رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

ارتباط میان تعداد چاه‌های نفتی و تولید نفت از میان رفته‌است

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد تا چند سال پیش می‌شد به راحتی میزان تولید نفت را از طریق تعداد چاه‌های نفتی پیش‌بینی کرد اما اکنون همه‌چیز تغییر کرده‌است.

02 مرداد 1395
کد خبر : 2693
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تا چند سال پیش خیلی راحت می‌َشد پیش‌بینی کرد چه تعداد بشکه نفت در طول زمان تولید خواهد شد. هر کسی می‌توانست با شمارش تعداد دکل‌های حفاری نفتی میزان تولید نفت صنعت انرژی را پیش‌بینی کند. همه‌چیز به همین سادگی بود.

اما بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش هوستون کرانیکل نشان می‌دهد زمانه عوض شده‌است. وقتی‌که در ایالات متحده امریکا انقلاب صنعت نفت شیل به وقوع پیوست نفت با سرعتی باورنکردنی از دل چاه‌های نفتی بیرون کشیده شد و به بازارهای جهانی نفت عرضه شد.

موسسه بیکر هیوز همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و تعداد چاه‌های نفتی فعال در ایالات متحده امریکا را مانند دهه‌های پیش مانیتور و بررسی می‌کند. اما ناگهان معادلات ریاضیِ صنعت انرژی در بخش نفت تغییر کرد.

کافی است پیش‌بینی میزان چاه‌های نفت و گاز امریکا را با تولید داخلیِ انرژی آن مقایسه کنید. زمانی‌که قیمت نفت سقوط کرد، تعداد چاه‌های نفتی در ایالات متحده امریکا تا حدود 80درصد کاهش پیدا کرد. بر اساس گزارش‌های موسسه وودمکنزی، 150میلیارد دلار از هزینه‌هایی که صرف تولید نفت در این قاره می‌شد، کاهش پیدا کرده‌است.

این بیشترین کاهش هزینه در هر منطقه‌ای در جهان به شمار می‌آید. اما با وجود کاهش شدید چاه‌های نفتی و هزینه‌ای که برای تولید صورت گرفته‌است، تولید داخلی نفت در ایالات متحده امریکا تنها 8درصد نسبت به اوج خود در آوریل 2015 کاهش یافته‌است. این در حالی است که از شش ماه پیش تعداد دکل‌های حفاری در حال کاهش است.

جینی آدین پژوهشگر موسسه وودمکنزی می‌گوید: «مردم انتظار داشتند همزمان با کاهش دکل‌های حفاری، میزان تولید نفت نیز در امریکا کاهش پیدا کند. اما این اتفاق  نیفتاده‌است. ما شاهد سقوط نیستیم، بلکه شاهد کاهش بسیار کم و جزئی هستیم.»

سقوط آزاد تعداد دکل‌های حفاری نفتی یکی از بزرگ‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت ایالات متحده امریکا از میانه 40دلار به 60دلار در ازای هر بشکه در سال گذشته بود. در آن زمان نفت شیل ثابت کرد نسبت به کاهش قیمت انعطاف بسیار بالایی دارد و در حالی‌که اقتصادها روبه ورشکستگی می‌رفتند، نفت شیل روند صعودی خود را ادامه داد.

در حال حاضر شمارش تعداد چاه‌های نفتی شاید عاملی باشد که در محاسبه میزان تولید نفت یک کشور در نظر گرفته‌شود اما عامل اصلی و فاکتور نخستین نیست. امریکا ثابت کرد که این محاسبات کاملاً اشتباه است. اما در کنار همه این‌ها مورد بسیار جالب توجهی نیز رخ داده‌است، چاه‌های نفتی نسبت به گذشته ثمردهی بسیار بیشتری دارند.

زمانی‌که چاه‌های نفتی دوباره فعال می‌شوند شرکت‌های بزرگ مانند هالی‌برتون دیگر نیازی ندارند که افزایش تولید نفت خود هزینه زیادی صرف کنند. به قول یکی از تولیدکنندگان نفت امریکایی، در شرایط جدیدِ امریکای شمالی، 900 برابر با 2000 چاه نفتی سابق است و به همان اندازه ثمردهی خواهد داشت.

البته این خبر مسرت‌بخشی برای تولیدکنندگان نفت در تگزاس نیست. این پیشرفت‌ها و بالا و پایین‌ها باعث شده تعداد کارگران نفتی نیز کاهش پیدا کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد کارگران نسبت به دو سال گذشته به یک‌سوم رسیده‌است. هالی‌برتون حدود 5000 نیروی خود را تعدیل کرده‌است.

در همین رابطه