رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش میدانی پایگاه خبری اتاق ایران از نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب

مایه حیات، زیر عینک اقتصادی

سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلادی از صبح روز سه‌شنبه تا عصر روز چهارشنبه میزبان فعالان حوزه آب در کشور است. هر کسی که اندک ارتباطی با آب و مدیریت آب و اقتصاد در کشور دارد در این همایش حضور پیدا کرده‌است.

06 مرداد 1395
کد خبر : 2807
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلادی از صبح روز سه‌شنبه تا عصر روز چهارشنبه میزبان فعالان حوزه آب در کشور است. هر کسی که اندک ارتباطی با آب و مدیریت آب و اقتصاد در کشور دارد در این همایش حضور پیدا کرده‌است.

عکس: سمیه عباسی

بیرون از سالن خبری نیست؛ برج میلاد زیر آفتاب سوزان تابستان تک‌وتنها ایستاده‌است. داخل سالن اما غوغایی برپاست؛ غوغایی دو روزه به نام «نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب». سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلادی از صبح روز سه‌شنبه تا عصر روز چهارشنبه میزبان فعالان حوزه آب در کشور است. هر کسی که اندک ارتباطی با آب و مدیریت آب و اقتصاد در کشور دارد در این همایش حضور پیدا کرده‌است. از وزارت نیرو گرفته به عنوان متولی اصلی «آب» در کشور تا جامعه‌شناسان و اقتصاددانان و دانشگاهیان و حتی بازرگانانی که کسب‌وکارشان با آب مرتبط است همگی در این برنامه حاضر شده‌اند. بر اساس بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران، حمید چیت‌چیان وزیر نیروی کشور هشدار داده‌است: «حیات، تمدن و بقای ایرانی به دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید است». گزارش گرمایش جهانی ناسا نیز نشان داده‌است 45 کشور جهان در معرض خشکسالی شدید هستند و ایران در رتبه چهارم قرار دارد. کارشناسان محیط‌زیستی هر روز هشدار می‌دهند که بخش بزرگی از جمعیت امروزی ایران با خشکسالی، خشکیدگی و بحران روبه‌ گسترش آب دست به گریبان است. در این بحبوحه برگزاری نشستی با عنوان «اقتصاد آب» می‌تواند بسیار موثر باشد و حداقل جامعه را نسبت به بحران آب و ارتباط آن با مسائل اقتصادی حساس‌تر کند.

زنانی چادر به سر با قابلمه‌های بزرگی در دست دور مردی ایستاده‌اند که با شلنگ آب قابلمه‌ها را از مایه حیات پر می‌کند، آنسوتر کارگران در تونلی که آب تا زانوی آن‌ها بالا آمده مشغول به کار هستند؛ این‌ها یکی از دو عکسی هستند که در غرفه مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران روی دیوار نصب شده‌است. داخل سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، غرفه‌ها زنجیره‌وار و کنار دست هم مشغول فعالیت هستند. برخی از غرفه‌ها بزرگ‌تر و پویاتر هستند. غرفه «مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب» یکی از این غرفه‌هاست. شرکت‌های آب‌منطقه‌ای، آب‌وفاضلاب منطقه‌ای و شرکت مدیریت منابع آب کشور نیز هر کدام در غرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند.

از یخچال فریزر خورشیدی تا پک عشایر

برخی از غرفه‌ها قدری متفاوت و جالب توجه هستند. غرفه شرکت الوند نیرو آسا یکی از این غرفه‌هاست؛ یخچالی کوچک را در ورودی غرفه خود قرار داده‌اند که پنل خورشیدی روی سر آن قرار دارد. روی تابلویی بالای آن نوشته شده: «یخچال فریزر خورشیدی». صابری به عنوان عضوی از این شرکت می‌گوید: «ما کالاهای خود را از شرکت‌های کره‌ای وارد می‌کنیم.» در گوشه غرفه خود به وسیله به نام «پک عشایر» اشاره می‌کند که می‌تواند با کمک انرژی خورشیدی برای تولید برق برای عشایر مورد استفاده قرار بگیرد. طبق گفته صابری از آنجا که این شرکت از کشورهای آسیایی به ویژه کره محصولات خود را وارد می‌کند در دوران تحریم با مشکلات کمتری روبه‌رو شده‌است. این شرکت در این همایش حضور پیدا کرده‌است تا محصولاتی که می‌تواند در صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی به کار برود را به مصرف‌کنندگان معرفی کند. الماسی مهندس فروش شرکت ایمن‌تابلو می‌گوید: «ما محصولاتی ارائه می‌دهیم که می‌تواند تا 30درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.» او معتقد است که در کنفرانس اقتصاد آب، تجهیزاتی که هدف آن Saving energy (صرفه‌جویی در انرژی) است می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد.

شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و زیرساخت‌های حوزه آب و فاضلاب جزو شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران در این همایش هستند. امین‌زاده از شرکت فراسان جزو کسانی است که در این برنامه شرکت کرده‌است. او پس از توضیح در مورد شرکت خود می‌گوید: «ما برای تولید محصولات خود به دو ماده اولیه رزین و الیاف شیشه‌ای نیاز داریم که رزین را می‌توانیم از داخل تأمین کنیم اما برای الیاف شیشه‌ای مجبور می‌شویم به شرکت‌های خارجی روی بیاوریم چرا که الیاف شیشه تولید داخلی به لحاظ کارایی مورد تأیید نیست». طبق گفته امین‌زاده این الیاف شیشه یا از کره و یا از شرکت‌های چینی تهیه می‌شود.

نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب امروز عصر به پایان خواهد رسید اما فعالیت جدی در رابطه با اقتصاد آب تازه آغاز شده‌است. از بزرگ‌ترین مقام رسمی کشور در حوزه آب که وزیر نیرو است تا فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سه‌شنبه به تکاپو افتادند و در مورد اهمیت بحران آب در کسب‌وکارها و همچنین اقتصاد آب سخن گفتند تا جامعه را نسبت به یکی از ابعاد مهم اقتصادی بیدار کنند، قدم بعدی شاید عملی شدن این حرف‌ها در همایش‌هاست.

در همین رابطه