رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

به دنبال پیگیری‌های رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران

دستورالعمل ارائه تسهیلات به تشکل‌های اتاق ایران، تصویب و ابلاغ شد

دستورالعمل ارائه تسهیلات به تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران در راستای تقویت و توانمندسازی آن‌ها هفته گذشته به تصویب هیات رئیسه اتاق ایران رسید. بر اساس اظهارات نادر سیف، معاون تشکل‌های اتاق ایران، رئیس و اعضای هیات رئیسه در دوره هشتم ارتقای جایگاه و حضور پررنگ تشکل‌ها در صحنه اقتصادی را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود دنبال می‌کنند.

21 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28638
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات رئیسه اتاق ایران دستورالعمل ارائه تسهیلات به تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران را به تصویب رساند و ابلاغ کرد. این اقدام در راستای حل مشکلات تشکل‌ها و ارتقای جایگاه آنها انجام شده است.

نادر سیف، معاون تشکل‌های اتاق ایران در مورد وضعیت کنونی تشکل‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تشکل‌ها تا امروز، نداشتن دفتری مستقل برای خودشان بوده است. آن‌ها یا در دفاتر استیجاری فعالیت کرده و یا از دفاتر اعضای خود استفاده می‌کنند. خوشبختانه هیات رئیسه به ویژه رئیس اتاق ایران با اشراف به موضوع تلاش کردند این مسئله را به شکل مطلوبی حل‌وفصل کنند.

وی ادامه داد: اواخر سال قبل مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه بودجه‌ای در قالب تسهیلات برای خرید دفتر به تشکل‌ها اعطا شود. با تأکید رئیس اتاق ایران، هفته گذشته دستورالعمل مربوطه به تصویب رسید و ابلاغ شد.

سیف با بیان این مطلب که در چارچوب همین دستورالعمل به تشکل‌های متقاضی تسهیلات داده می‌شود، سقف آن را 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این اقدام هیات رئیسه دستاورد مهمی است که می‌تواند در بهبود فعالیت تشکل‌ها اثرگذار باشد.

بر اساس اظهارات وی، مبلغ تسهیلات حداکثر پنج میلیارد ریال و مدت بازپرداخت آن حداکثر پنج سال (60 ماه) خواهد بود. از طرفی امتیاز استفاده از تسهیلات هم تنها یک‌بار است.

سیف به شرایط تشکل‌های متقاضی تسهیلات نیز اشاره کرد. وی ادامه داد: تشکل متقاضی باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و دارای شناسه ملی و شماره ثبتی باشد. همچنین باید فاقد ملک بوده و حداقل 3 سال سابقه ثبت در اتاق ایران داشته باشند. کلیه تکالیف و وظایف قانونی خود را طبق اساسنامه و ضوابط اتاق (با تأیید معاونت تشکل‌ها) انجام داده و بر اساس نتایج آخرین طرح رتبه‌بندی و ارزیابی تشکل‌ها در رتبه B،A یا C باشند.

وی تأکید کرد: درخواست دریافت تسهیلات باید به صورت کتبی با امضای رئیس تشکل و به استناد مصوبه هیئت‌مدیره به همراه مدارک مثبته حسب مورد به معاونت تشکل‌ها ارسال شود.

معاون تشکل‌های اتاق ایران در ادامه به دیگر برنامه‌های معاونت تشکل‌ها در سال 98 اشاره و تصریح کرد: طراحی و تدوین نقشه راه و ساماندهی تشکل‌ها به گونه‌ای که اتاق در قالب آن، سیاست‌گذاری‌های حمایتی خود را تدوین و اجرایی کند، برنامه معاونت تشکل‌ها در سال جاری است.

طبق گفته‌های سیف، امسال موضوع ظرفیت‌سازی تشکل‌ها نیز در برنامه کاری این معاونت قرار دارد. به باور وی تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران باید بتوانند بر اساس ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌هایی که صورت می‌گیرد، جایگاهشان را بهبود ببخشند و تأثیرگذاری خود را در سیاست‌گذاری‌ها افزایش دهند.

وی تأکید کرد: همچنین پیرو اجرای پروژه ارزیابی تشکل‌ها در سال 96 و 97، امسال هم موضوع رتبه‌بندی تشکل‌ها را تجدید خواهیم کرد. این‌گونه می‌توانیم تشکل‌هایی که در این مدت توانسته‌اند جایگاه خود را ارتقا دهند، شناسایی کنیم.

معاون تشکل‌های اتاق ایران، تدوین 50 سرفصل آموزشی برای تشکل‌ها را از دیگر اقدامات این معاونت در سال 98 دانست و تصریح کرد: این دوره‌های آموزشی در سال جاری، برگزار خواهد شد و بدون شک حمایت‌های مالی و معنوی هیات رئیسه و رئیس اتاق هم ادامه دارد.

سیف همچنین به برگزاری اولین همایش ملی و سراسری تشکل‌ها که 22 مردادماه 97 برگزار شد، اشاره کرد و گفت: برگزاری این همایش با استقبال خوبی روبه‌رو شد، بنابراین قرار است امسال دومین همایش را برگزار کنیم. محورهای این همایش هم تبیین نقش و جایگاه تشکل‌ها در توسعه اقتصادی کشور، تبیین نقش و جایگاه تشکل‌ها در نظام تشکلی، نقش‌آفرینی آنها در شرایط خاص اقتصادی و تقدیر از تشکل‌های برتر، است.

وی در ادامه از رونمایی فهرست جدید تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در همین همایش خبر داد.

در همین رابطه