رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مرکز آمار ایران اعلام کرد

نرخ تورم اردیبهشت‌ماه به 34.2 درصد رسید

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از شاخص قیمت مصرف‌کننده در اردیبهشت 98، از شتاب رشد نرخ تورم کل در این ماه کاسته شده و رشد ماهانه آن به 1.5 درصد رسیده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اردیبهشت امسال به 34.2 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 3.6 درصد افزایش دارد و تورم نقطه‌به‌نقطه نیز 52.1 درصد برآورد شده است.

02 خرداد 1398
کد خبر : 28803
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به وضعیت شاخص قیمت مصرف‌کننده در اردیبهشت 98 را منتشر کرد که نشان می‌دهد: نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت نسبت به فرودین به 1.5 درصد رسیده است.

بر اساس این آمارها، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به این ماه به 34.2 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (30.6 درصد) 3.6 درصد افزایش یافته است.

همچنین در اردیبهشت امسال تورم نقطه‌به‌نقطه به 52.1 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 52.1 درصد نسبت به اردیبهشت 97 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

گرانی به غیرخوراکی‌ها رسید

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در اردیبهشت امسال شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 0.7 درصد کاهش پیدا کرده اما شاخص قیمت در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 2.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که تا پیش‌ازاین تورم گروه خوراکی‌ها نسبت به گروه غیرخوراکی از شتاب بالاتری برخورد بود.

طبق آمار، درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ (نقطه‌به‌نقطه) برای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» 82.6 و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 39.9 درصد برآورد شده است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در اردیبهشت‌ماه امسال، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) و گروه «نان و غلات» (ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) بوده است.

همچنین در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «حمل‌ونقل» (انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (مانیتور، تجهیزات رایانه و دوچرخه بچگانه) و گروه «مبلمان و لوازم‌خانگی» (تلویزیون خارجی و سایر لوازم‌خانگی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در این میان، گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، فلفل دلمه‌ای، کدوسبز و بادمجان)، گروه «گوشت» (گوشت مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و گاو) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای

بر اساس آمارها، دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 33.7 درصد برای دهک اول تا 36.6 درصد برای دهک دهم است.

درصد تغییر شاخص نسبت به ماه قبل برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای در شاخص کل و گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «غیرخوراکی و خدمات» به‌صورت زیر است:

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به عدد ۱۷۲ رسید که نسبت به ماه قبل 1.6 درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 50.7 درصد است که نسبت به ماه قبل (۵۰ درصد) 7 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به عدد 181.9 رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 59.6 درصد است که نسبت به ماه قبل (59.4 درصد) 2 واحد درصد افزایش داشته است.

در همین رابطه