رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق شیراز با اشاره به وضعیت موجود اقتصاد

کشور به تحقق عملی نیاز رونق تولید نیازمند است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز معتقد است تحقق شعار امسال تحت عنوان رونق تولید باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و به تبلیغات محدود نشود چراکه در وضعیت موجود، رونق تولید داخلی یک نیاز جدی برای کشور است بدون آن وضعیت نگران‌کننده خواهد شد.

28 فروردین 1398
کد خبر : 28307
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با بیان اینکه شعار رونق تولید نباید با بنر، شعار و سربرگ دنبال شود بیان کرد: اشتغال پایدار جز با توجه به تولید پایدار به وجود نمی‌آید و اگر امسال رونق تولید در کشور در عمل محقق نشود وضعیت کشور نگران‌کننده خواهد شد.

جمال رازقی در جلسه ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس، تأکید کرد: اگر موانع تولید کاهش نیابد و به سیستم تولید در کشور کمک نشود، کشور دچار مشکلات سخت اقتصادی می‌شود.

رئیس اتاق شیراز افزود: رونق تولید جز با اصلاحاتی از جمله اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و نظام تأمین اجتماعی در کشور محقق نمی‌شود گفت: در حال حاضر نظام بانکی ما، تولید کشور را خفه می‌کند و باید بررسی شود که اهتمامی بر اصلاح نظام بانکی کشور نیست.

رازقی در خصوص نظام مالیات در کشور نیز اضافه کرد: در این بخش نیز 65 درصد مالیات کشور از بخش تولید تأمین می‌شود درحالی‌که سهم شبکه گسترده اصناف بسیار کمتر است.

او ادامه داد: سال گذشته بالغ‌بر 20 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در کشور اختصاص داده شد که مشخص نیست کدام کالا با این نرخ ارز دست مردم رسید؟ این هزینه‌ها چه شد؟ چرا با این فساد مبارزه نشد؟

به عقیده رازقی اگر تولید سودآور نشود، رونق نمی‌گیرد درحالی‌که تولید باید سودآور شود تا جذب سرمایه کند بنابراین اگر موانع تولید کاهش نیابد و به سیستم تولید در کشور کمک نشود، کشور دچار مشکلات سخت اقتصادی می‌شود.

رئیس اتاق شیراز تصریح کرد: آمریکایی‌ها هدف تحریم‌های خود را بر پایه ضربه به تولید ایران قرار دادند و مقام معظم رهبری نیز به‌درستی تشخیص دادند که موانع بر سر راه تولید زیاد است و فرمان تلاش همگانی برای رونق تولید را صادر کردند.

رونق بازار پیش‌نیاز رونق تولید

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در این نشست گفت: باید علاوه بر به موضوع رونق تولید، چالش‌های صادرات در کنار رونق تولید مورد توجه قرار گیرد زیرا بازارهای خارجی عامل مؤثر و کم کننده‌ای در رونق تولید است.

ابراهیم غلام‌زاده افزود: برای تحقق رونق تولید، تولیدکننده باید بتواند کالای خود را در بازار عرضه کند که در شرایط موجود و رکود اقتصادی حاکم بر بازار داخلی، بازارهای صادراتی و خارجی پیرامون کشورمان ظرفیت مناسبی است که باید با دقت به این مباحث توجه شود.

او افزود: متأسفانه بازارهای صادراتی ما در سال گذشته با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند به‌طوری‌که اگر صادرکننده ما نتواند کالای خود را در مدت‌زمان کوتاهی صادر کند بازار خود را از دست می‌دهد.

غلام‌زاده با اشاره به صدور بخشنامه‌های متعدد دست و پاگیر در حوزه صادرات اظهار داشت: زمانی که مشکلی در کشور ایجاد می‌شود با یک بخشنامه همه بازارهای صادراتی محدود می‌کنند درحالی‌که در برخی زمان‌ها باید فرصت‌ها نیز در کنار تهدیدها دیده شود و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس حساسیت و دقت اتخاذ شود.

او اضافه کرد: در حال حاضر کشور ما در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار دارد اما ستاد متمرکزی در کشور برای مقابله با این جنگ وجود ندارد و امسال نیاز است همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته تا تولید داخل رونق گیرد.

 غلام‌زاده، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، آمارهای غیرواقعی، مشکلات مالیات و تأمین اجتماعی تولیدکنندگان، قیمت تمام‌شده کالاها و هزینه‌های سربار بر تولید از مشکلات رونق تولید است که اگر بر روی هر یک از این موارد کار شود، تولید رونق می‌گیرد.

ایجاد کارگروه حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه

یلدا راهدار، عضو هیات رئیسه اتاق شیراز نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر کسب‌وکارهای نوین و فناورانه در حال رشد در کشور و استان فارس هستند که حاکمیت نیز منابع زیادی را برای رشد این کسب‌وکارها اختصاص می‌دهد.

او افزود: متأسفانه مقررات مشخصی که به این نوع کسب‌وکارها بپردازد وجود ندارد و در بعضاً افرادی که در اختلافاتی که در این کسب‌وکارها درگیر می‌شوند مسلط به قوانین این حوزه نیستند و متضرر می‌شوند.

راهدار پیشنهاد کرد: کمیته و یا کارگروهی تحت عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی استان ویژه کسب‌وکارهای نوین و فناورانه در استان ایجاد شود تا فعالان این بخش که عموماً جوانان دانشگاهی هستند، بتوانند امور مربوط به این حوزه را مطرح و پیگیری کنند.

او همچنین با اشاره بر تأثیر بانک‌ها بر فضای کسب‌وکار و اقتصاد استان و کشور گفت: سال گذشته بانک مرکزی دستورالعمل عملیات بازار باز را به‌طور رسمی بررسی کرد که هدف از این شیوه‌نامه کنترل اضافه برداشت بانک‌ها، تنظیم نرخ سود و مدیریت نقدینگی بر پایه پول عنوان شد.

راهدار ادامه داد: اگر قرار است نرخ سود، نقدینگی و پایه پولی کشور مدیریت شود رویکردها باید به نفع تولید و رونق تولید باشد نه صرفاً فضای ایجاد درآمد برای نزدیک‌تر شدن دارایی‌های منجمد بانک‌ها به پول ارزان‌قیمت و تبدیل این پول به وام در بازار باشد.

به عقیده او، بحث کنترل عملیات بانکی اگرچه قرار است اقتصاد کشور را نجات دهد اما به نظر می‌رسد صرفاً برای نجات نهاد بانک در حال طراحی است که باید اصلاح شود.

موضوعات :
در همین رابطه