رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم تیرماه 1398

نرخ تورم در کشورهای عضو OECD، آمار اشتغال آمریکا، نرخ بیکاری در منطقه یورو و آخرین آمارهای مربوط به تراز تجاری آمریکا و منطقه یورو جزو مهم‌ترین ارقام تجاری و اقتصادی منتشر شده در این هفته بوده‌اند.

15 تیر 1398
کد خبر : 29349
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

40 درصد

صندوق بین‌المللی پول: قیمت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در کشورهای درحال‌توسعه و اقتصادهای نوظهور جهان، از سال 1990 تاکنون 40 درصد در قیاس با کالاهای مصرفی کاهش یافته و این روند به افزایش سرمایه‌گذاری واقعی در این کشورها کمک کرده است.

2.78 میلیون کارگر

سازمان بین‌المللی کار: سالانه 2.78 میلیون کارگر بر اثر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

1.5 درجه و 80 میلیون شغل

سازمان بین‌المللی کار: افزایش 1.5 درجه‌ای دمای کره زمین در افق 2030 به از دست رفتن 80 میلیون شغل در اقصی نقاط جهان منجر خواهد شد.

20 درصد و 50 درصد

بانک جهانی: در سال 2050 تقریباً 20 درصد از جمعیت جهان در معرض سیل قرار خواهند داشت و 50 درصد از جمعیت جهان نیز با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب و دوستدار محیط‌زیست به کشورها کمک می‌کند که در برابر مشکلات آب و هوایی مقاوم شوند.

77 درصد

بانک جهانی: هزینه تولید برق از طریق سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک (PV) در فاصله سال‌های 2010 تا 2018 حدود 77 درصد کاهش یافته و سرمایه‌گذاری در این حوزه اکنون برای بنگاه‌های اقتصادی کاملاً توجیه‌پذیر است.

224 هزار شغل

رویترز: اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن (11 خرداد تا 9 تیر) حدود 224 هزار شغل جدید ایجاد کرده است. با این حال نرخ بیکاری در آمریکا به 3.7 درصد رسیده است که 0.1 واحد درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

4 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: دولت آمریکا وضع تعرفه‌های جدید بر 4 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از کشورهای اروپایی (مشخصاً مواد غذایی) را در دست بررسی دارد.

700 میلیارد روپیه

بلومبرگ: بانک مرکزی هند قصد دارد 700 میلیارد روپیه (10.2 میلیارد دلار) به بانک‌های دولتی این کشور اعتبار تزریق کند تا شرایط این بانک‌ها را که از مشکلاتی همچون وام‌های معوق و کمبود اعتبار رنج می‌برند را بهبود بخشد.

33 میلیارد دلار

بلومبرگ: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی صندوق ثروت ملی سنگاپور، بیش از 33 میلیارد دلار از دارایی‌های این صندوق در سال مالی اخیر عملاً بلااستفاده مانده و سودی از طریق آنها کسب نشده است.

6 درصد

بلومبرگ: مشاور بانک مرکزی چین پیش‌بینی کرد که حتی با شرایط موجود، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی دست‌کم 6 درصد خواهد بود.

3.6 و 38 میلیارد دلار

فوربس: وارن بافت، سومین مرد ثروتمند جهان و سرمایه‌گذار برتر قرن بیستم، 3.6 میلیارد دلار از ثروت خود را به بنیاد خیریه «بیل و ملیندا گیتس» بخشید. با احتساب این رقم، وارن بافت 88 ساله تاکنون حدود 38 میلیارد دلار از ثروتش را صرف امور خیریه کرده است.

48.6 میلیارد یورو

یورو استات: اتحادیه اروپا در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 48.6 میلیارد دلار در بخش خدمات مازاد تجاری داشته است.

12.6 و 9.3 درصد

یورو استات: خانوارهای منطقه یورو در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 12.6 درصد از درآمد خود را پس‌انداز کرده‌اند. نرخ سرمایه‌گذاری در منطقه یورو نیز طی این دوره سه‌ماهه 9.3 درصد بوده است.

7.5 درصد

یورو استات: نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه می (11 اردیبهشت تا 10 خرداد) به 7.5 درصد رسیده است که کمترین میزان آن در 11 سال اخیر به شمار می‌رود.

55.5 میلیارد دلار و 8 درصد

اداره تحلیل‌های اقتصادی آمریکا: کسری تراز تجاری آمریکا در ماه می، رقمی در حدود 55.5 میلیارد دلار بوده است که بیش از 8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

2.3 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): شاخص تورم مصرف‌کننده در کشورهای OECD طی ماه می به‌طور متوسط 2.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

89.2 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): 89.2 درصد از مردم کشور دانمارک از خدمات دولت الکترونیک استفاده می‌کنند. دانمارک از این لحاظ رتبه اول را در بین کشورهای عضو OECD دارد.

5 تریلیون دلار

ای‌مارکتر (eMarketer): ارزش بازار تجارت الکترونیک جهان در افق 2021 به مرز 5 تریلیون دلار خواهد رسید.

در همین رابطه