخورد می شود که امیدواریم بتوان از طریق مجلس این موضوع را حل کرد. سیاوشی، با بیان اینکه گاهی با یک تذکر، اخطار و مهلت برای اصلاح کار می توان از تعطیلی یک واحد صنفی جلوگیری کرد، گفت: از اواسط سال گذشته تا کنون یک گروه 12 نفره متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف به همراه یک قاضی، از واحدهای گردشگری بازدید می کنند و به محض مشاهده یک ایراد همان جا حکم صادر و واحد گردشگری پلمب می شود.

وی افزود: این اقدام فقط در استان کرمان اینگونه انجام می شود و با توجه به شرایط رکود در کشور که همه بخش ها را تحت تاثیر قرار داده و بازار پررونقی وجود ندارد، می توان با واحدهای گردشگری بهتر برخورد کرد.  وی پیشنهاد تشکیل کمیسیون گردشگری و زیارت در مجلس شورای اسلامی را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر تلاش عمده ما بر روی جذب گردشگری داخلی و در قدم بعد جذب گردشگر خارجی است.

در این نشست فعالان صنعت گردشگری استان و اعضای کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان به بیان مشکلات این بخش پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه