رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی

بخش خصوصی برای شکل‌گیری الگوی مؤثر توسعه اقتصادی همراهی می‌کند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در اتاق مشهد، شکل‌گیری این نهاد مردمی را حرکت در مسیر تحقق عملی توصیه‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت: فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای شکل‌گیری الگویی مؤثر برای توسعه اقتصادی با ارکان حاکمیتی همراهی خواهند کرد.

02 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28367
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با حضور مسئولان کشوری و استانی در اتاق مشهد، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در راستای اجرای الگوی توسعه اقتصادی- فرهنگی استان افتتاح شد.

رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در اتاق مشهد گفت: با شکل‌گیری این نهاد مردمی، در راه رسیدن به هدفی تعریف شده، همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و در مسیر تحقق عملی توصیه‌های مقام معظم رهبری می‌کوشند که کار ارزشمند است.

غلامحسین شافعی افزود: ایجاد نهاد مردمی نشان می‌دهد که این یک اقدام شعاری نیست و خوشحالیم که استاندار خراسان رضوی به دنبال ایجاد چنین الگویی از توسعه اقتصادی در کشور با تمرکز بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی است.

او ابراز امیدواری کرد نتایج مثبت این اقدام به توسعه الگوی مذکور در سراسر کشور منجر شود و نتایج مطلوبی را برای مردم و کشور به ارمغان آورد.

رئیس اتاق مشهد، در این مراسم ضمن قدردانی از نیروهای انتظامی و امنیتی کشور تصریح کرد: بنده به‌عنوان یک فعال اقتصادی از این نیروهای خدوم به‌منظور فراهم کردن محیط امن برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی تقدیر و تشکر می‌کنم. فعالان اقتصادی به کار دشوار نیروهای امنیتی و انتظامی برای ایجاد امنیت در کشور و در سطح جامعه واقف هستند و قدردان خدمات آنان هستند.

شافعی خاطر نشان کرد: این اطمینان را می‌دهیم که فعالان بخش خصوصی همراهی لازم را در این مسیر با ارکان حاکمیتی خواهند داشت تا الگویی مؤثر برای توسعه اقتصادی شکل بگیرد و بتوان آن را در گام بعد به سراسر کشور تسری داد.

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تشکیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی را یک اقدام بسیار ارزشمند دانست که سرآغاز تحولات قابل قبولی در کشور خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی ضمن تأکید بر اینکه تمامی ارکان نظام اعم از دستگاه قضا، دولت و نمایندگان مجلس باید برای توسعه کشور دست‌به‌کار شوند، افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس در دو حوزه پای‌کار است تا از یک‌سو در حوزه قانون‌گذاری برای تسهیل امور تا بستر را فراهم آورد و از سوی دیگر از هرگونه ظرفیت قانونی که در حوزه موفقیت مدل توسعه‌ای لازم باشد، بهره‌گیری کند.

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی جایگزین تصدی‌گری دولت

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، سازوکاری است که نه‌تنها برای دولت هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت، بلکه اداره آن با همکاری شرکت‌های توسعه‌گرا در بخش خصوصی انجام می‌گیرد. در واقع این سازوکار قرار است نظام فرسوده اداری را به‌تدریج از عرصه تصدی‌گری خارج کند.

علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه بنیان و ساختار نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی مردم هستند، افزود: مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی بر پایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی از سه ماه قبل آغاز شده که بر پایه آن این استان به 12 منطقه اقتصادی تقسیم می‌شود و تا به امروز نیز 53 شرکت توانمند بخش خصوصی به‌عنوان معین اقتصادی این مناطق تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.

او ابراز امیدواری کرد: با همگرایی و همدلی به وجود آمده بنای ایجاد برندی را بگذاریم که کشورمان را از دام بوروکراسی‌ها و تمرکزگرایی‌ها و برهاند و بسترساز توسعه متوازن باشد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایشان اقتصاد را نقطه قوت سلطه ناپذیری و نفوذپذیری یک کشور عنوان کردند و بالعکس اقتصاد ضعیف را نقطه نفوذ و سلطه برشمردند، بپذیریم که عملکردهای ضعیف اقتصاد کشور را از بیرون و درون به چالش دچار می‌کند. چالش بیرون تحریم‌ها و چالش درونی شامل عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی است و راه‌حل این مسائل اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

رزم حسینی افزود: اقتصاد مقاومتی دارای دو بخش است، نخست ابلاغیه معاون اول ریاست جمهوری که به تمامی استان‌ها ارسال شده و در پی آن ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها شکل گرفته و به فعالیت مشغول است. اما بخش دوم، مردمی بودن آن است که در چارچوب ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی متشکل از 53 شرکت معین که عمدتاً شرکت‌های نامدار و موفق در بخش خصوصی و غیردولتی هستند، معنا می‌یابد.

او ادامه داد: برای مدیریت هماهنگ و انسجام بیشتر یک دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کرده‌ایم که با مدیریتی واحد، مناطق 12 گانه را تحت نظارت و کنترل خواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: علاوه بر این پیگیری، نظارت و کنترل مستمری نیز بر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت تا بدین ترتیب موانع پیش روی اقتصاد مقاومتی شناسایی و در جهت رفع آن‌ها تلاش شود.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر توازن منطقه‌ای در سطح استان خاطر نشان کرد: اساساً هدف ما ایجاد توازن در سطح استان است و معتقدیم نباید تمام امکانات و ثروت در مشهد متمرکز بماند و در شهرستان‌ها توزیع امکانات عادلانه نباشد.

رزم حسینی با اشاره به ویژگی‌های ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی یادآور شد: مهم‌ترین مؤلفه این نهاد، مردمی بودن آن است و ساختارهای دولتی صرفاً پشتیبان این نهاد و تسهیلگر عملکرد آن هستند.

در پایان این مراسم، با حکم استاندار خراسان رضوی، علی‌اکبر لبافی به‌عنوان دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی منصوب شد.

موضوعات :
در همین رابطه