رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست اقتصاد مقاومتی استان مطرح کرد

تقویت تولید و تجارت زمینه ساز شکوفایی اقتصاد است

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در جریان نشست اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این استان برگزار شد، تقویت تولید و تجارت را زمینه ساز تحقق شعار رونق تولید و شکوفایی همه جانبه اقتصاد دانست و برنامه‌ریزی دولت برای حل مشکلات کلان واحدهای تولیدی را خواستار شد

24 فروردین 1398
کد خبر : 28242
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در جریان نشست اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان ایلام برگزار شد، گفت: برای تحقق شعار رونق تولید نیاز است دستورالعمل ها و قوانین راهگشا باشند تا چرخه های تولید و تجارت بیش از پیش به گردش درآیند.

شعبان فروتن در ادامه داشتن مرز مشترک با عراق، قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات و وجود بازار مناسب کشور همسایه را از مزیت های استان ایلام بر شمرد  و افزود: صدور ویزای متعدد برای سهولت در تردد و همچنین پرداخت جوایز صادراتی به منظور کاهش ریسک ناشی از تجارت از جمله درخواست های تجار و بازرگانان است.

وی به موضوع پیمان سپاری ارزی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اکثر مبادلات تجاری در مرز مهران با کشور عراق به صورت ریالی انجام می گیرد موضوع پیمان سپاری ارزی و تعهد بازگشت 95 درصد ارزش صادراتی به سامانه نیما موجب ایجاد مشکلات برای تجار و کاهش فعالیت های صادراتی شده است.

رئیس اتاق ایلام پیشنهاد کرد، برای استان های کمتر برخوردار نظیر ایلام در تعیین کف ارزش ارز قابل برگشت برای صادرکنندگان از مرز  تجدید نظر شود چون زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور محدود بوده،  بنابراین برخی از کالاهای صادراتی نظر به ماهیت و شرایط فروش زمان بیشتری را برای بازگشت ارز نیاز دارند که لازم است بازگشت ارز بین (9 ماه و یکساله) متناسب با نوع کالا در نظر گرفته شود.

فروتن با بیان اینکه ارزش گذاری کالاهای صادراتی و وارداتی در سامانه گمرک تجدید نظر شود افزود: با توجه به بالا بودن ارزش گذاری شده کالاها از سامانه گمرک و عدم تطابق آن با ارزش واقعی کالاهای صادراتی که این مهم و موضوع پیمان سپاری ارزی و الزام به عودت ارزش صادراتی کالاها اظهارنامه های مالیاتی منجر به عدم رغبت تجار به صادرات می شود.

رئیس اتاق ایلام راه اندازی بازارچه های مرزی چنگوله و چیلات در شهرستان های مهران و دهلران را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: با توجه به آماده شدن زیرساخت های لازم برای این دو بازارچه در مرز های این استان با طرف مقابل، کشور عراق فعلا رغبتی برای انجام این کار ندارد که لازم است در این زمینه چاره اندیشی شود.

فروتن افزود: با وجود داشتن مرز مشترک، ایجاد شهرک های صنعتی مشترک بین دو کشور در منطقه صفر مرزی مهران در این استان ضرورت دارد چرا که در سفر اخیر رئیس جمهوری به کشور عراق موضوع ایجاد شهرک صنعتی مشترک در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین به مشکلات بخش تولید اشاره کر دو گفت: با توجه به موضوع ماده 138 قانون مالیات های مستقیم پیشنهاد می شود  واحد تولیدی مستقر در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته و مرزی مانند استان ایلام برای یک  دوره 10ساله بطور کامل از پرداخت مالیات معاف شوند و پس از آن نیز بصورت پلکانی مالیات افزایش پیدا کند.

فروتن به  آیین نامه اجرایی تبصره 5 قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای کارگاهها به میزان 5 نفر کارگر تامین اجتماعی است  اشار ه و پیشنهاد کردد  واحد تولیدی مستقر در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته و مرزی همچون  ایلام برای یک دوره 10 ساله بطور کامل از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: رفع مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی و صادراتی از اهم اولویت های دولت در سال جاری است و برای توسعه رونق تولید و صادرات باید مشکل کمبود منابع مالی و نقدینگی این واحدها مرتفع شود.

رضا رحمانی اظهار داشت: رفع نقدینگی واحدهای تولیدی و صادراتی در واقع گامی موثر و هدفمند در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است.
وی از بانک های عامل و شعب آنها خواست با واحدهای تولیدی و صادراتی همکاری های لازم را انجام و نیازهای مالی این واحدها را در جهت رونق تولید کشور مرتفع سازند.
وزیر صمت یادآور شد: تقویت و حمایت از واحدهای فعال موجود یک تکلیف و اولویت مهم است و همچنین باید ظرفیت های خالی صادرات و تولید هدفگذاری شوند.
رحمانی افزود: حوزه گسترده صنعت، تولید، بازرگانی داخلی و خارجی نیازمند راهکارهای علمی و عملی جدید برای توسعه و رونق سرمایه گذاری است و نباید به راهکارهای فعلی و گذشته بسنده کرد.
وی گفت: امروزه تقویت صادرات و افزایش مراودات تجاری با بازارهای بین المللی از اهم برنامه های دولت است و در این راستا واحدهای صنعتی، تولیدی و تجاری باید از علوم و فنون نوین نیز بهره ببرند.
وزیر صمت یادآوری کرد: یکی از سیاست های مهم و تاثیرگذار وزارت صنعت معدن و تجارت و مجموعه هیات دولت توجه بیشتر به 2 مقوله صادرات محصولات باکیفیت به بازارهای جهانی و نیز گسترش فناروی و شرکت های دانش بنیان تجاری و تولیدی است.
رحمانی تاکید کرد: محصولات صادراتی کشور باید با اتکا به دانش و فناوری های نوین تولید شوند و کشور به سمت تولید فرآورده های صادراتی محور گام بردارد.
وی اظهار داشت: باید از ظرفیت مردم و استفاده از ایده های نو و خلاقانه مردم بهره گیری شود، چرا که رونق گیری یک واحد تولیدی نقشی مهم در توسعه و رشد کشور و اقتصاد جامعه دارد.
رحمانی به کیفیت داشتن کالاهای صادراتی کشور اشاره کرد و گفت: کالاهای تولید شده صادراتی باید از کیفیت و مرغوبیت جهانی برخوردار باشد تا بتوان جایگاه خود در سطح بین الملل را تثبیت کرد و توان رقابت با کالای دیگر کشورها را داشته باشد.
وی در مورد نرخ گذاری اقلام پرمصرفی چون مرغ توضیح داد: نرخ گذاری این گونه اقلام خوراکی با نظارت سازمان تنظیم بازار است به گونه ای که سه ضلع تولید کننده، فروشنده و خریدار متضرر نشوند و قیمت در یک رِنج متعادل ثبات یابد.
وی در مورد وضعیت صنعت و تجارت استان ایلام هم گفت: استان ایلام به واسطه مرز مهران و بازار بکر عراق می تواند به یک قطب اصلی صادرات تبدیل شود و در این میان نباید از ظرفیت مردم و تقویت و فعال سازی بازارچه های مرزی غافل شد.
رحمانی تاکید کرد: استاندار ایلام به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر صمت در حوزه صنعت، معدن، تولید، تجارت، صادرات و واردات است و این وزارت خانه نیز از دستورات، تصمیم گیری و خواسته های استاندار حمایت می کند.

موضوعات :
در همین رابطه