رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تازه‌ترین رویدادها در بازار جهانی طلای سیاه

قیمت نفت افزایش یافت اما مازاد عرضه همچنان پابرجاست

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد تولید نفت اوپک به رکورد تاریخی 33میلیون و 410هزار بشکه در روز رسیده‌است.

11 مرداد 1395
کد خبر : 2892
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عربستان تخفیف می‌دهد تا نفت خود را در بازار آسیا به مشتریان آسیایی خود بفروشد؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) 33میلیون و 410هزار بشکه نفت روانه بازار می‌کند و نفت همچنان بازار را در خود غرق می‌کند. بازار نفت این روزها حال‌وهوای عجیبی دارد. امروز با وجود تمام نشانه‌های بد، قیمت نفت به دلیل شروع ماه میلادی جدید، افزایش یافته‌است اما این افزایش قیمت سطحی و گذراست. نفت مدت‌هاست که سقوط آزاد خود را آغاز کرده‌است.

قیمت نفت افزایش یافت

نفت در روز دوشنبه بالاخره روندی صعودی را در پیش گرفت. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش رویترز نشان می‌دهد ماه جدیدی میلادی (آگوست) آغاز شده و همزمان با آن معامله‌گرانِ بازار نفت تقاضاهای جدیدی دارند که همین تقاضاها یکی از دلایل افزایش قیمت نفت است. اما همه این‌ها در حالی است که سیلی از تولید نفت به راه افتاده و چشم‌انداز اقتصادی کاملاً مأیوس‌کننده است.

قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نفتی در جهان در روز دوشنبه به 43.72دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است که نسبت به آخرین قیمت خود 12سنت افزایش یافته‌است.

شاخص نفتی دبلیوتی‌آی که نفت امریکاست نیز به قیمت 41.76دلار در بازارهای جهانی معامله شده‌است. این شاخص نیز نسبت به آخرین قیمت قبلیِ خود 16 سنت افزایش داشته‌است.

افزایش قیمت نفت شکننده است

یکی از تحلیل‌گرانِ بانکِ ای‌ان‌زی در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده‌است: «قیمت نفت امروز و تنها به خاطر آغاز ماه افزایش یافته‌است اما به صورت کلی نسبت به مازاد عرضه‌ای که در حال حاضر بازار نفت با آن مواجه است، بسیار حساس و شکننده است.»

تولید بی‌رویه نفت و موجی که از محصولات و فرآورده‌های نفتی به راه افتاده بر دوش قیمت نفت سنگینی می‌کند.

هفته گذشته تولید نفت در ایالات متحده امریکا، کانادا و نیجریه دوباره از سر گرفته شد و همین امر باعث تشدید مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی شد.

عربستان تخفیف‌های نفتی بی‌سابقه می‌دهد

عربستان سعودی به عنوان سلطان بازار نفت در جهان، در واکنش به اتفاقات اخیر برای فروش نفت خود تخفیف 1.30دلاری را برای مشتریان آسیایی خود در نظر گرفته‌است تا بتواند آن‌ها را به سوی بازار خود جلب کند.

این تخفیف در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده و بیشترین تخفیف به شمار می‌آید. در بازار آسیا 1میلیون بشکه اضافه می‌آید که برای بعد نگهداری می‌شود.

اوپک رکوردشکنی کرد

آخرین بررسی‌ها از تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) نشان می‌دهد این سازمان 33میلیون و 410هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌است که در تاریخ نفت بی‌سابقه بوده‌است.

دولت لیبی سعی دارد دوباره تولید نفت خود را از سر بگیرد و به مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی کمک کند. این کشور سعی دارد تا پایان امسال (میلادی) 900هزار بشکه در روز نفت تولید کند.

زنگ خطر برای تولیدکنندگان نفت به صدا درآمد

در امریکا نیز دوباره شمار چاه‌های نفتی در حال افزایش و این یعنی حفاران امریکایی خود را برای دور جدیدی از تولید نفت آماده می‌کنند. هر چه عرضه نفت در بازار بیشتر می‌شود نگرانی‌ها نیز بیشتر می‌شود.

روند تولید کارخانه‌ای در ژاپن بسیار نگران‌کننده بوده و این کشور احتمالاً تقاضای کمتری برای نفت خواهد داد. کره جنوبی نیز تقریباً وضعیت مشابهی داشته‌است و همه این‌ها زنگ خطر را برای تولیدکنندگان نفت به صدا در می‌آورد.

در همین رابطه