رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس کمیته صادرات سندیکای تولیدکنندگان دارو در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» خبر داد

اقبال به داروهای ساخت ایران در بازار عراق

علیمیان، فعال صنعت داروسازی تاکید کرد بازار داروی داخلی کشور از تولید اشباع شده است؛ بنابراین صنعت داروسازی برای بقای خود ناچار به صادرات است. اما عدم سیاست‌گذاری مناسب، صادرات این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

11 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28452
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مهرداد علیمیان، رئیس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به سفر اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه با هیاتی به عراق گفت: با تغییر کابینه در عراق، رویکرد آن‌ها به ثبت داروهای ایرانی بسیار مثبت‌تر از قبل شده است. تا امروز بیش از 17 شرکت تولیدکننده داروی ایرانی در عراق ثبت‌شده‌اند که با توجه به دشواری روند ثبت سفارش که قبلاً وجود داشت، باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

علیمیان تأکید کرد: شرکت‌های بین‌المللی حضور فعالی در بازار عراق دارند که توان مالی آن‌ها قابل‌مقایسه با شرکت‌های ایرانی نیست. از طرفی آن‌ها به دنبال آن هستند که رقیبی در بازار نداشته باشند و همین امر رقابت با این شرکت‌ها را بسیار سخت کرده است. بااین‌حال، کیفیت و قیمت مهم‌ترین برگ‌های برنده شرکت‌های تولیدکننده ایرانی برای حضور در بازار دارویی عراق است. باید فعالان و سیاست‌گذاران بر مبنای آن دو فاکتور، مشارکت خود و همچنین صادرات داروی ایرانی به عراق تقویت کنند.

بر مبنای آمار اعلام‌شده از سوی رئیس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، میزان صادرات داروی ایرانی به عراق در سال 95 و 96 به ترتیب 6 و 14 میلیون دلار بوده است.

او درباره صادرات دارو به عراق براساس آخرین ارقام منتشرشده در سال 97 گفت: ایران در زمینهٔ دارو و تجهیزات پزشکی سالانه ۲۵ میلیون دلار صادرات به کشور عراق دارد و ظرفیت افزایش صادرات تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار را در این بازار داراست.

علیمیان تأکید کرد: ازآنجایی‌که این آمار در سال 97 کامل نیست، قطعاً میزان صادرات دارو به عراق در سال گذشته به بیش از این میزان بوده است.

به اعتقاد علیمیان بازار داروی داخلی کشور از تولید اشباع‌شده است؛ بنابراین صنعت داروسازی کشور برای بقای خود ناچار به صادرات است. بااین‌حال او تأکید کرد: صادرات یک فرایند طولانی‌مدت و از طرفی متأثر از تصمیم‌های گذشته است. به این معنا که اگر امروز کاری درزمینهٔ صادرات انجام می‌دهیم، نتایج این تصمیم سال‌ها بعد نمایان خواهد شد.

او تصریح کرد: باید سیاست‌گذاران از تصمیمات آنی پرهیز و برای این حوزه به‌خصوص صادرات دارو که یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود، به‌طور بلندمدت برنامه‌ریزی کنند. اما متأسفانه آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، تأثیرپذیری صادرات از سیاست‌گذاری داخلی است. موضوعی که باعث می‌شود تا با ایجاد تغییرات ارزی یا منطقه‌ای، صادرات دارو دستخوش تغییرات شود.

رئیس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، تأمین داروهای موردنیاز داخل را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان دارو عنوان کرد که مانع از آن می‌شود تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو "مسئله صادرات" را در اولویت خود قرار دهند.

حضور در بازار دارویی عراق بهمثابه صرفهجویی ارزی است

بازار دارویی عراق از مهم‌ترین بازارهای صادراتی هدف برای صنعت داروسازی کشور محسوب می‌شود. دوشنبه گذشته، سعید نمکی که چند ماهی است به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی سکان‌دار وزارت بهداشت شده است، همراه با مهدی پیرصالحی، رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین بخش خصوصی سلامت ایران، به عراق سفر کرد.

امضای اسناد اجرایی بین دو کشور در حوزه سلامت برای تبادل تجربیات و توسعه روابط در این بخش، از مهم‌ترین برنامه‌های سفر نمکی به عراق اعلام‌شده بود.

وزیر بهداشت همچنین سرمایه‌گذاری مشترک در بخش تولید دارو در عراق از طریق بخش خصوصی و نیمه‌دولتی دو کشور را از دیگر سرفصل‌های سفر خود دانست.

مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست مشترکی که با حضور وزیر بهداشت و وزیر تجارت کشور عراق برگزار شد، خاطرنشان کرد: «تصور می‌شود با حضور داروهای ایرانی در بازار عراق این کشور می‌تواند به میزان ۵۰ درصد صرفه‌جویی ارزی در واردات داروها داشته باشد.»

انتقال پول به کشورهای اروپایی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط عراق، از دیگر گزینه‌های همکاری بین ایران و عراق در شرایط تحریم است که مسئولان ارشد اجرایی کشور بر اجرایی شدن آن تاکید دارند.

همان‌طور که رئیس سازمان غذا و دارو هم بیان کرده، ایران درزمینهٔ محصولات آرایشی و بهداشتی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است و فعالان درزمینهٔ آرایشی و بهداشتی نیز امکانات مطلوبی را برای همکاری مشترک بین دو کشور دارند. بر مبنای آمار، در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون دلار محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور عراق صادر می‌شود.

در همین رابطه