رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کمیسیون صنایع اتاق ایران گزارش «اقتصاد مقاومتی و تولید» را منتشر کرد

10 راهکار اتاق ایران برای نجات اقتصاد کشور

کمیسیون صنایع اتاق ایران در گزارشی با عنوان «اقتصاد مقاومتی و تولید» به سازوکار لازم است برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و نجات اقتصاد کشور پرداخته است.

03 مرداد 1395
کد خبر : 2736
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون صنایع اتاق ایران گزارشی را با عنوان «اقتصاد مقاومتی و تولید» منتشر کرده و در آن به سازوکار لازم است برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و نجات اقتصاد کشور، پرداخته است.

اعضای این کمیسیون بر این باورند که هم اکنون نظام اقتصادی مولد نبوده و اقتصاد کشور درون گرا، رانت جو، فرصت سوز و کوته‌نگر به حیات خود ادامه می‌دهد. در این وضعیت که نظام اقتصادی از تغییر و تحول بازمانده و توان بازآرایی و بازسازی را از دست داده، دولت در کنار سایر قوا و مردم می تواند با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن آن‌ها در راستای برون رفت از شرایط کنونی مجدانه تلاش کند.

این گزارش 10 اقدام اساسی برای نجات اقتصاد ایران را برشمرده است: شناسایی و تمرکز بر فعالیت ها و زنجیره های اقتصادی مزیت دار کشور، احیای تولید داخلی، پرهیز از واردات تضعیف کننده تولید داخلی، دوری از هدر دادن منابع مالی که بعد از برجام باید وارد کشور شود، دانش بنیان شدن بخش های مهم و حساس اقتصادی، احیای بخش های اقتصادی که در گذشته در آن ها سرمایه گذاری شده، شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی، مبارزه جدی با فساد، ویژه خواری و قاچاق در کشور، ارتقای بهره وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک .

گزارش کمیسیون صنایع اتاق ایران همچنین به 13 مورد از انحرافات اقتصادی کشور از سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره و در کنار آن راهکارهای اصلاحی آن ها را نیز مطرح کردهاست.

این کمیسیون در انتهای گزارش خود تصریح می کند با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور که با تضعیف و تحدید نیروهای مولد و تعمیق رکود تورمی توام شده، تنها راه حل ممکن، تغییر ساختار نهادی مشوق رانت، دلالی و فساد به ساختار نهادی مشوق دانش، کارآیی و بهره‌وری است. بنابراین ضمن آنکه باید فعالیت‌های نامولد کنترل و مدیریت شوند، نیاز به یک برنامه ملی حمایتی از تولید داخلی و نوآوری است. در این راستا ایجاد اشتغال مولد و دانش بنیان می تواند محور اقدامات اجرایی قرار گیرد.

متن کامل این گزارش را اینجا مطالعه کنید.

در همین رابطه