رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

کیوان کاشفی در مراسم روز صنعت و معدن در کرمانشاه مطرح کرد

بانک‌ها باید به کمک صنعت کشور بیایند

مراسم روز صنعت و معدن با معرفی افراد برگزیده و صنعتگران برتر کرمانشاه برگزار شد. کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در این مراسم گفت: تا پایان سال گذشته نرخ تورم در حوزه صنعت حدود ۷۰ درصد بوده و این امر باعث شده سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بسیار افت کند، ازاین‌رو در چنین شرایطی بانک‌ها باید حتماً به کمک بخش صنعت بیایند.

12 تیر 1398
کد خبر : 29327
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم روز صنعت و معدن با معرفی افراد برگزیده و صنعتگران برتر کرمانشاه عصر دیروز در شهرک صنعتی بیستون برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در این مراسم، تسهیلگری در امور را مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از شرایط اقتصادی کنونی کشور دانست و گفت: شرایط سخت اقتصادی کشور در 100 سال گذشته بی‌سابقه بوده و آمارها و شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ رشد اقتصادی منفی 5 درصد، نرخ رشد اقتصادی منفی 9.6 درصد در بخش صنعت، نرخ سرمایه‌گذاری منفی 3.8 درصد، نرخ رشد مصرف منفی 2.2 درصد و... همه آلارم‌هایی برای نامناسب بودن وضعیت اقتصادی کشور است.

کیوان کاشفی با بیان اینکه در این شرایط تولیدکنندگان و صنعتگران بیشترین فشار را متحمل می‌شوند، اما همچنان روی پای خود ایستاده‌اند، افزود: فعالان اقتصادی می‌توانند به‌اندازه قوای نظامی به کشور قدرت بدهند تا بتوانیم از این شرایط سخت و جنگ اقتصادی عبور کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از مشکلات بخش خصوصی کشور یاد کرد و افزود: مهم‌ترین این مشکلات تأمین مواد اولیه و هزینه زیاد برای جابجایی پول تأمین مواد اولیه است که در برخی موارد به ۱۳ تا ۱۵ درصد می‌رسد.

کاشفی کاهش سرمایه فعالان بخش خصوصی و صنعتگران را معضل دیگر آنها برشمرد و ادامه داد: تا پایان سال گذشته نرخ تورم در حوزه صنعت حدود ۷۰ درصد بود و این امر باعث شده سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بسیار افت کند.

به عقیده او در چنین شرایطی بانک‌ها باید حتماً به کمک بخش صنعت کشور بیایند.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه اثر مشکلات اقتصادی به‌تدریج در حوزه صادرات نیز نمایان می‌شود، گفت: به دلیل مشکلاتی که در حوزه برگشت ارز به داخل کشور داریم، صادرات نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و رایزنی‌های بسیاری که تاکنون در این زمینه داشتیم به دلیل پافشاری بانک مرکزی بی‌نتیجه مانده است.

کاشفی بهترین راه برای حل مشکلات اقتصادی را تسهیل گری و آسان‌سازی امور در داخل کشور دانست و تأکید کرد: هراندازه از بیرون کشور فشار بر ما وارد شود، باید در داخل کشور امور را آسان کنیم.

او درباره وضعیت صنایع در استان کرمانشاه نیز تصریح کرد: اگرچه وضعیت صنایع استان روبه‌جلو است، اما همه صنایع استان در واحدهای بزرگ خلاصه نمی‌شود و صنایع کوچک و متوسط در این شرایط آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

 این فعال اقتصادی با اشاره به تدابیری که برای کمک به صنعت و تولید استان در شرایط اقتصادی کنونی اندیشیده شده، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات تدوین سند رونق تولید استان از سوی اتاق و با همکاری اساتید دانشگاه بود که به دستگاه‌ها ابلاغ شده و امیدواریم تأثیر آن را نه‌تنها در رونق تولید استان، بلکه در بهبود فضای کسب‌وکار طی چند سال آینده شاهد باشیم.

کاشفی اظهار کرد: به‌علاوه در حال شکل دادن ساختاری هستیم که بر اساس آن بتوان برای هرکدام از صنایع استان نسخه خاصی پیچید، زیرا این تحولات برای همه صنایع اثر یکسانی ندارد و ممکن است وضعیت برخی از صنایع را رونق ببخشد و برای برخی مشکل‌ساز باشد.

او همچنین از راه‌اندازی مرکز رتبه‌بندی واحدهای تولیدی استان در اتاق کرمانشاه طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: دستگاه‌های خدمت‌رسانی و بانک‌ها باید برای واحدهایی که رتبه بالاتری دارند مسیرهای VIP در نظر بگیرند.

برای تحقق رونق تولید نیازمند یک برجام داخلی هستیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم روز صنعت و معدن کرمانشاه با اشاره به هفت برنامه محوری اصلی این وزارتخانه برای کمک به رونق تولید کشور، گفت: برای رونق تولید، نیازمند یک برجام داخلی هستیم؛ برنامه جامع اقدام مشترکی که متشکل از همه بخش‌ها باشد و همه در آن کارهای عملیاتی انجام دهند.

 محمدباقر عالی با اشاره به برنامه‌های هفت‌گانه وزارت صنعت برای رونق تولید، افزود: نهضت تعمیق ساخت داخل که از صنعت خودروسازی آغاز شده نخستین برنامه است که برای سایر صنایع نیز اجرایی خواهد شد.

او جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاها را نیز از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد و یادآور شد: ازاین‌پس اگر برای تأمین یک محصول در داخل کشور به اطمینان رسیدیم، واردات آن قطع می‌شود.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: علی‌رغم مشکلات اقتصادی که در کشور داریم، وضعیت اقتصادی ایران روبه‌جلو است و اگرچه نهادهای بین‌المللی رشد اقتصادی منفی شش درصد را برای ایران پیش‌بینی کرده بودند، اما امروز رشد اقتصادی کشور منفی دو درصد است که البته این عدد حتماً مطلوب ما نیست و باید تلاش کنیم به بیش از 10 درصد برسد.

او ادامه داد: امروز همان روزی است که دو دهه قبل مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند که باید یک روز در چاه‌های نفت کشور را ببندیم و حالا شرایط برای این کار فراهم است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش وابستگی به نفت را نیازمند تقویت و توانمندسازی واحدهای تولیدی داخل و بخش خصوصی کشور دانست و خاطرنشان کرد: این امر به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه برای تقویت واحدهای تولیدی باید به سمت درون‌زا و برون‌گرایی برویم، عنوان کرد: واحدهای تولیدی باید صادرات و رقابت‌پذیری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

او سپس از رونق تولید به‌عنوان یک زنجیره یاد کرد که بخش‌های مختلف شامل دولت، مجلس، بانک‌ها، تولیدکنندگان، بازار و... حلقه‌های این زنجیره هستند و افزود: همه باید در این زنجیره نقش خود را به‌درستی انجام دهند، زیرا اگر یک حلقه ضعیف عمل کند و سایر بخش‌ها هم عملکرد خوبی داشته باشند، بازهم نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد.

به گفته عالی، هیچ بخشی از زنجیره رونق تولید نمی‌تواند خود را کنار بکشد و منتظر باشد که سایر بخش‌ها به‌تنهایی کار کنند.

منتظر نباشیم کسی از بیرون بیاید و کرمانشاه را برای ما بسازد

استاندار کرمانشاه گفت: نباید منتظر باشیم کسی از بیرون برای ساختن کرمانشاه به کمک ما بیاید، بلکه باید با ظرفیت‌هایی که در استان داریم، کرمانشاه را بسازیم.

 هوشنگ بازوند از جنگ اقتصادی که اکنون دشمنان علیه ایران راه انداخته یاد کرد و افزود: آمریکا آنچه تحریم اقتصادی داشته برای مقابله با ایران اعمال کرده و دیگر چیزی برای تحریم اقتصاد ایران ندارد و از همین رو سراغ تحریم‌های سیاسی و... رفته است.

او ادامه داد: این تحریم‌های اقتصادی نیز ستون فقرات کشور را هدف قرار گرفته و هر نقطه که دشمن احساس کند این ستون فقرات را تقویت می‌کند، هدف قرار خواهد داد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مسئولین ارشد کشور نیز گزینه مقاومت در برابر هجمه‌های دشمن را در نظر گرفتند و مردم نیز این گزینه را تأیید کردند، خاطرنشان کرد: مقاومت در برابر جنگ اقتصادی دشمن ابزار می‌خواهد و مهم‌ترین ابزار نیز رونق تولید است.

او رونق تولید را نیازمند همکاری هر دو بخش حاکمیت و خود تولیدکنندگان دانست و عنوان کرد: نقش مهم حاکمیت تسهیلگری و کاهش سختگیری‌ها است.

بازوند با بیان اینکه در این شرایط سایر بخش‌ها از جمله بانک‌ها نیز باید به کمک حاکمیت بیایند، یادآور شد: در ایام زلزله کرمانشاه که شرایط بحرانی داشتیم بانک‌ها در کمتر از یک سال 3500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند و هم‌اکنون نیز توقع داریم در شرایط بحران اقتصادی پای‌کار بیایند و کمک کنند تا واحدهای تولیدی سرپا بمانند.

به گفته استاندار کرمانشاه، تولیدکنندگان نیز باید با تولید کالای باکیفیت و رقابتی بتوانند بازارهای صادراتی را به دست بیاورند.

در همین رابطه