رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم اردیبهشت 1398

جدیدترین آمارهای یورو استات از رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ بیکاری منطقه یورو و نیز آمار اشتغال آمریکا در ماه گذشته میلادی به روایت وزارت کار این کشور جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی منتشر شده طی یک هفته اخیر بوده‌اند.

15 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28547
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

32 درصد

آنکتاد: سهم کشورهای درحال‌توسعه جهان از کل خدمات تولید شده در جهان حدود 32 درصد است. کشورهای درحال‌توسعه آسیایی بزرگترین تولیدکنندگان خدمات در بین کشورهای درحال‌توسعه جهان به شمار می‌روند.

5.2 تریلیون دلار

صندوق بین‌المللی پول: در سال 2017 کشورهای جهان مجموعاً حدود 5.2 تریلیون دلار (معادل 6.5 درصد از تولید ناخالص جهان) یارانه به سوخت‌های فسیلی تخصیص داده‌اند.

2.1 میلیارد تن

فائو: جنگل‌ها سالانه 2.1 میلیارد تن ترکیبات آلاینده کربنی را از جو کره زمین می‌زدایند. در واقع جنگل‌ها تنها انبوهی از درختان نیستند بلکه بزرگترین متحد انسان‌ها در راه مقابله با تغییرات نامطلوب آب و هوایی به شمار می‌روند.

1000 و 6500 نفر

سازمان بین‌المللی کار: روزانه در سراسر جهان حدود 1000 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار و حدود 6500 نفر بر اثر مرتبط با کار جان خود را از دست می‌دهند.

80 درصد

بانک جهانی: حدود 80 درصد از افرادی که با درآمد کمتر از 1 دلار در روز زندگی می‌کنند ساکن کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا هستند.

1.7 درصد

یورو استات: شاخص تورم در منطقه یورو طی ماه آوریل 1.7 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

یورو استات: بر اساس برآوردهای اولیه کارشناسان این سازمان، اقتصاد منطقه یورو در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 1.2 درصد رشد داشته است.

7.7 درصد

یورو استات: نرخ بیکاری در منطقه یورو طی ماه مارس (10 اسفند تا 11 فروردین) 7.7 درصد بوده است که کمترین میزان آن در بیش از 10 سال اخیر محسوب می‌شود. همچنین نرخ بیکاری اتحادیه اروپا در ماه مذکور نیز 6.4 درصد برآورد شده است که کمترین میزان آن از آغاز ثبت آمار بیکاری اتحادیه اروپا تاکنون به شمار می‌رود.

 140 میلیون نفر

نیویورک‌تایمز: تقریباً 140 میلیون نفر از آمریکایی‌های 25 ساله و بالاتر فاقد مدرک کارشناسی هستند و به همین دلیل چشم‌انداز شغلی مناسبی به‌ویژه در شهرهای بزرگ ندارند.

3.9 میلیارد یورو

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت آلمانی فولکس‌واگن، از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی اروپا و جهان، در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 3.9 میلیارد یورو سود خالص کسب کرده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

263 هزار شغل و 3.6 درصد

اداره آمار وزارت کار آمریکا: در ماه آوریل (12 فروردین تا 10 اردیبهشت) 263 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده و نرخ بیکاری به 3.6 درصد کاهش یافته است که این رقم کمترین نرخ بیکاری آمریکا در 49 سال اخیر به شمار می‌رود.

33 میلیارد دلار

بلومبرگ: طرح دولت اندونزی برای انتقال پایتخت این کشور حدود 33 میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت و احتمالاً یک دهه زمان خواهد برد. پایتخت کنونی اندونزی یعنی شهر جاکارتا با خطر جدی فرو رفتن کامل به زیر آب مواجه است و حتی بخش‌های از این شهر نیز طی سال‌های اخیر زیر آب رفته است.

8.4 میلیون واحد مسکونی

بلومبرگ: کاهش جمعیت در ژاپن موجب شده است که 8.4 میلیون واحد مسکونی در این کشور خالی بماند.

از 30 به 40 درصد

بلومبرگ: دولت هند به‌منظور حمایت از کشاورزان این کشور نرخ تعرفه واردات گندم را از 30 درصد به 40 درصد افزایش داد.

14 ربات

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): در بخش صنعت کشورهای توسعه‌یافته جهان به ازای هر 1000 نفر نیروی شاغل، 14 ربات وجود دارد.

10 میلیون نفر

سازمان ملل متحد: به دلیل کاهش شدید برداشت محصولات کشاورزی در کره شمالی که در 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است، بیش از 10 میلیون نفر از مردم این کشور (معادل 40 درصد از جمعیت) از کمبود شدید غذا رنج می‌برند.

در همین رابطه