رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سرپرست سازمان توسعه تجارت

بیش از هر زمان دیگری باید برای صادرات بر کشورهای همسایه تمرکز کنیم

محمدرضا خبر داد: در حال تعریف مگاپروژه‌های صادراتی هستیم تا ظرفیت‌های جدید صادراتی در سال جدید خلق کنیم.

18 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28607
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت تجارت با همسایگان گفت: با توجه به اینکه محدودیت‌های زیادی در حمل و نقل کالا و تبادل پول با کشورهای دورتر داریم، باید بیش از هر زمان دیگر روی کشورهای همسایه متمرکز شویم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کشورها هم ثروتمند هستند و هم سهم بالای یک هزار و100 میلیارد دلار از واردات جهانی دارند. با این حال سهم ما از صادرات به این کشورها با حدود 24 میلیارد دلار، کمتر از 2 درصد است.
مودودی درباره راه‌های تحقق این برنامه تصریح کرد: باید زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری را در داخل کشور و در حوزه تجارت خارجی فراهم کنیم؛ از جمله اینکه تشکل های صادراتی تخصصی را تقویت کرده و کمک کنیم شرکت‌های بزرگ صادراتی و مگاپروژه‌های صادراتی شکل بگیرند.
وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم شرکت‌های کوچک به شرکت‌های چند میلیون دلاری در عرصه بین المللی تبدیل شوند. آنها باید با آداب و سازوکارهای بین المللی شدن آشنا شوند که سازمان توسعه تجارت هم در این راه به آن‌ها کمک می‌کند.
به گفته مودودی در شرایط فعلی کمتر از 350 قلم کالای صادراتی داریم که ارزش آن‌ها بالای 50 میلیون دلار است.
وی اظهار کرد: باید برنامه‌هایی در راستای تولید محصولات جدید تعریف کنیم که ظرفیت بالای 500 دلار در سال خلق کنند؛ تنها در پناه پروژه‌های چند صد میلیون دلاری می توانیم شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و سبد کالاهای صادراتی در آینده باشیم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره دومین برنامه این سازمان گفت: با توجه به اینکه به لحاظ سوئیفت با موانعی رو به رو شده‌ایم، باید در حوزه مبادلات کالا به صورت تهاتری از ظرفیت همسایگان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: همچنین باید تجارت‌های ترجیحی را تقویت و امضای قراردادهایی از این دست با همسایگان را در دستور کار قرار دهیم تا هم کار کردن با ایران برایشان منفعت داشته باشد و هم به ایران فرصت دهند کالاهای خودش را به این کشورها صادر کند.
مودودی بخش خصوصی را مهم‌ترین محور فعالیت های سازمان توسعه تجارت خواند و خبر داد: شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی را با حضور جدی بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم و می خواهیم مهم ترین موانع و محورهای توسعه صادرات غیر نفتی را با همکاری بخش خصوصی فعال در این بخش احصا کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: بر اساس برنامه ای مدون، قصد داریم سیاست‌های ارزی را با سیاست‌های تجاری منطبق کنیم و بهترین ظرفیت‌سازی را در این حوزه داشته باشیم تا صادرات به موتور محرک بخش مولد اقتصادی کشور تبدیل شود.

در همین رابطه