رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران

چکیده آمارهای اقتصادی زمستان 1397 منتشر شد

مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران، چکیده آمارهای اقتصادی شماره 64، مربوط به زمستان 1397 را منتشر کرد. در این گزارش، علاوه بر مرور تغییرات قیمتی در بازارهای جهانی، مسائلی مانند وضعیت تجارت خارجی، تسهیلات بانکی، بدهی دولت و تحولات شاخص‌های کلان اقتصادی مانند نرخ تورم نیز بررسی شده است.

11 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28496
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران، چکیده آمارهای اقتصادی شماره 64، مربوط به زمستان 1397 را منتشر کرد. در این گزارش، علاوه بر مرور تغییرات قیمتی در بازارهای جهانی، مسائلی مانند وضعیت تجارت خارجی، تسهیلات بانکی، بدهی دولت و تحولات شاخص‌های کلان اقتصادی مانند نرخ تورم نیز بررسی شده است.

کارخانه صنایع چراغ اتومبیل مدرن. عکس: تسنیم، محمدصادق نیک گستر.

شماره 64 چکیده آمارهای اقتصادی مربوط به زمستان 1397 از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد.

با توجه به نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی بخش خصوصی و همچنین با توجه به اهمیت داده‌های آماری به‌منظور تحلیل روند تاریخی و وضعیت موجود و پیش‌بینی آینده و نیز امکان برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی، مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران بر آن شد تا چکیده آمارهای اقتصادی را که متشکل از برخی آمارهای اقتصادی روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه کشور و برگرفته از منابع آماری معتبر همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ... است، بر اساس درجه اهمیت و استفاده آنها توسط فعالان بخش خصوصی و به‌منظور دسترسی سریع و راحت به این اطلاعات هرماه بر روی سایت اتاق ایران درج نماید.

از مرداد 1392 تا شهریور 1397 این آمار به‌صورت ماهانه تهیه شده است ولیکن از مهر 1397 (شماره 63)، تهیه این آمار به دلیل به‌روزرسانی منابع تولیدکننده آمار با فواصل طولانی، به‌صورت فصلی ارائه می شود.

ازآنجاکه به‌روزرسانی آمارهای بخش روزانه، ماهانه و فصلی مستمر است، این آمارها در هر شماره از گزارش‌های «چکیده آمارهای اقتصادی» ارائه می‌شوند اما در خصوص آمارهای بخش سایر آمار (که غالباً آمارهای سالیانه هستند)، به دلیل آن‌که فواصل انتشار آنها نامنظم و یا به‌صورت موردی است، به‌منظور اجتناب از تکرار، صرفاً در زمان به‌روزرسانی در گزارش قرار خواهند گرفت.

 مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران در گزارش مربوط به زمستان 1397، به بررسی قیمت‌های جهانی طلا، نقره و نفت خام و همچنین قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته و تغییرات حوزه‌های مختلف اعم از نرخ تورم در همه حوزه‌ها، نرخ ارز آزاد و سکه بانک مرکزی، وضعیت بازرگانی خارجی کشور، در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین تراز بازرگانی و مبادلات تجاری ماهانه نیز بررسی شده است.

آمارهای روزانه

در بخش اول این گزارش آمارهای روزانه، قیمت جهانی طلا، نقره و نفت خام، قیمت ارز در بازار آزاد برگرفته از سایت‌های بانک مرکزی، سامانه سنا، کیتو و اوپک بررسی شده است.

قیمت ارز بازار آزاد

به دلیل تثبیت نرخ دلار به میزان 42000 ریال در 21 فروردین‌ماه 1397، صرفاً آمار یورو اعلام می‌شود.

آمار ماهیانه:

این بخش شامل آماری می‌شود که از سایت‌های داخلی کشور شامل گمرک، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، مرکز آمار و سایت بین‌المللی اوپک به‌صورت ماهیانه استخراج می‌شود.

نرخ سکه ماهانه بانک مرکزی

آخرین آمار موجود از سکه در سایت بانک مرکزی از آخرین گزارش «شاخص‌های ماهانه اقتصادی بهمن‌ماه 1397» منتشره در اسفند 97 برداشته شده است

معاملات بازار سرمایه

بازرگانی خارجی

آمارهای مربوط به صادرات و واردات ایران به‌صورت آمار مقدماتی، ماهیانه از سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران آورده شده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (تورم)

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ایران، توسط هر دو سازمان مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به‌صورت ماهانه تا آبان ماه 1397 گزارش شده امام پس‌ازآن صرفاً توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است.

شاخص قیمت تولیدکننده

شاخص قیمت تولیدکننده، به‌صورت ماهانه توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود و داده‌های آماری آن، شامل تورم 12 ماهه و تورم نقطه‌به‌نقطه برای گروه‌های اصلی و اختصاصی کالاها است که در چکیده آمارهای اقتصادی مرکز تحقیقات فقط آمار شاخص کل قید می‌شود.

شاخص قیمت کالاهای صادراتی

شاخص بهای کالاهای صادراتی XPI در ایران یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت کالاهای غیرنفتی صادراتی را بر اساس قیمت FOB نشان می‌دهد. با توجه به اینکه در تهیه این شاخص، قیمت ارزی کالاهای صادرشده به قیمت ریالی تبدیل می‌شود، تغییرات این شاخص نمایانگر تغییرات قیمت کالاهای صادرشده در بازارهای جهانی و نوسانات نرخ ارز است.

تسهیلات پرداختی کل بانک‌ها به تفکیک بخش‌های اقتصادی

بدهی‌های خارجی دولت

بر اساس آمارهای موجود تا پایان آذرماه 97 مجموع بدهی خارجی دولت به 10 میلیارد و 34 میلیون دلار رسیده که نسبت به آغاز سال کاهش داشته است.

تولید نفت خام

آمارهای ارائه شده از میزان تولید نفت‌خام در این قسمت، برگرفته از سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک است. این آمار به‌طور ماهانه در سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) منتشر می‌شود و غالباً در گزارش هرماه، آمار گزارشات قبل تجدیدنظر شده و تغییر می‌کند.

 

فایل کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

در همین رابطه