رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دومین روز از گردهمایی نمایندگان کشورهای عضو اکو در اردبیل

بیانیه دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو منتشر شد

در دومین روز از برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در اردبیل، بیانیه این کنفرانس با تاکید پایبندی و توجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) بر مفاد عهدنامه‌ها و بیانیه‌های قبلی و با هدف‌گذاری توسعه همکاری‌های اعضا در صنعت توریسم و گردشگری سلامت منتشر شد.

29 خرداد 1398
کد خبر : 29149
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو از دیروز، 28 خرداد با حضور بیش از 150 مهمان از 15 کشور و به میزبانی اردبیل آغاز به کار کرده است و امروز، اعضای حاضر در این کنفرانس با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر پایبندی و توجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) بر مفاد عهدنامه‌ها و بیانیه‌های قبلی، برای توسعه همکاری‌های اعضا در صنعت توریسم و گردشگری سلامت هدف‌گذاری کردند.

 این بیانیه با تاکید بر مفاد عهدنامه‌های قبلی و چشم‌اندازهای ترسیم شده برای توسعه منطقه اکو در چشم‌انداز 2025 تدوین شده و در 29 بند، درخواست‌هایی به‌منظور مدنظر قرار گرفتن از سوی کشورهای عضو این سازمان مطرح شده است.

متن کامل بیانیه دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو به این شرح است:

 ما هیات‌های شرکت کننده از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در «دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو» که در تاریخ 20- 18 ژوئن 2019 در اردبیل، جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

- با تاکید بر اهمیت بند (e) 2 و (n) 2 عهدنامه ازمیر و ملحقات مربوطه چشم‌انداز 2025 اکو برای توسعه منطقه اکو به‌عنوان یک مقصد گردشگری

- با یادآوری بیانیه «اولین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت برگزار شده در آگوست 2014 در شهر رامسر»

- با یادآوری مصوبه بیست و نهمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای (RPC) برای برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه

- با تقدیر از اهمیت صنعت گردشگری برای فهم نزدیک‌تر فی‌مابین مردم، بهبود کیفیت زندگی، صلح و شکوفایی در منطقه و برای رشد اجتماعی ـ اقتصادی در کشورهای عضو اکو

- با توجه به پتانسیل‌های گسترده در منطقه اکو در زمینه گردشگری، بخصوص گردشگری سلامت و قابلیت آن برای افزایش سهم منطقه در گردشگری جهانی

- با آگاهی کامل از اینکه گردشگری سلامت/پزشکی زمینه‌ای بی‌همتا است که کشورهای عضو دارای استعداد فراوانی در این زمینه هستند و می‌توانند با استفاده از این استعدادها تعاملات درون‌سازمانی اکو را گسترش دهند

- با تقدیر از ارزش گردشگری با کیفیت و با امعان نظر به اهمیت بهبود تأثیرگذاری و رقابت‌پذیری خدمات گردشگری در منطقه اکو؛

- با در نظر گرفتن هدف سازمان همکاری‌های اقتصادی برای گسترش توسعه اقتصادی پایدار از طریق همکاری کشورهای عضو در زمینه گردشگری در میان کلیه زمینه‌ها، برای به دست آوردن رفاه و بهروزی مردم منطقه

- با توجه به‌ضرورت گسترش دانش و تخصص فی‌مابین متخصصان و دست‌اندرکاران گردشگری سلامت در کشورهای عضو اکو برای بهبود ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری سلامت در منطقه

-با تاکید بر ماهیت تجاری گردشگری سلامت به‌عنوان یک زمینه نویدبخش فعالیت اقتصادی

- با آگاهی از پتانسیل اشتغال‌زایی گردشگری سلامت و نقش آن در توسعه پایدار جوامع

- با حمایت و تشکر از مشارکت دبیرخانه اکو و اتاق بازرگانی و صنعت اکو (ECO CCI) در توسعه بازار گردشگری سلامت اکو و همچنین گسترش ابتکارات عمل گردشگری سلامت فی‌مابین کشورهای عضو اکو

- با تاکید بر نقش مهم بخش خصوصی در صنعت گردشگری و نیاز به تشویق این بخش برای ایفای نقش فعال‌تر در توسعه گردشگری سلامت و سرمایه‌گذاری در خدمات گردشگری سلامت

- همچنین با تاکید بر فوریت سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از توسعه صنعت گردشگری سلامت توسط بخش‌های خصوصی و دولتی و

- با تشویق مشارکت بخش‌های دولتی ـ خصوصی در بازاریابی گردشگری سلامت و همکاری با سازمان‌های گردشگری در منطقه اکو و فراتر از آن

1 - از کشورهای عضو اکو می‌خواهیم همکاری منطقه‌ای در زمینه گردشگری سلامت را از طریق توسعه مکانیسم‌های لازم از جمله ایجاد خوشه‌های مراکز تندرستی و اسپاها مورد تاکید قرار دهند.

2 - بر نیاز به توجه به هتل‌ها به‌عنوان پلی برای خدمات مراقبتی یا h2h یک رویکرد جدید در زمینه مراقبت‌های سلامتی تاکید می‌نماید

3 - کشورهای عضو را برای توسعه سیاست‌ها و استراتژی‌های ملی موفق و بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر در زمینه توسعه خوشه‌های گردشگری تندرستی دعوت می‌نماییم.

4 - کشورهای عضو را برای حمایت از همکاری‌های منطقه‌ای گردشگری سلامت از طریق همیاری در سرمایه‌گذاری در اسپاها و مقاصد گردشگری تندرستی تشویق می‌نماید.

5 - بر نیاز بر اعتباربخشی و کیفیت خدمات بین‌المللی در گردشگری سلامت با توجه به تبادل‌نظر صورت گرفته طی کارگاه فعالان گردشگری درمانی و پزشکی (WFMTA) تأکید می‌نماییم.

6 - از نیاز به بازاریابی و برند سازی گردشگری سلامت در گسترش این صنعت حمایت می‌نماید.

7- ایجاد و اتخاذ یک برند مراقبت سلامتی در منطقه اکو را در نظر می‌گیرد.

8 - با توجه به اثرات عمیق اپلیکیشن‌های تلفن همراه هوشمند در کسب‌وکار گردشگری سلامت به‌عنوان حقیقتی در دنیای امروز، بر اهمیت این‌گونه فعالیت‌ها در مشارکت در روند منطقه‌ای گردشگری سلامت تاکید می‌نماید.

9 - بر نیاز به ایجاد یک برنامه استراتژیک بازاریابی و راهبری در زمینه مقاصد گردشگری و ارائه‌کنندگان خدمات تاکید و از کشورهای عضو دعوت می‌نماید تا برای مشارکت در این روند از طریق هماهنگی و همفکری با دبیرخانه اکو فعالیت نمایند.

10- با در نظر گرفتن نتایج کارگاه فعالان گردشگری سلامت (WFMTA) خواستار اتخاذ ابتکارات عمل در زمینه بازاریابی و برند سازی مشترک فی‌مابین کشورهای عضو هستیم.

11- از کشورهای عضو می‌خواهیم تا اهمیت لازم را برای توسعه استارتاپ‌ها و تسهیلگران گردشگری سلامت و همچنین کاربرد فناوری اطلاعات در این زمینه قائل شده و راهکارهای ملی و منطقه‌ای را در این زمینه با پر کردن خلأهای موجود در زنجیره ارزش گردشگری پزشکی و حل مشکل فعالیت دلالان غیرقانونی بکار گیرند.

12 - با عنایت به تجربه موفق برگزاری «اولین و دومین نمایشگاه گردشگری سلامت اکو» برگزاری این‌گونه فعالیت‌های تشویقی در زمینه گردشگری سلامت در کنار نشست‌های مربوط به اکو و گردشگری سلامت را تشویق می‌نماییم.

