رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران بوشهر مطرح شد

همه اقدامات باید در مسیر تحقق رونق تولید انجام شود

در مراسم روز صنعت و معدن استان بوشهر بر این نکته تاکید شد که با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، نام‌گذاری سال 98 به نام رونق تولید هدفمند و هوشمندانه بوده و همه فعالیت‌ها و اقدامات باید در مسیر تحقق این شعار انجام شود.

31 تیر 1398
کد خبر : 29565
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن استان بوشهر، با حضور سرپرست سازمان توسعه تجارت و استاندار بوشهر و جمعی از فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر برگزار شد.

رئیس اتاق بوشهر در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران استان بوشهر گفت: تلاش برای رونق تولید، بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد اشتغال پایدار، سرلوحه تمامی فعالیت‌ها و اقدامات همه ما برای عملی شدن شعار سال است که رهبر معظم انقلاب انتخاب فرمودند.

خورشید گزدرازی در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن استان بوشهر افزود: هدف از عملی کردن این شعار، ارتقای کمی و کیفی تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود است تا بتوان با ایجاد انگیزه و امید در جامعه نسبت به بهبود فضای کسب‌وکار اهتمام جدی ورزیده و کشور را در مسیر صحیح توسعه قرار دهیم.

او با اشاره به وضعیت نامناسب صنعت و معدن ادامه داد: همگی به این موضوع اذعان داریم که حال‌وروز صنعت و معدن خوب نیست و تولید در شرایط حاد و بحرانی قرار دارد، یک بخش از مشکلات به خاطر شرایط خاصی است که کشورمان در آن قرار دارد و به تحریم‌های استکبار جهانی مرتبط است.

 گزدرازی افزود: بخش غالب مشکلات حوزه صنعت و معدن متأثر از بوروکراسی شدید و نامانوس موجود بوده و اصلاحات نیز در این حوزه با کندی، ترس و دشواری انجام می‌شود. ضمن اینکه درک نادرست برخی از مدیران و برداشت‌های ناصواب از بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات موجود است که در استان ما به‌عنوان یکی از موانع عمده بهبود محیط کسب‌وکار در این فصول اخیر، محسوب می‌شود.

او اضافه کرد: با اجماع، اتحاد، همدلی و همراهی میان بخش خصوصی و بخش دولتی و دستگاه‌های اجرایی استان می‌توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل نموده و امور را برای بخش‌های مختلف اقتصادی، آسان و تسهیل کنیم و از سوی دیگر تبیین اصول کلی اقتصاد مقاومتی در همین راستا، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات موجود باشد.

رئیس اتاق بوشهر در ادامه با اشاره به نامطلوب بودن فضای کسب‌وکار در استان گفت: وضعیت فضای کسب‌وکار در استان مانند کل کشور، در این چند فصل اخیر و بر اساس شاخص‌های پایش محیط کسب‌وکار، رضایت‌بخش نیست که البته عمده دلیل آن شرایط خاص کشور در وضعیت فعلی بوده و اینکه رونق و یا رکود تجارت استان بسیار تحت تأثیر سیاست‌های خارجی دولت بوده است.

گزدرازی اضافه کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر نیز همسو با دولت محترم در دوره نهم، برنامه‌ای مدوّن را در دستور کار خود دارد که خروجی و هدف آن، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و مسیرهای تولید و اقتصاد در استان است.

او اضافه کرد: علیرغم مشکلات مختلف همراهی استاندار و همچنین مدیران اجرایی محترم استان و شهرستان با بخش خصوصی قابل‌تقدیر و ستایش بوده و امیدواریم این روند خوب، هرروز و بیش‌ازپیش در کیفیت‌بخشی به ارائه خدمات و انجام وظایف، مفید اثر باشد.

در ادامه این نشست استاندار بوشهر با اشاره به لزوم پالایش قوانین 40 ساله حوزه بازرگانی در راستای تسهیل سازی این حوزه گفت: باید کارگروهی متشکل از ۵۰ نفر از نخبگان حقوقی، تجاری، مالی، صنعتگر و اقتصادی تشکیل و نسبت به پالایش قوانین حوزه تجارت اقدام شود.

عبدالکریم گراوند با اشاره به تبعات تعدد قوانین و دستورالعمل‌ها در کشور، افزود: یکی از مشکلات مهم جمهوری اسلامی ایران تعدد دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین در حوزه اقتصاد و بازرگانی است که این روند مفسده زا و در برخی موارد موانع فراوانی را فراروی تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

گراوند افزود: مسئولان در بخش‌های مختلف باید در حل مشکلات سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تلاش کنند زیرا گره‌گشایی از مشکلات این بخش، زمینه توسعه و پیشرفت سایر حوزه‌ها را نیز فراهم می‌کند.

او در ادامه با اشاره به مشکل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی اظهار کرد: پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی از دیگر مشکلات حوزه اقتصادی کشور است که در بهترین حالت نرخ آن ۴۰ درصد است. با توجه به ظرفیت‌های موجود باید زمینه افزایش آن با کارهای عمیق فرهنگی فراهم شود و باعث خرسندی ست در استانی مانند بوشهر، ظرفیت مشارکت اقتصادی آن بسیار بالاست و این روند باعث تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در سه ماه نخست امسال شده است.

استاندار بوشهر ادامه داد: ظرفیت‌های بوشهر در بخش کشاورزی به‌ویژه در حوزه پرورش میگو کم‌نظیر است که میزان تولید کنونی قابلیت افزایش چهار برابری و رسیدن به مرز ۱۰۰ هزار تن است و قطعاً تحقق این میزان تولید میگوی پرورشی در این استان برای ۲ فصل اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

گراوند با اشاره به پتانسیل‌های حوزه معدن گفت: با توجه به ظرفیت فراوان مواد معدنی در استان بوشهر و اینکه هزینه حمل‌ونقل یکی از عوامل مهم در افزایش هزینه تولید است، احداث پایانه صادرات مواد معدنی در مناطق ساحلی میانی استان بوشهر به‌منظور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده که تحقق آن نیازمند کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

گراوند ادامه داد: استان بوشهر معادنی دارد که باید به‌صورت صحیح مورد بهره‌برداری قرار گیرد لذا دوست‌داران محیط‌زیست نیز در این زمینه باید خواسته‌های خود را در فضایی به‌دوراز تنش مطرح کنند زیرا مسئولان استان با آغوش باز پذیرای دیدگاه‌های آنها در این حوزه هستند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این آیین با بیان اینکه استان بوشهر دارای ظرفیت بالای اقتصادی و تجاری است، اظهار داشت: استان بوشهر دارای قابلیت‌های بالایی در عرصه اقتصادی، صنعتی و تجارت خارجی است، چراکه بیش از 20 درصد صادرات کشور از استان بوشهر است.

محمدرضا مودودی با تأکید بر رونق تولید و اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، نام‌گذاری امسال به نام رونق تولید بسیار هدفمند و هوشمندانه بوده است.

در این آیین از 16 تن از فعالان اقتصادی شامل 6 واحد صنعتی نمونه، 3 پیشکسوت صنعتی و معدنی، 3 واحد معدنی، و 4 ناظر فنی و طرح نمونه تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه