رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بررسی وضعیت همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان

آلمان‌ها تحت فشار آمریکا؛ کوچک و متوسط‌ها در ایران ادامه می‌دهند

سفارت و سرکنسولگری‌های آمریکا در آلمان مشغول رایزنی برای منصرف کردن شرکت‌های آلمانی از تجارت با ایران هستند؛ با این حال، آلمان همچنان تجارت با ایران را حفظ کرده و 60 شرکت کوچک و متوسط آلمانی در ایران به فعالیت مشغول هستند.

12 خرداد 1398
کد خبر : 28922
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، مقام‌های سیاسی آمریکا همچنان در تلاش برای مسدود کردن اندک راه‌های تجارت با ایران هستند.

 مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تور اروپایی خود طی سفر به آلمان، فرانسه، سوئیس، هلند و انگلیس، در حال رایزنی برای اعمال فشار بیشتر به ایران است.

 همزمان با سفر او به برلین، مجله آلمانی زبان «ویرتشافتز ووخه» (هفته اقتصاد) در گزارشی به نقل از میشاییل توکوس، عضو ارشد اتاق بازرگانی آلمان و ایران، از تلاش کنسولگری‌ها و سفارت آمریکا در آلمان برای ترغیب فعالان اقتصادی آلمان برای تجددنظر در تجارت با ایران خبر داده است.

 به گفته توکوس، سرکنسول آمریکا در هامبورگ طی هفته‌های اخیر به سراغ شرکت‌های متعدد در این شهر رفته و به آنان در مورد مشکلات احتمالی به خاطر معامله با ایران هشدار داده است. به نوشته مجله ویرتشافتز ووخه، سخنگوی سفارت آمریکا در برلین نیز تاکید کرده که «سرزدن» به شرکت‌های آلمانی ادامه خواهد داشت، چرا که آمریکا از این راه «سیاست تحریمی» خود علیه ایران را به آن‌ها توصیح می‌دهد.

 مجله ویرتشافتز ووخه در گزارش خود در مورد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و آثار آن‌ها در تجارت میان اروپا و ایران نوشته که دونالد ترامپ در جریان بازگرداندن تحریم‌ها عیله ایران، «اقتصاد اروپا را به گروگان گرفته است».

 به نوشته این مجله، صادرات آلمان به ایران اکنون به ۱۰۰ میلیون یورو در ماه رسیده است، که نسبت به سال گذشته کاهشی ۵۰ درصدی دارد. این مجله آلمانی یادآور می‌شود که صادرات شرکت‌های آلمانی به ایران در سال ۲۰۰۸ حدود 4 میلیارد یورو بوده اما در سال گذشته به 2 میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو کاهش یافته است.

 ادامه فعالیت کوچک و متوسط‌ها

آلمان در زمینه واردات، پس از کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند، پنجمین طرف عمده معامله ایران است.

بازگشت تحریم‌های بانکی و نفتی آمریکا علیه ایران باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های خارجی که همزمان با آمریکا نیز مراودات اقتصادی داشتند، بازار ایران را به خاطر جلوگیری از آسیب‌دیدن خود ترک کنند.

 شرکت‌های بزرگ آلمانی نیز فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق کرده‌اند، اما شرکت‌های کوچک و متوسط به همکاری با ایران ادامه می‌دهند و بخش قابل توجهی از آنان نسبت به تهدیدهای دولت آمریکا بی‌اعتنا بوده‌اند.

 مجله ویرتشافتز ووخه به نقل از داگمار فون بون‌اشتاین مدیر اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان (AHK Iran)، شمار شرکت‌های آلمانی باقی‌مانده در ایران را ۶۰ شرکت تخمین می‌زند.

 فون بون اشتاین از بردن نام شرکت‌ها خودداری می‌کند و در پاسخ به این سؤال که تبادلات مالی چگونه انجام می‌شود، می‌گوید: «شرکت‌ها برای این کار راهی پیدا کرده‌اند.»

موضوعات :
در همین رابطه