رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر اوکراین

همکاری‌های بین استانی میان ایران و اوکراین فعال شود

سرگئی بوردیلیاک سفیر اوکراین در ایران با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در محل اتاق مشهد دیدار کرد. برنامه‌ریزی برای سفر هیات اوکراینی به ایران و همچنین مذاکره بر سر همکاری های منطقه‌ای میان دو کشور از مهمترین مسائل مطرح شده در این دیدار بود.

11 خرداد 1398
کد خبر : 28893
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، در محل اتاق مشهد میزبان «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین بود.

غلامحسین شافعی در این دیدار، با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاملات اقتصادی میان بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دوکشور، بر بهره‌گیری از پتانسیل‌های مشترک در شکل‌دهی به حلقه روابط اقتصادی ایران و اوکراین تاکید کرد.

وی عنوان کرد: تاکنون اقداماتی در راستای توسعه همکاری‌ها در بخش کشاورزی و کشت فرا‌سرزمینی با اوکراین انجام گرفته است. کشور شما دارای قابلیت‌های بسیار خوبی در این حوزه است و همین امر می‌تواند بسترساز ارتقای تعاملات در این بخش شود.

شافعی با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های «بین استانی» میان ایران و اوکراین، توضیح داد: این جنس همکاری‌ها، به بهره‌برداری بهتر از ظرفیت‌های منطقه‌ای دو کشور منجر خواهد شد. در همین راستا، خراسان رضوی یکی از استان‌های توانمند کشورمان است که دارای پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی است. این خطه از منابع غنی برخوردار بوده و کشور اوکراین نیز همین شرایط را دارد؛ این امر می‌تواند فصل مشترکی از تعاملات اقتصادی را رقم بزند.

او با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و معدنی خراسان رضوی و همچنین فعالیت واحدهای بزرگ تولید آهن، فولاد و... در این خطه، عنوان کرد: برای توسعه بسترهای همکاری، به گفت‌وگو و تعامل بیشتر نیاز داریم و در این راستا با تبادل هیات‌های اقتصادی می‌توانیم، این مهم را شتاب ببخشیم. امیدوارم سفر شما به خراسان رضوی یک آغاز خوب برای توسعه روابط اقتصادی اوکراین با این خطه باشد. اتاق بازرگانی نیز حمایت کامل خود را در این رابطه اعلام می‌کند.

«سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین نیز با تقدیر از میزبانی اتاق مشهد، عنوان کرد: اخیرا گفت‌وگویی با رئیس اتاق بازرگانی اوکراین داشتم و او برای سفر مجدد به ایران ابراز تمایل کرد. اگر این آمادگی برای اتاق‌های ایران و خراسان رضوی جهت میزبانی وجود داشته باشد، می‌توانیم زمینه سفر هیات نمایندگان اتاق اوکراین را در پاییز امسال فراهم کنیم.

وی با استقبال از توسعه همکاری‌های دو کشور در سطح مناطق و استان‌های آن‌ها، تاکید کرد: برای نمونه خطه‌های خرسون، پولتاوا، خارکیف و... در اوکراین اتاق‌های بازرگانی فعالی دارند که می‌توانند با توجه به ظرفیت‌هایشان با بعضی استان‌ها در ایران مرتبط شوند. از سویی به نماینده وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور پیشنهاد همکاری استان خراسان رضوی با دو خطه از کشور اوکراین را ارائه دادیم.

بوردیلیاک، اشاره‌ای نیز به فعالیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین داشت و متذکر شد: به نظر می رسد که فعالیت این اتاق کمرنگ شده است و اگر به دنبال توسعه تعاملات اقتصادی هستیم و می‌خواهیم که گام‌های موثری در این رابطه برداشته شود، باید فعالانه‌تر حرکت کنیم و به حرف و تاکید بسنده نشود.

وی به تحریم‌هایی اشاره کرد که علیه کشورمان اعمال شده و عنوان کرد: در چنین شرایطی، تداوم تعاملات اقتصادی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و استانی میان دو کشور با تمرکز بر همکاری اتاق‌های بازرگانی ممکن است. تا به امروز مباحث زیادی مطرح شده و تاکیدات فراوانی صورت گرفته اما حالا باید این موارد به همکاری‌های موثر و عملیاتی تبدیل شود.

شافعی، رئیس اتاق ایران، با استقبال از پیشنهادات این مقام دیپلماتیک اوکراین، عنوان کرد: دعوت رسمی از اعضای هیات نمایندگان اتاق اوکراین برای سفر به ایران انجام خواهیم داد. توامان روند فعالیت اتاق مشترک ایران و اوکراین را نیز بررسی خواهیم کرد و اگر در مسیر فعالیت آن مشکلی وجود داشته باشد، آن را رفع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن ایران در شرایط تحریمی، تاکید بر توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه است و در این رابطه اتاق نیز برنامه هایی را در دست اقدام دارد. با این حال تعاملات خوبی با کشور اوکراین برقرار شده و معتقدیم که اقتصاد دو کشور می‌توانند در بعضی بخش‌ها مکمل همدیگر عمل کرده و نیازهای متقابل دو کشور تامین شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران یادآور شد: بعضی اقلام نظیر خوراک دام، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و... می‌تواند از اوکراین وارد ایران شوند. البته در حال حاضر موضوع تهاتر کالا در اولویت ما است و برای این منظور نیز امکانات و ظرفیت‌های بالایی داریم.

در همین رابطه