رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مشکلات صنعت کفش چرم در اتاق تبریز بررسی شد

کمبود نقدینگی و فرسودگی تکنولوژی؛ مشکل امروز صنعت چرم تبریز

صنعت چرم و کفش تبریز و مسائل و مشکلات آن موضوع نشست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بود. در این نشست مهم‌ترین مشکلات این حوزه کمبود نقدینگی، مشکلات دسترسی به مواد اولیه و فرسودگی تکنولوژی چرم و کفش عنوان شد.

11 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28491
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی مشکلات فعالان حوزه چرم و کفش تبریز بهانه جلسه‌ای بود که به دعوت یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد. در این نشست اعضاء اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم و کفش استان و اتحادیه کفاشان تبریز و فعالان این صنعت حضور داشتند.

ژائله در این نشست با اشاره به اینکه اتاق‌های استانی محلی برای بررسی مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف صنعت استانی است یادآور شد: دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری در سفر به استان آذربایجان شرقی و بازدید از بازار کفش دستور داد تا مشکلات این بخش مرتفع شود و ظرفیت‌های موجود این صنعت (چرم و کفش)، که به‌عنوان یکی از برندهای مطرح استان است، شناسایی شود. دز آن سفر رئیس‌جمهوری، مسئولان اتاق تبریز را بر آن داشت تا در راستای جهانی‌سازی این مزیت رقابتی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

رئیس اتاق تبریز بابیان این‌که قدمت صنعت کفش تبریز به یک سده می‌رسد، یادآور شد: شرایط تجارت جهانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان این برند مطرح را بر آن می‌دارد، تا برای معرفی بیشتر این مزیت اقتصادی از آخرین روش‌های تبلیغات تجاری استفاده نمایند.

او با تاکید بر این نکته که نقشه راه بهبود وضعیت این صنعت می‌بایست با همکاری فعالان این حوزه، مسئولان اتاق و مدیران ارشد استانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تدوین شود اظهار امیدواری کرد تا با تلاش مسئولان، شاهد رشد و شکوفایی بیش‌ازپیش این صنعت در کشور باشیم.

ژائله در سخنان خود با تاکید بر این نکته که کشورهای موفق در این صنعت به برند و برندسازی اهمیت خاصی قائل هستند از فعالان این حوزه خواست تا اقدامات موثری انجام دهند. دنیای صنعت دنیای حرفه‌ای‌ها  است و فعالان اقتصادی کشور می‌بایست با ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی در داخل و کشورهای منطقه برای معرفی  کفش ایرانی امکان حضور در بازارهای بین‌المللی را مهیا نمایند.

مهدی امینی، مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر و نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان چرم استان در این نشست با اشاره به اینکه اولین واحد تولیدی چرم کشور در سال 1308 در شهر تبریز راه‌اندازی شده  و این شهر به‌عنوان قطب چرم کشور مطرح است، گفت: باید تلاش کنیم تا مشکلات این حوزه در کوتاه‌ترین زمان به‌منظور بهبود صنعت کشور مرتفع شود.

او با یادآوری این نکته که 360 واحد چرم‌سازی در استان مشغول به فعالیت است تصریح کرد: در ماه‌های اخیر به دلیل گرانی گوشت، کشتار در شهر تبریز کاهش‌یافته و بدین‌جهت تأمین مواد خام واحدهای چرم‌سازی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

 به گفته امینی ازآنجایی‌که واردات چرم خام برای همه فعالان این حوزه غیرممکن است، از مسئولان اتاق انتظار می‌رود  تا حمایت‌های لازم به‌منظور تأمین مواد خام موردنیاز واحدهای تولیدی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

علیرضا جباریان، رئیس اتحادیه کفاشان تبریز نیز در این جلسه ضمن ارائه آمار مربوط به وضعیت صنعت کفش یادآور شد: بیش از 40 هزار نفر در این بخش اقتصادی مشغول به فعالیت هستند و خریدارانی از کشورهای مختلف مانند عراق، آذربایجان، پاکستان، افغانستان و ... برای خرید محصولات تولیدی در بازار تبریز حضور می‌یابند که باید با استفاده از تجربیات گذشته از این فرصت پیش‌آمده برای تثبیت بازارها جدید از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

جباریان با اشاره به مسائل مهم این صنعت گفت: نبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه، کمبود مواد اولیه و فرسودگی تکنولوژی چرم و کفش از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است.

همچنین جعفر صالحی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان کفش صنعتی استان در این نشست از الزام حمایت دولت این از این صنعت گفت. بزرگ‌ترین مشکل واحدهای تولیدی در این زمینه کمبود نقدینگی برای تأمین مواد موردنیاز بوده و ازآنجایی‌که بازگشت ارز حاصل از صادرات کفش، حداقل 4 ماه به طول می‌انجامد، فعالان این حوزه  با مشکل نقدینگی مواجه هستند. امیدواریم دولت در این زمینه تدبیری بیندیشد.

موضوعات :
در همین رابطه