رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

با حضور رئیس کنسولگری قزاقستان در اتاق بوشهر

راهکارهای توسعه مبادلات تجاری بوشهر و قزاقستان بررسی شد

در نشست مشترک فعالان اقتصادی بوشهر با رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس که در در محل اتاق بوشهر برگزار شد، ظرفیت‌های بندر بوشهر برای توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی با کشور قزاقستان مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف بر زمینه‌سازی برای افزایش مبادلات تاکید کردند.

23 تیر 1398
کد خبر : 29462
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک فعالان اقتصادی با رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس به‌منظور بررسی و شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور قزاقستان در محل اتاق بوشهر برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر در این نشست با اشاره به مزیت‌های حوزه کشاورزی و معدنی بندر بوشهر گفت: بوشهر از دیرباز با تجارت و دریا عجین بوده و بازرگانی و تجارت در خون مردم این استان است و این امر باعث شده استان بوشهر با تولید سالانه ۲۵ هزار تن محصول آبزی و ۱۵۰ هزار تن خرما، از تولیدکنندگان و صادرکنندگان جدی این محصولات در ایران محسوب شود.

خورشید گزدرازی با اشاره به تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان و مواد معدنی نیز افزود: در تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل نیز استان بوشهر با تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن یکی استان‌های اصلی برخوردار از ظرفیت صادرات این محصول است ضمن اینکه این استان در ارتباط با مواد معدنی نیز با ظرفیت تولید ۱۷ میلیون تن در سال از قابلیت بسیار بالایی برای صادرات برخوردار است.

او در ارتباط با سایر توانمندی‌های استان بوشهر برای صادرات به کشور قزاقستان گفت: صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه سبزی و صیفی‌جات، صنایع‌دستی شامل فرش، گلیم و گبه ازجمله ظرفیت‌های موجود در این زمینه است.

گزدرازی با اشاره به وجود مشکلات توسعه مراودات تجاری ایران و قزاقستان اظهار کرد: باوجود ظرفیت‌های متعدد بین ایران و قزاقستان، فقدان یک سامانه جامع معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور، مشکل مربوط با صدور روادید، نبود کانال مالی برای انتقال ارز ازجمله مشکلات فراروی توسعه مراودات تجاری ایران و قزاقستان است.

رئیس اتاق بوشهر ادامه داد: هرچند اتاق بازرگانی مشترک این دو کشور تاکنون قدم‌های مؤثری برداشته‌اند ولی بااین‌وجود جای زیادی برای کار است توجه به کریدور تجاری شمال به جنوب برای انتقال کالاهای صادراتی قزاقستان به کشورهای خلیج‌فارس ازجمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد ضمن اینکه می‌توان در حوزه صادرات و افزایش سطح مراودات تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها اقدامات بهتری انجام داد.

در ادامه رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس ضمن استقبال از افزایش سطح همکاری و مراودات با ایران گفت: با ارتقا روابط بین ایران و قزاقستان مشکلات موجود در سیستم اقتصادی بین دو کشور حل می‌شود.

دولتعلی نیسان، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صدور ویزا افزود: در ارتباط با صدور ویزا این مشکل با افزایش روابط و رفت‌وآمدها حل می‌شود و تنها نیاز است ارتباط بین استان‌های هدف تقویت شود.

نیسان اظهار کرد: در ارتباط با ظرفیت صادرات مواد معدنی مانند سیمان و سنگ‌های معدنی استان بوشهر نیز این موضوع به مسئولان ذی‌ربط در دستگاه‌های اقتصادی اعلام می‌شود.

او با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی و شیلات بوشهر ادامه داد: کشور قزاقستان نیز به دلیل همسایگی با دریای خزر و دارا بودن چند دریاچه از ظرفیت خوبی در حوزه آبزیان برخوردار است و بوشهر نیز توانایی بسیاری در صادرات محصولات این بخش دارد و در این زمینه می‌بایست ارتباط شیلاتی ایران و کشور قزاقستان به‌صورت جدی پیگیری شود.

رئیس کنسولگری قزاقستان با بیان اینکه فرش ایرانی در قزاقستان کالای شناخته شده‌ای محسوب می‌شود، بیان کرد: در ارتباط با فرش ایرانی نیز این نوع کالا در قزاقستان شناخته شده و جز بهترین‌هاست و این کالا از جایگاه خوبی در سطح کشور برخوردار است.

او ادامه داد: درمجموع روابط اقتصادی دو کشور با اقدام از سوی اتاق بازرگانی مشترک دو کشور می‌تواند شروع خوبی برای مبادله‌های تجاری گسترده بین ایران و قزاقستان باشد که این موضوع با تبادل هیأت‌های تجاری قابلیت تحقق دارد.

رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس با اشاره به واردات کود شیمیایی جهت ارتقاء محصولات کشاورزی کشور قزاقستان افزود: قزاقستان دارای ۲ میلیون و ۷۷۴ هزار مترمربع زمین است مساحت قابل‌توجهی از آن به کشاورزی اختصاص یافته و با این شرایط برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی می‌توان از کود شیمیایی وارداتی از استان بوشهر استفاده کرد.

نیسان یادآور شد: بخش عمده‌ای از آنها در شمال به محصول‌های گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و بخش شمالی آن نیز به کاشت سیب اختصاص پیدا کرده است.

او با اشاره به نیاز واردات گوجه‌فرنگی خشک شده به کشور قزاقستان در سایر فصل‌ها به‌غیراز تابستان بیان کرد: در این زمینه برای صادرات گوجه خشک شده در آفتاب (تولیدی استان بوشهر) در فصل‌های غیر از تابستان که امکان کشت گوجه در قزاقستان وجود ندارد این مهم قابل‌پیگیری است و می‌توان از همکاری بوشهر در این زمینه استفاده کرد ضمن اینکه با توجه به مصرف قابل‌توجه این محصول در آسیای میانه می‌توان از ظرفیت قزاقستان نیز برای صادرات گوجه خشک شده به کشورهای آسیای میانه استفاده کرد.

موضوعات :
در همین رابطه