13- از مقامات و وزرای گردشگری و بهداشت کشورهای عضو می‌خواهیم تدابیر لازم را برای کمک به توسعه تعاملات بین فرهنگی و گردشگری سلامتی از طریق مشارکت نمایندگان این بخش در سیاست‌گذاری‌ها اتخاذ نمایند.

14- دولت‌های عضو را برای نیل به یک فهم واحد از حقایق سیاست‌گذاری مراقبت‌های بهداشتی برای توسعه تعاملات بین فرهنگی و گردشگری سلامت منطقه‌ای تشویق می‌نماییم.

15- از کشورهای عضو منطقه اکو دعوت می‌نماید تا از ظرفیت‌های گردشگری سلامت به‌عنوان ابزاری برای گسترش دیپلماسی بهره‌برداری نمایند.

16- همچنین از کشورهای عضو دعوت می‌نماید مرور جامعی از قوانین و مقررات بین‌المللی و کشورهای عضو اکو برای بهبود و تنقیح این قوانین و مقررات در راستای توسعه گردشگری سلامت فی‌مابین کشورهای عضو به عمل آورند.

17- با در نظر گرفتن نتایج حاصله طی کارگاه فعالان گردشگری پزشکی (WFMTA) کشورهای عضو را برای برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری پایدار از تئوری تا عمل تشویق می‌نماید.

18- بر نیاز به عملی نمودن نتایج نشست آژانس‌ها و سازمان‌های غیردولتی گردشگری سلامت تاکید می‌نماید

19- اجرائی شدن توصیه‌های نشست و کارگاه استارتاپ‌های گردشگری سلامت را تشویق می‌نماید.

20- قویاً پیگیری مذاکرات صورت گرفته طی نشست‌های B2B را توصیه می‌نماید.

21- بر این حقیقت که گردشگری برای گسترش دوستی فی‌مابین کشورهای عضو مفید است تصریح مجدد می‌نماید.

22- با علاقه‌مندی از ایده گسترش درمان‌های طبیعی در تمامی اشکال آن در سراسر منطقه اکو استقبال می‌نماید.

23- با علاقه وافر پیشنهاد گسترش همکاری‌های فنی و مهندسی فی‌مابین کشورهای عضو در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری با ایجاد کنسرسیوم‌ها و زنجیره‌های مراکز گردشگری سلامت فی‌مابین کشورهای عضو اکو را ارائه می‌نماید.

24- علاقه خود را برای گسترش زمینه‌های دارای استعداد سرمایه‌گذاری در گردشگری و توزیع اطلاعات در زمینه پروژه‌های آماده جذب سرمایه‌گذاری ابراز می‌دارد.

25- علاقه‌مندانه پیشنهاد برگزاری نشست‌های آتی مرتبط با گردشگری سلامت در کشورهای مصرف‌کننده خدمات گردشگری سلامت را موردتوجه قرار می‌دهد.

26 - مراتب تشکر صمیمانه و قدردانی خود را به دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران بخصوص مردم استانداری اردبیل و شهر اردبیل؛ همچنین وزارت امور خارجه؛ وزارت بهداشت؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ سازمان نظام پزشکی ج. ا. ایران؛ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛ اتاق بازرگانی اردبیل؛ و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سبب میهمان‌نوازی گرم و صمیمانه و ترتیبات عالی به‌عمل‌آمده برای برگزاری موفق و حصول به نتیجه «دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو» در شهر اردبیل ابراز می‌داریم.

27- از کشورهای عضو به سبب شرکت فعال و کمک به موفقیت این کنفرانس تقدیر و تشکر می‌نماییم.

28- همچنین از «اتاق بازرگانی و صنعت اکو» و «دبیرخانه سازمان اکو» برای تلاش‌های مثال‌زدنی جهت موفقیت این کنفرانس و نمایشگاه قدردانی می‌نماییم.

29- از کشورهای عضو اکو می‌خواهیم اجرای این بیانیه را پیگیری و گزارش اقدامات خود را به اجلاس‌های وزرای گردشگری و بهداشت اکو ارائه نمایند.

اردبیل، 19 ژوئن 2019

در همین رابطه